لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

«ایران سازمان های جاسوسی آمریکا را فریب داده است»


يک مقام ارشد دولت بريتانيا: تحليلگران اطلاعاتی کشورش معتقدند که ايران سازمان های جاسوسی آمريکا را در مورد برنامه هسته ای خود، فريب داده است.
يک مقام ارشد دولت بريتانيا: تحليلگران اطلاعاتی کشورش معتقدند که ايران سازمان های جاسوسی آمريکا را در مورد برنامه هسته ای خود، فريب داده است.

يک مقام ارشد دولت بريتانيا گفت که تحليلگران اطلاعاتی کشورش معتقدند که ايران سازمان های جاسوسی آمريکايی را در مورد برنامه هسته ای خود، فريب داده است.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اين مقام ارشد بريتانيايی که نخواست نامش فاش شود، در گفت و گويی با روزنامه ساندی تلگراف، چاپ لندن، اعلام کرد که ما در مورد صحت گزارش سازمان «برآورد اطلاعات ملی» ايالات متحده آمريکا، در مورد برنامه هسته ای ايران ترديد داريم.


در اين گزارش آمده بود که برنامه توسعه سلاح هسته ای ايران را در پاييز سال ۲۰۰۳ متوقف کرده ولی اين کشور به غنی سازی ادامه داده است.


گزارش «سازمان برآورد اطلاعات ملی» آمريکا درباره ايران که بر اساس رشته گزارش های ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمريکا روز دوشنبه منتشر شد، نشان می دهد که تهران کمتر از گذشته مصمم است تا بمب اتمی بسازد.


این مقام بريتانيايی در گفت و گويی با ساندی تلگراف که در روز يکشنبه به چاپ رسيده، افزود: «ايرانی ها می دانستند که به مکالمات تلفنی آنها گوش داده می شود و به عمد اطلاعاتی اشتباه در مورد برنامه هسته ای رد وبدل کردند. آنها آنچه را که سياه است، سفيد خواندند.»


«ايرانی ها می دانستند که به مکالمات تلفنی آنها گوش داده می شود و به عمد اطلاعاتی اشتباه در مورد برنامه هسته ای رد وبدل کردند. آنها آنچه را که سياه است سفيد خواندند.»
یک مقام ارشد دولت بریتانیا

منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، نیز با ارسال نامه ای به سفارت سوئيس به عنوان حافظ منافع آمريکا در ايران از آمريکا درباره آنچه «جاسوسی هسته ای در ايران» خوانده است، توضيح خواست.


در همين حال، ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، روز يکشنبه با اشاره به گزارش «سازمان برآورد اطلاعات ملی» آمريکا، به شبکه تلويزيونی اسکای نيوز گفت که اين گزارش فقط از توسعه سلاح هسته ای، که يکی از سه بخش نگران کننده برنامه هسته ای ايران است، صحبت کرده است. وی افزود دو بخش ديگر عبارت است از ادامه غنی سازی و آزمايش پرتاب موشک، که ایران به آنها ادامه می دهد.


وزير امور خارجه بريتانيا خواستار تشديد تحريم ها عليه ايران است ولی بسیاری گزارش اخير سازمان های جاسوسی امريکا را، مانعی برای تصويب قطعنامه تحريمی جديد عليه ايران می دانند.


«بمب اتمی در سال ۲۰۱۰»


به گزارش خبرگزاری آلمان، اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل، روز يکشنبه، اعلام کرد که کشورش با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری خواهد کرد تا «برنامه مخفی هسته ای» ايران را بر ملا کند.


وی افزود که اسراييل موضع خود را در مورد برنامه هسته ای ايران تغيير نداده است و آن را تهديدی برای اين کشور می داند.


آقای اولمرت گفت که ايران به غنی سازی ادامه می دهد و اين کشور می تواند در سال ۲۰۱۰ به بمب اتمی دست يابد.


نخست وزير اسراييل افزود: «اين وظيفه جامعه بين المللی به خصوص آمريکا است تا مانع دستيابی ايران به بمب اتمی شود.»


کابينه اسراييل، روز يکشنبه، برای بررسی گزارش «سازمان برآورد اطلاعات ملی» آمريکا درباره ايران تشکيل جلسه داده بود. مقامات اسراييلی از ايران به عنوان بزرگترين تهديد برای کشورشان ياد می کنند.


آمریکا و غرب ایران را متهم می کنند که در پی ساختن بمب اتمی است. تهران همواره این اتهامات را رد کرده و هدف برنامه هسته ای خود را تولید برق می داند.


XS
SM
MD
LG