لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۸

«طرفین هیچ تمایلی به پایان روند گفتگو ندارند»


روز سه شنبه دور دوم مذاکرات ایران و پنج به علاوه یک بر سر برنامه هسته‌ای تهران در مسکو آغاز شد. در مذاکرات دو روزه مسکو قرار بود که طرفین پیشنهاداتی که پیشتر به یکدیگر ارائه داده بودند را بررسی کرده و دیدگاه های خود را در این مورد مطرح کنند.

پیشنهاداتی که پنج به علاوه یک می‌گوید یکی از مهم‌ترین مسایل آن توقف غنی سازی بیست درصدی اورانیوم است. علی باقری، ‌از مذاکره کنندگان ایرانی در مسکو و معاون سعید جلیلی هم روز دوشنبه گفت که دو دور مذاکرات در این روز ایران پیشنهادات خود را در پنج محور ارائه کرده و منتظر پاسخ روز سه شنبه کا‌ترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به این پیشنهادات و انتقادات ایران است.
درباره مذاکرات مسکو، ‌ رادیو فردا گفتگویی کرده با جولیان بُرگِر، ‌دبیر دیپلماتیک روزنامه گاردین که هم اکنون در مسکو به سر می‌برد و از درباره روند تحولات در پایتخت روسیه پرسیده است:
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:49 0:00
لینک مستقیم


در طول صبح ملاقات‌هایی بین طرفهای ایرانی و روسی برگزار شد. هنوز مشخص نیست که آیا تفاوت چندانی در نقطه نظرهای طرفین گفتگو ایجاد شده است یا نه. پس از گفتگوهای روز اول مسکو، ‌مشخص بود که فاصله زیادی بین دیدگاههای ایران و شش قدرت جهانی وجود دارد. حال مشخص نیست که آیا طرفین از موضع خود کوتاه خواهند آمد یا خیر تا این فاصله در مدت زمان باقی مانده از مذاکرات مسکو در روز سه شنبه کاهش پیدا کند.
با این اوصاف فکر می‌کنید امروز باید منتظر چه چیزی بود؟
مهم‌ترین موضوع این است که آیا این نشست مسکو، ‌ نشست دیگری را به ارمغان خواهد یا خیر. این موضوع بسیار حساسی است. چرا که تا زمانی که روند دیپلماتیک ادامه پیدا کند، ‌ هر گونه حمله نظامی احتمالی نظامی خصوصا از سوی اسرائیل، ‌ آنچنان محتمل نیست.

اما اگر گفتگو‌ها شکست بخورد، ‌ احتمال حمله بیشتر می‌شود. اما مسئله دیگر این است که مرز این گفتگو چیست. چقدر پیشرفت کافیست؟ آیا کافیست که ایران بر سر میز مذاکره حاضر شود و موضع خود را بیان کند؟ ‌یا اینکه باید دیدگاههای طرفین به یکدیگر نزدیک هم بشود. این قاعدتا موضوعی است که امروز بعداز ظهر به آن پرداخته خواهد شد. مطمئننا هر دو طرف علاقه‌ای به پایان این روند ندارند چون نمی‌خواهند شاهد یک حمله نظامی از سوی اسرائیل باشند.
روسیه. کشور میزبان این مذاکرات است. آیا نشانه‌های از تلاش مسکو برای پیشبرد این مذاکرات به چشم می‌خورد؟

روس‌ها به عنوان میزبان این مذاکرات، ‌مطئمننا خیلی تلاش می‌کنند که این روند در مسکو به بن بست نخورد و تلاش زیادی می‌کنند که روند مذاکره ادامه پیدا کند و به مرحله بعدی، ‌مثلا مذاکره در پکن بیانجامد.

شب گذشته دبیر شورای امنیت ملی روسیه، ‌نیکلای پاتروشف، ‌با همتای ایرانی خود سعید جلیلی دیدار کرد. پاتروشف، ‌حدود یک دهه ریاست سازمان اطلاعاتی روسیه را هم بر عهده داشته و بسیار مرد پر نفوذی به حساب می‌آید.

معلوم نیست که آیا او در تلاش بود که جلیلی را تحت فشار بگذارد یا اینکه او را به نحوی متقاعد کند. اما این واضح است که مسکو هم در تلاش است تا ایران، ‌ در روند گفتگو امتیازاتی بدهد، ‌ خصوصا در زمینه غنی سازی بیست درصدی اورانیوم که بزرگ‌ترین نگرانی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران است.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG