لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

گزارش آژانس درباره ایران، تا پایان هفته آماده می شود


آژانس بين المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد، در حال تکميل کردن گزارشی درباره برنامه هسته ای ايران است
آژانس بين المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد، در حال تکميل کردن گزارشی درباره برنامه هسته ای ايران است
همزمان با آخرين روز مهلت ايران برای توقف برنامه غنی سازی اورانيوم، خبرگزاری ها گزارش داده اند که آژانس بين المللی انرژی اتمی سازمان ملل، در حال تکميل کردن گزارشی درباره برنامه هسته ای ايران است و انتظار می رود که موضوع بی توجهی ايران به ضرب الاجل سازمان ملل، محور اين گزارش باشد.

اين موضوع می تواند مجازات های شديد تر شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران را در پی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، مقامات در آزانس بين المللی انرژی هسته ای می گويند گزارش محمد البرادعی رييس اين آژانس ، «احتمالا» خاطر نشان می کند که ايران در عوض تعليق غنی سازی، به گسترش آن دست زده است.

گزارش آژانس بين المللی انرژی هسته ای درباره برنامه هسته ای ايران، روز چهارشنبه و يا پنجشنبه آماده خواهد شد و به شورای امنيت سازمان ملل فرستاده می شود.

روز چهارشنبه، دوم اسفند ماه، آخرين مهلت برای ايران است تا قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت را که دو ماه پيش به تصويب رسيد، برای تعليق غنی سازی به اجرا بگذارد و غنی سازی اورانيوم را در ايران متوقف کند.

مقامات ايرانی تاکنون هيچ سخنی در مورد قبول کردن اين قطعنامه و تعليق غنی سازی بيان نکرده اند.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران ، روز سه شنبه گفت که ايران به شرطی حاضر به تعليق غنی سازی است که کشورهای غربی نيز غنی سازی را متوقف کنند.

تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفيد، درباره اين سخنان محمود احمدی نژاد که برخی خبرگزاری های بين المللی آن را «پيشنهاد» توصيف کردند، گفت: «آيا شما واقعا فکر می کنيد اين يک پيشنهاد جدی است؟»

وی افزود: «دنيا به ايرانيان می گويد که شما می توانيد تکنولوژی هسته ای داشته باشيد ولی ما نمی خواهيم که شما قادر به ساختن بمب هسته ای باشيد.»

همزمان با فرارسيدن ساعات پايانی مهلت ۶۰ روزه شورای امنيت سازمان ملل متحد به ايران، مقامهای ايرانی، رايزنی های گسترده ای را با ديپلمات های ديگر کشورهای جهان آغاز کرده اند.

منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، به ترکيه رفته تا با مقامهای دولت اين کشور ديدار کند. برخی رسانه های محلی ترکيه اين ديدار را، «تلاش برای همسو کردن ترکيه با مواضع ايران» ارزيابی کرده اند.

آقای متکی در ترکيه گفت: «صحبت ها در مورد برنامه هسته ای ايران بايد به توافقی برسد که اجازه دهد ايران برنامه هسته ای خود را دنبال کند و نگرانی ها هم در ضمن بر طرف شود.»

علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، که در وين، مقر آژانس بين المللی انرژی هسته ای، به سر می برد، گفت ايران به دنبال را ه هايی می گردد تا مذاکرات را دوباره آغاز کند.

به گزارش آسوشيتدپرس پيشنهادات اين مقامات ايرانی، با آنچه شورای امنيت سازمان ملل از ايران می خواهد تفاوت دارند چرا که اين شورا پيش از هر چيز به دنبال تعليق فوری و بدون شرط غنی سازی در ايران است.

آقای لاريجانی هر گونه تعليق غنی سازی برای آغاز مذاکرات را رد کرد و آن را بهانه ای دانست تا فشار سياسی بر ايران افزايش يابد.

آمريکا و بسياری از کشورهای جهان اين احتمال را مطرح کرده اند که برنامه هسته ای ايران برای توليد بمب اتمی است. ايران اين موضوع را تکذيب کرده و می گويد که اين برنامه را با هدف توليد برق دنبال می کند.
XS
SM
MD
LG