لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

گزارش تازه برادعی؛ رئوس و نکات مهم


محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، در آخرين گزارش خود درباره برنامه اتمی تهران، همکاری های جمهوری اسلامی در خصوص رفع ابهام از فعاليت های اتمی گذشته خود را «گامی مهم رو به جلو» دانسته است.


در اين گزارش، حجم غنی سازی اورانيوم توسط جمهوری اسلامی اندک دانسته و اشاره شده است که تهران تا رسيدن به توليد سوخت اتمی در سطوح عمده، راه درازی در پيش دارد.


قرار است اين گزارش مبنای تصميم گيری شورای امنيت سازمان ملل در زمينه اعمال تحريم های تازه عليه ايران قرار گيرد.


خبرگزاری رويترز، مهم ترين رئوس اين گزارش را چنين ذکر کرده است:


فعاليت های مربوط به چرخه غنی سازی

در گزارش آقای برادعی در خصوص فعاليت های مربوط به غنی سازی آورده شده که «از فوريه سال ۲۰۰۷ ميلادی، شش ماه پيش، ايران در حدود ۶۹۰ کيلوگرم گاز اورانيوم (اف يو ۶) را به دستگاه های گريز از مرکز خود تزريق کرده که بسيار پايين تر از ظرفيت اين تاسيسات است.»


بنابر اين گزارش، در حالی که ايران اعلام کرده به غنی سازی ۴.۸ درصد دست يافته است، بالاترين ميزان غنی سازی که آژانس توانسته در ايران ثبت کند، ۳.۷ درصد بوده است.

آزمايش های مخفی پلوتونيوم در راکتور تحقيقاتی تهران


آژانس مساله آزمايش های مخفی پلوتونيوم در راکتور تحقيقاتی تهران را با توجه به اطلاعات ارايه شده توسط جمهوری اسلامی و همخوانی آن با دستاوردهای بازرسان آژانس، مساله ای حل شده می داند.
بقايای اورانيوم بسيار غنی شده ای که در ايران کشف شده بود، به همين بخش مربوط بوده است.

نحوه دستيابی به فن آوری سانتريفوژ P۱ و P۲


ايران وعده داده است که چند و چون به دست آوردن فن آوری سانتريفوژ P۱ و P۲ را تا ماه نوامبر، دو ماه ديگر، در قالب طرح شفاف سازی خود، روشن کند.


آژانس بين المللی انرژی اتمی در اين زمينه خواهان پاسخگويی برخی مسئولان در زمينه تبادلات بازار سياه فن آوری هسته ای ايران طی دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ شده است.

شفاف سازی در خصوص ساير موارد کشف اورانيوم بسيار غنی شده

آژانس در زمينه ديگر موارد کشف اورانيوم بسيار غنی شده خواهان انجام تحقيقات گسترده تر در مرکز تحقيقات فيزيک تهران و گفت و گو با رييس پيشين آن است.


جمهوری اسلامی در اين زمينه به آژانس وعده همکاری داده است.

دفترچه راهنمای ساخت بمب


آژانس بين المللی انرژی اتمی خواهان در اختيار داشتن نسخه ای از دفترچه ای ۱۵ صفحه ای است که چگونگی ساخت نيمکره از اورانيوم غنی شده را توضيح می دهد. ين نيمکره در ساخت هسته مرکزی بمب اتم کاربرد دارد.


ايران پس از مدت ها عدم پاسخگويی، وعده همکاری در اين زمينه را داده است.

پروژه نمک سبز

ايران برای نخستين بار موافقت کرده است اطلاعاتی را که آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره ارتباط پردازش سنگ معدن اورانيوم، آزمايش مواد منفجره قوی، و طراحی دستگاه ورود مجدد موشک در اختيار دارد، مورد بررسی قرار دهد.

نتيجه

طرح شفاف سازی، گامی مهم و رو به جلو در جهت بازسازی تاريخچه برنامه اتمی ايران محسوب می شود.


اعتمادسازی کامل در زمينه صلح آميز بودن برنامه هسته ای ايران، نه تنها مشروط به ارائه تضمين در زمينه مواد اتمی اعلام شده، بلکه همچنين منوط به ارايه تضمين در خصوص فقدان مواد و فعاليت های اتمی اعلام نشده نيز می شود.


راه اين اعتماد سازی پذيرش پروتکل الحاقی است.


XS
SM
MD
LG