لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۹

بلیکس: به ایران تضمین امنیتی بدهید


البرادعی به ايران هشدار داد که از «يک بخت عالی و شايد آخرين فرصت» برای بستن پرونده هسته ای خود استفاده کند.
البرادعی به ايران هشدار داد که از «يک بخت عالی و شايد آخرين فرصت» برای بستن پرونده هسته ای خود استفاده کند.

هانس بلیکس، رییس سابق «بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل متحد»، روز جمعه ۳۱ اوت، در نیوزیلند گفت که باید به ایران تضمین داد که مورد حمله واقع نمی شود و عادی سازی رابطه این کشور با آمریکا به حل بحران غنی سازی اورانیوم ایران کمک خواهد کرد.


آقای بلیکس در کنفرانسی که از سوی صلیب سرخ برگزاری شده بود، گفت:«مذاکرات دیپلماتیکی که به حل بحران هسته ای کره شمالی کمک کرد، در مورد ایران به اجرا گذاشته نشده است.»


وی افزود: آنچه که ما در مورد عملکرد آمریکا در مورد ایران می بینیم درست بر خلاف حل مشکل از طریق دیپلماتیک است.


هانس بلیکس گفت که فرستادن سه ناو هواپیمابر آمریکایی به خلیج فارس موجب می شود که ایرانی ها به فکر دفاع از خود در آینده باشند.


بلیکس:باید به ایران تضمین داد که مورد حمله واقع نمی شود و عادی سازی رابطه این کشور با آمریکا به حل بحران غنی سازی اورانیوم ایران کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای بلیکس که هم اکنون رییس «کمیسیون سلاح های کشتار دستجمعی سوئد» است اعتقاد دارد که عادی سازی رابطه بین ایران و آمریکا به حل بحران هسته ای ایران کمک می کند.


وی می افزاید ایرانی ها باید مطمئن شوند که احتیاج به بمب هسته ای ندارند.


آقای بلیکس می گوید: «قدرت های مذاکره کننده با کره شمالی می خواهند به دولت این کشور ضمانت عدم حمله و تغییر رژیم را بدهند. ژاپن و آمریکا همچنین به کره شمالی پیشنهاد عادی سازی رابطه را داده اند.»


وی می افزاید که با ایران نیز باید مانند کره شمالی رفتار کرد و به این کشور باید تضمین امنیتی داد. به نظر این رییس سابق «بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل»، « مهمترین مساله برای بسیاری از کشورها که در پی ساختن بمب هسته ای هستند مساله امنیتی است.»


هانس بلیکس در مراسم بیستمین سالگرد منع سلاح های هسته ای در نیوزیلند مهمان دولت این کشور است.


البرادعی: توافق ایران شاید آخرین شانس برای ایران باشد


در همین حال، محمد البرادعی، رييس آژانس بين المللی انرژی هسته ای، ضمن ابراز اميدواری نسبت به توافق اخير ايران و آژانس بر سر برنامه هسته ای ايران، به ايران هشدار داد که از «يک بخت عالی و شايد آخرين فرصت» برای بستن پرونده هسته ای خود استفاده کند.



البرادعی:«نشانه های مثبت و اميدوارکننده ای وجود دارد. برای نخستين بار ما با ايرانی ها بر سر نوعی نقشه راه به توافق رسيده ايم؛ يک زمانبندی برای حل کردن ابهاماتی که وجود دارد.»

ايران اخيرا با آژانس بين المللی انرژی هسته ای توافق کرده است که در يک فرصت زمانی تعيين شده، به سوالات باقی مانده درباره برنامه هسته ای خود پاسخ بدهد.


آقای البرادعی در مصاحبه ای با نشريه آلمانی اشپيگل که بخشی از آن روز شنبه منتشر شد، گفت: «نشانه های مثبت و اميدوارکننده ای وجود دارد. برای نخستين بار ما با ايرانی ها بر سر نوعی نقشه راه به توافق رسيده ايم؛ يک زمانبندی برای حل کردن ابهاماتی که وجود دارد.»


وی افزود: «در ماه نوامبر، اوايل دسامبر (سه ماه ديگر) ما بايد بتوانيم بگوييم که ايرانی ها وعده خود را عملی کرده اند يا نه. اگر آنها (مقام های ايرانی) به قول هايشان عمل نکنند، يک بخت عالی و شايد آخرين فرصت برای تهران از دست خواهد رفت.»


ايران متهم است که از برنامه هسته ای برای توليد برق به عنوان پوششی برای برنامه ساخت بمب هسته ای استفاده می کند. تهران اين اتهام را رد کرده است.


اظهارات روز شنبه آقای البرادعی در حالی منتشر شده است که آخرين گزارش وی درباره فعاليت های هسته ای ايران نيز در نگاه بسياری از ناظران، حاوی نکاتی «مثبت» درباره همکاری ايران و آژانس بود و به اين اميد دامن زده است که ايران در چارچوب همين همکاری، بخش بزرگی از ابهامات موجود درباره برنامه هسته ای خود را رفع کند






XS
SM
MD
LG