لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

ابراز امیدواری اوباما برای «پیشرفتی پایدار» با ایران


باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا
باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا
باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا،روز سه شنبه در کنفرانسی خبری در واشینگتن ابراز اميدواری کرد مسيری که واشينگتن در قبال تهران اتخاذ کرده، به پيش برود و به رفع تخاصمات ميان دو طرف بينجامد.

باراک اوباما به مناسبت سال نو ايرانی، در پيامی ويديويی، نوروز را به ملت ايران تبريک گفت و اعلام آمادگی کرد که در صورت همکاری ایران در راه صلح و ديپلماسی، آمريکا از بازگشت این کشور به جايگاه بحقش در جامعه بين المللی پشتيبانی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهوری آمريکا روز سه شنبه در کنفرانس خبری گفت که « انتظار ندارد با ارسال يک پيام جمهوری اسلامی ایران برنامه هسته ای و يا حمايتش از تروريسم را بی درنگ متوقف کند اما ابراز اميدواری کرد که اين راه پيشرفت پایدار داشته باشد.»

آقای اوباما در اين پيام نوروزی گفته بود که رئيس‌جمهوری ايالات متحده در بخش ديگری از پيام نوروزی خود ضمن اين که به سه دهه روابط «تيره و تار» ايران و آمريکا اشاره دارد جشن نوروز را «يادآوری نقاط مشترک بشريت» توصيف می‌کند که همه انسان‌ها را به هم پيوند می‌دهد.

رئيس‌جمهوری ايالات متحده در پیام نوروزی خود خطاب به رهبران جمهوری اسلامی ايران گفت: «شما نيز در برابر خود انتخابی داريد. ايالات متحده مايل است که جمهوری اسلامی ايران بر جايگاه راستين خود در جامعۀ بين‌الملل قرار بگيرد. شما دارای چنين حقی هستيد – اما اين حق با مسئوليت‌های واقعی همراه است و به اين جايگاه نه از راه ترور يا به مدد جنگ‌افزار، بلکه از طريق اقدامات مسالمت‌آميز که نشان دهندۀ بزرگی حقيقی ملت و تمدن ايران است می‌توان دست يافت. و معيار سنجش اين بزرگی داشتن توانايی برای ويران کردن نيست، نشان دادن توانايی شما برای ساختن و آفريدن است.»

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی يک روز پس از پيام باراک اوباما در مشهد گفت که تهران تا تغيير رويکرد آمريکا منتظر خواهد ماند.

باراک اوباما از سياست جورج بوش رئيس جمهوری سابق آمريکا در مورد ايران فاصله گرفته و خواستار پيشبرد مذاکرات سياسی برای حل اختلافات دو کشور شده است.

آقای اوباما تنها رئیس جمهوری آمریکا است که در پیام نوروزی خود از عبارت جمهوری اسلامی استفاده کرده و رهبران ایران را خطاب قرار داده است.
XS
SM
MD
LG