لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۹

اوباما: باید برای ثبات در عراق، با ایران مذاکره کنیم


سناتور باراک اوباما و از امیدهای ریاست جمهوری حزب دمکرات. عکس از خبرگزاری (EPA).
سناتور باراک اوباما و از امیدهای ریاست جمهوری حزب دمکرات. عکس از خبرگزاری (EPA).

باراک اوباما سناتور حزب دموکرات از ايالت الينويز و از اميد های این حزب در انتخابات رياست جمهوری، روز سه شنبه در سنای این کشور اعلام کرد که آمريکا بايد برای ايجاد ثبات در عراق، با ايران گفت و گو کند.


باراک اوباما، عضو کميته سياست خارجی سنا، خطاب به ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق و رايان کراکر سفير اين کشور در بغداد، گفت: «من معتقدم که ما نمی توانيم بدون انجام چنين کاری به اوضاع ثبات بخشيم.»


ژنرال پترائوس و رايان کراکر روز سه شنبه گزارشی را از وضعيت عراقف به کنگره آمريکا ارائه کردند. ژنرال پترائوس ايران را متهم کرد که با تقويت شبه نظاميان شيعه عراقی نقش مخربی در روند تحولات عراق ايفا می کند.


ژنرال پترائوس در جريان ادای شهادت خود در برابر کنگره آمريکا، با اشاره به درگيری های اخير بين نيروهای دولتی و شبه نظاميان شيعه وابسته مقتدی صدر، «سپاه مهدی»، گفت: « نقش مخرب ايران در ايجاد، آموزش، و مسلح کردن آنچه گروه های ويژه خوانده می شوند، در جريان تشديد درگيری ها مشخص شد و باعث نگرانی های تازه در بين رهبران عراقی درباره ايران شده است.»


آمريکا ايران را متهم می کند که با مسلح کردن و آموزش گروه های شبه نظامی شيعه عراقی، به خشونت ها در اين کشور دامن می زند. ايران اين اتهام را رد می کند و تاکيد می کند خواهان عراقی با ثبات است.


باراک اوباما گفت که تلاش وی برای پايان دادن به جنگ عراق شامل تعيين يک جدول زمانبندی برای خروج از عراق و افزايش فعاليت ديپلماتيک از جمله مذاکره با ايران خواهد بود.

باراک اوباما گفت که تلاش وی برای پايان دادن به جنگ عراق شامل تعيين يک جدول زمانبندی برای خروج از عراق و افزايش فعاليت ديپلماتيک از جمله مذاکره با ايران خواهد بود.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، رايان کراکر نيز اعلام کرد که وی برای گفت و گو با ايران تمايل دارد و آمادگی خود را برای برگزاری چهارمين دور مذاکرات بر سرمسائل امنيتی عراق اعلام کرده است.


خروج نیروها از عراق


ژنرال ديويد پترائوس همچنين در گزارش خود به کميته نيروهای مسلح سنای آمريکا خواهان توقف عقب نشينی نيروهای آمريکا از ۴۵ روز پس از ماه ژوئيه شد.


ژنرال پترائوس اين ۴۵ روز را فرصتی برای ارزيابی مجدد شرايط عراق پس از خروج نيروهای آمريکايی از اين کشور دانست.


ژنرال پترائوس در گزارش خود به گنگره از بهبود «چشمگير» اما «ناهمگون» وضعيت امنيتی در عراق سخن گفت و تاکيد کرد هرگونه تغيير در تعداد نيروها بايد بر اساس ارزيابی های فرماندهان نظامی صورت گيرد.


در این جلسه بسیاری از سناتورهای حزب دموکرات به شدت سياست کنونی آمريکا در عراق انتقاد کردند.


به گزارش سايت آمريکايی هافينگتن پست، سناتور دموکرات اداوارد کندی از ایالت ماساچوست گفت: «سال گذشته رييس جمهوری آمريکا گفت به دليل افزايش خشونت ما نمی توانيم نيروهايمان را در عراق کاهش دهيم. در حال حاضر هم می گويد ما قادر به چنين کاری نيستيم، چرا که خشونت کاهش يافته است.»


هيلاری کلينتون، سناتور دموکرات از نيويورک و یکی دیگر از اميدهای انتخابات رياست جمهوری اين حزب نيز سياست و استراتژی آمريکا در عراق را ناموفق دانست و گفت: «اين امری غير مسئولانه است که به اين سياست ادامه دهيم.»


جان مک کين سناتور جمهوريخواه از آريزونا و نامزد این حزب در انتخابات رياست جمهوری که از هواداران افزايش نيروهای آمريکايی در عراق بوده است، گفت: «عقب نشينی از عراق عملی غير مسئولانه است.»


برخی از سناتورهای جمهوريخواه نير نارضايتی خود را از وضعيت عراق اعلام کردند.


جان باراسو سناتور جمهوريخواه از ايالت وايومينگ نیز گفت: «صبر ما بی پايان نيست.»


در همين حال معترضين به جنگ در راهروهای سنای آمريکا شعارهای ضد جنگ سر داده و خواستار بازگشت نيروهای آمريکايی به کشور شدند.


XS
SM
MD
LG