لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۳

آمریکا ۴۰۰ ميليون دلار برای کمک به فلسطینی ها در نظر گرفته است


باراک اوباما (راست) و محمود عباس
باراک اوباما (راست) و محمود عباس
باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، در ديدار با محمود عباس، رئيس تشکيلات فلسطينی گفته است که «وضعيت فلسطينی ها، بويژه در غزه، غيرقابل تحمل است.» آقای اوباما همچنين اعطای يک کمک ۴۰۰ ميليون دلاری جديد برای خانه سازی در غزه و کرانه باختری را قول داد.

ديدار چهارشنبه محمود عباس، در کاخ سفيد با باراک اوباما، يک ماه پس از آغاز دور جديد مذاکرات غيرمستقيم اسرائيلی- فلسطينی با ميانجی گری آمريکا صورت گرفت.

ملاقات اوباما- عباس در حالی انجام شد که حمله هفته گذشته ارتش اسرائيل به يک کشتی ترکيه که در راه رفتن به بندرغزه بود، واکنش های جهانی همدردی با فلسطينی های غزه را درپی آورده است.

در همين حال، باراک اوباما به آقای عباس «قول جدی» داد که ديپلماسی آمريکا بحران کنونی را برطرف کند و تماس های اسرائيلی- فلسطينی را به گفتگوهای مستقيم بکشاند. آقای عباس خواهان رفع محاصره سرزمين های فلسطينی از سوی اسرائيل شد.

درپی ديدار کاخ سفيد، صائب عريقات، مذاکره کننده ارشد فلسطينی به خبرنگاران درکاخ سفيد گفت که «مذاکرات بر لزوم پايان دادن به اشغالگری متمرکز بود» و جرج ميچل، فرستاده ويژه آمريکا به خاورميانه، هفته آينده به منطقه بازمی گردد تا مذاکرات غيرمستقيم ميان طرفين را پيگيری کند.

رئيس تشکيلات فلسطينی پس از ديدار با باراک اوباما، با سی نفر از رهبران جامعه يهوديان آمريکا نيز در واشينگتن ديدار کرد و در يک سخنرانی برای آنها گفت که «هرگز حق ملت يهودی در اين سرزمين را انکار نکرده و نخواهم کرد و ما خواهان استقلال فلسطين در جوار اسرائيل هستيم.»

سران «ايپاک»، کميته روابط عمومی آمريکا- اسرائيل، «جامعه ضد افترا» و «آمريکایی های هودارصلح- اکنون» در ميان ملاقات کنندگان يهودی با آقای عباس در واشينگتن بودند.

آقای عباس در مصاحبه ای با برنامه «چارلی رز» در شبکه تلويزيونی پی بی اس آمريکا تاکيد کرد که از باراک اوباما درخواست نکرده که طرح صلح تازه ای را ارائه کند هرچند که گفت «اميدواريم که اين اتفاق بيفتد و (اوباما) بگويد که اينها، راه حل هاست و انتخاب کنيد که آيا اين نزاع بايد تا ابد ادامه يابد يا با اين راه حل ها نزاع را فيصله دهيم.»

در اين مصاحبه تلويزيونی، ابومازن همچنين در اشاره ای به ماجرای کشتی های کمک رسانی به غزه گفت «اميدواريم که اسرائيل از اين اشتباه بزرگ درس عبرت لازم را آموخته باشد.»

آقای عباس هفته گذشته با نکوهش شديد اسرائيل بخاطر اين ماجرا، سه روز در سرزمين های فلسطينی عزای عمومی برقرار کرد.

آمريکا حماس را که از تابستان ۲۰۰۷ بر غزه مسلط شده، يک تشکل تروريستی می داند و از تماس با آن خودداری می کند.

آقای عباس در ادامه اقامت خود در آمريکا، جمعه با هيلاری کلينتون، وزيرخارجه آمريکا نيز در واشينگتن ديدار می کند.

اتحاديه عرب برای پيشرفت مذاکرات غيرمستقيم اسرائيلی- فلسطينی چهار ماه مهلت داده، که يک ماه آن پشت سرنهاده شده است.
XS
SM
MD
LG