لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

اوباما: هر چه می خواهيد بپرسيد


روز چهارشنبه باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا با تايپ کردن سه کلمه ساده « هر چه می خواهيد بپرسيد» يک جلسه زنده پرسش و پاسخ را آغاز کرد.

روزنامه « گاردين» می نويسد که بهترين روش تماس و تاثير گذاری يک سياستمدار بر لايه هايی که هنوز در مورد رای خود در انتخابات تصميم گيری نکرده اند استفاده از روشهايی است که به لحاظ عاطفی می تواند زمينه نزديکی با آن عده را فراهم کند. آقای اوباما از قبل نشان داده که با استفاده از استعداد ويژه خود در عرصه ارتباطات ديجيتال می تواند چنين ارتباطی را برقرار کند.

جلسه پرسش و پاسخ روز چهارشنبه از طريق وب سايت « رد ديت » ( Reddit ) انجام شد . در اين وب سايت هر مشترکی بنابر اهميتی که برای هر يک از موضوعات مطرح شده در آن روز قايل است آن موضوع را در صدر فهرست مورد علاقه خود قرار می دهد. سردبيران اين وب سايت براساس اين آراء موضوعات مهم را برگزيده و قاعدتا آنچه که بيش از همه مورد علاقه عموم کاربران باشد به موضوع اصلی روز بدل می شود.

وب سايت « رد ديت » معمولا از پرداختن به موضوعات سياسی – خبری که رسانه های ديگر به آن می پردازند پرهيز می کند و وظيفه خود را پرداختن به مسائلی می داند که در رسانه های ديگر به حد کافی و يا به شکل درست به ان پرداخته نشده ات. اما جلسه پرسش و پاسخ باراک اوباما از طريق اين وب سايت را بايد يک استثناء مهم تلقی کرد.

روزنامه « گاردين » چند مورد از پرسش و پاسخ بين رييس جمهور آمريکا و کاربران وب سايت « رد ديت» را منتشر کره که خلاصه ای از آن به اين شرح است:

-افزايش نيروهای نظامی آمريکا در افغانستان:

-پاسخ: مسلما هر گاه نيروهای نظامی را به جبهه های جنگ اعزام می کنيم می دانيم که تلفاتی خواهيم داشت و اين يک مسئوليت بزرگ است. افزايش نيرو در افغانستان باعث شد که از قدرت گيری طالبان و برتری آنها در جنگ جلوگيری شود. در ماههای آينده هدف ما تضعيف بيشتر طالبان و سپردن بخشی از امنيت کشور به نيروهای افغان است. اميدواريم که جنگ در پايان سال ۲۰۱۴ خاتمه يابد.

-مقررات مربوط به عرصه اينترنت:

-پاسخ: من می دانم که مسئله آزادی اينترنت برای همه شما مهم است . برای من نيز مهم است. ما تلاش خواهيم کرد که عرصه اينترنت برای همه ازادی های لازم را فراهم کند، چه انهايی که می خواهند ديدگاه و نظرات خود را بيان کنند و چه آنهايی که می خواهند يک فعاليت يا طرح اقتصادی جديد را شروع کنند. هر چند در مواردی ممکن است بر سر تنظيم و اجرای مقررات ناظر بر استفاده از اينترنت اخلاف نظرهايی به وجود بيايد ولی من به هيچ وجه اصل آزادی استفاده از اينترنت را فراموش نخواهم کرد و اين اعتقاد من خود را در تصميم ها و اقدامات عملی ما منعکس خواهد شد.

-در مورد نقش پول در سياست:

-پاسخ: پول هميشه در سياست تاثير گذار بوده است. ولی در دوره های اخير اقداماتی صورت گرفته که از کمک های مالی ميليون دلاری به سياستمداران و احزاب که معمولا به شکل ناشناس صورت می گرفت جلوگيری شود. به اين شکل شهروندان برای مشارکت و تاثير گذاری در سياست کشور امکان بيشتری پيدا می کنند. بايد قوانين بيشتر و دقيق تری در مورد کنترل کمک مالی افراد ثروتمند و يا تاثير گذاری لابی های قدرتمند بر سياست کشور تنظيم و به اجرا گذاشته شود.

روزنامه « گاردين» در پايان می نويسد که اگر در اين پرسش و پاسخ شرکت داشت اين سئوالات را از رييس جمهور آمريکا می پرسيد:

-چرا بازداشتگاه گوانتانامو بر خلاف وعده های شما در آغاز دوران رياست جمهوری تان تعطيل نشد؟

-لايه های يخبندان قطب شمال به شکل بی سابقه ای در حال ذوب شدن هستند و اين فقط يکی از نمونه های هشدار دهنده در مورد محيط زيست است. چرا در دوران رياست جمهوری شما به مسئله محيط زيست و گرمايش کره زمين توجه نشد؟

-با توجه به اختلافات شما با کنگره امريکا که به خصوص در دو سال اخير بسيار شديد بود، بر چه اساسی فکر می کنيد که در دوره آينه رياست جمهوری دستگاه قانونگذاری آمريکا با شما همکاری کند؟
XS
SM
MD
LG