لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

باراک اوباما جمهوریخواهان را مسئول بحران مالی آمریکا خواند


باراک اوباما، دوشنبه، در نطقی تلویزیونی، حزب جمهوریخواه را مسئول بحران مالی این کشور دانست و از رهبران کنگره اين کشور خواست تا در مورد افزايش سقف استقراض دولت به توافق برسند.
در صورت عدم دستیابی دولت و کنگره آمریکا به توافق، دولت اوباما از روز دوم اوت ناتوان از بازپرداخت بدهی هايش می شود. رییس جمهور آمریکا عدم رسيدن به چنين توافقی را «کوته فکری» خواند.

سقف استقراض دولت فدرال آمريکا به حد مجاز رسيده است و دولت برای ادامه امور جاری کشور نيازمند افزايش سقف بدهی است.
کسری بودجه سال جاری دولت آمريکا حدود يک تريليون و ۵۰۰ ميليارد دلار (۱۵۰۰ ميليارد دلار) است و باعث شده ميزان بدهی دولت به ۱۴ تريليون و ۳۰۰ ميليارد دلار برسد.
به گزارش رويترز، آقای اوباما روز دوشنبه گفت: «عدم کاهش کسری بودجه دولت آمريکا و عدم توافق نمايندگان کنگره برای افزايش سقف استقراض دولت، کشور را با خطر يک بحران اقتصادی عميق مواجه می کند.»
ریيس جمهور آمريکا خواستار کاهش چهار تريليون دلاری کسری بودجه اين کشور شده است.

سخنان آقای اوباما در حالی بیان می شود که مجلس نمايندگان آمریکا در مذاکرات چند روز اخير خود از دست يافتن به توافقی برای افزايش سقف بدهی دولت بازمانده است.

باراک اوباما هشدار داد که ناتوانی آمريکا از بازپرداخت بدهی هايش مانند افزايش ماليات برای آمريکايی ها خواهد بود چرا که هزينه وام گرفتن برای خريد خانه و پرداخت قرض های کارت های اعتباری افزايش خواهد يافت.

از سوی ديگر، جان بینر، رهبر جمهوريخواهان در مجلس نمايندگان، در واکنشی به سخنان باراک اوباما، درخواست ریيس جمهوری آمريکا از کنگره را همانند تقاضا برای چک سفيد خواند و گفت: «چنين چيزی عملی نخواهد شد.»
موسسه بين المللی اعتبار سنجی «استاندارد اند پور» روز دوشنبه نسبت به سقوط موقعيت اعتباری آمريکا هشدار داد.
اين موسسه اعلام کرد فقط در صورتی که نمايندگان کنگره اين کشور به کاهش چهار تريليونی کسری بودجه آمريکا ظرف ده سال به توافق برسند، آمريکا موقعيت اعتباری فعلی خود را حفظ می کند.

صندوق بين المللی پول نیز روز دوشنبه و در گزارش بررسی سالانه خود در مورد اقتصاد آمريکا هشدار داد در صورت ادامه وضعيت موجود در بودجه آمريکا، هم اعتماد سرمايه گذاران در آمريکا به خطر می افتد و هم ريسک خطرناک و منفی متوجه اقتصاد جهانی و ديگر کشورهای جهان خواهد بود.

نگرانی سرمایه گذاران از عدم توافق در کنگره آمریکا موجب کاهش ارزش سهام و دلار شده است.
جمهوريخواهان کنگره می گويند حاضر به افزايش ماليات نيستند در حالی که دمکرات های کنگره اعلام کرده اند در صورتی حاضر به کاهشیدر بودجه برنامه های بهداشتی برای آمريکايی های فقير و سالخورده هستند، که ماليات شهروندان ثروتمند اين کشور افزايش يابد.
جان بینر می گويد: «هر چقدر دولت بزرگتر می شود، مردم کوچکتر می شوند....حل اين بحران پيچيده نيست. اگر شما بيش از حد درآمدتان خرج می کنيد، حالا بايد کمتر خرج کنید.»
وی پيشنهاد کاهش کسری بودجه آمريکا را در دو مرحله داده است که با کاهش يک تريليون و ۲۰۰ ميليارد دلاری در مدت ده سال آغاز می شود.
به گزارش راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی، تحليلگران می گويند بعيد است که باراک اوباما چنین پيشنهادی را بپذيرد چرا که سقف استقراض دولت فقط برای چند ماه افزايش می يابد و مذاکرات بعدی بايد در آغاز سال ۲۰۱۲ صورت گيرد.
انتخابات رياست جمهوری در نوامبر ۲۰۱۲ برگزار می شود و وضعيت سياسی برای حل بحران در کنگره مشکل تر از امروز خواهد شد.
XS
SM
MD
LG