لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

باراک اوباما بشار اسد را فاقد مشروعيت خواند


باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، روز سه شنبه در سخنانی بشار اسد را «فاقد مشروعيت» خواند.
باراک اوباما که با شبکه تلويزيونی سی. بی. اس آمريکا گفتگو می کرد، ناتوانی بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه، درانتقال قدرت به شکل دموکراتيک در کشورش را موجب از بين رفتن مشروعيت او دانست.
با اين حال، آقای اوباما از ابراز نظر صريح درباره کناره گيری بشار اسد از قدرت خودداری کرد.
سخنان رئيس جمهوری آمريکا يک روز پس از آن ابراز می شود که شماری از هواداران بشار اسد روز دوشنبه با حمله به سفارتخانه های آمريکا و فرانسه در دمشق به آنها خسارتهايی وارد کردند.

پیشتر هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، نیز در موضعی بی‌سابقه از زمان آغاز اعتراض‌های سوریه گفته بود که بشار اسد رئیس جمهور این کشور مشروعیت خود را از دست داده است.
هیلاری کلینتون که دوشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با کا‌ترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واشنگتن سخن می‌گفت تاکید کرد که نظام سوریه در محافظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک آمریکا و فرانسه در دمشق اقدامی نکرد و بشار اسد به دلیل واکنش خشونت آمیز خود در برابر خواست مردم کشورش مشروعیت خود را از دست داده است.
به گفته منابع حقوق بشری سوریه برخورد نیروهای امنیتی با تظاهرات در شهرهای مختلف تا کنون بیش از ۱۳۰۰ کشته بر جای گذاشته است. همچنین هزاران نفر از تظاهرکنندگان در زندان‌ها به سر می‌برند.
وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد که نظام اسد با حمله به دفا‌تر دیپلماتیک نمی‌تواند توجه جهان را از حقیقت آنچه که در سوریه روی می‌دهد دور نگاه دارد. او افزود: «اینجا دیگر مساله آمریکا و فرانسه مطرح نیست بلکه خواست‌های مردم سوریه است برای دستیابی به کرامت، حقوق خود و حاکمیت قانون.»
XS
SM
MD
LG