لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۰

بازی خطرناک اوباما با ايران


به نوشته نشريه آمريکايی نيوزويک و پايگاه خبری معتبر آمريکايی «ديلی بيست»، تامير پاردو، رييس موساد اسرائيل، در سفر دو هفته پيش خود به واشينگتن در جستجوی پاسخی برای اين پرسش بوده است که اگر اسرائيل خود به تنهايی به حمله به تأسيسات هسته ای ايران اقدام کند، آمريکا چه عملکرد و واکنشی نشان خواهد داد.

نشريه آمريکايی نيوزويک دوشنبه بيست و چهارم بهمن، در گزارشی مشروح زير عنوان «بازی خطرناک اوباما با ايران»، بخشی از نبرد هيجان انگيز قدرت نمايی پشت پرده ميان اسرائيل و آمريکا را بر سر مقابله با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران منتشر کرده است.

نيوزويک و «ديلی بيست» می نويسند که آخرين ديدار تامير پاردو از پايتخت آمريکا (که به طور اتفاقی از سوی اعضای سنای اين کشور فاش شد)، برای «سنجيدن نبض» دولت اوباما در ارتباط با قضيه ی پرالتهاب مقابله با طرح های اتمی ايران بود.

يکی از مقامات آمريکايی که در گزارش نيوزويک مورد استناد قرار گرفته است، مدعی است که تامير پاردو از جمله در ديدارهای خود پرسيد: «آيا شما (آمريکا) آماده حمله هستيد؟ آيا بعداً اين کار را می کنيد؟ اگر در هر حال اسرائيل خودش اين کار را انجام دهد، نظر شما چيست؟»

به نوشته نيوزويک، اسرائيل ديگر بخش بزرگی از برنامه های نظامی خود را با آمريکا در ميان نمی گذارد و لذا، بر اساس ارزيابی نيوزويک، ممکن است که همين پنهان کاری موجب بيان سخنان اخير لئون پانه تا، وزير دفاع آمريکا شد؛ او گفته بود که ممکن است اسرائيل تا ماه ژوئن (تير ماه) به ايران حمله کند.

نيوزويک با استناد به منابعی نيز که اسرائيلی توصيف شده اند، بدون ذکر نام آنها، نوشته است که اسرائيل از آمريکا تضمين هايی درخواست کرده است که اگر تحريم ها عليه ايران ناکام شود و آيت الله خامنه ای مسير برنامه هسته ای ايران را تغيير ندهد و در پی آن اسرائيل به سوی عملی کردن برنامه نظامی پيش برود، اسرائيل می خواهد که قدرت نظامی آمريکا را بعد از شروع يک حمله در کنار خود داشته باشد ولی برای آغاز برنامه نظامی حتی نيازی نداشته باشد که آمريکا را پيشاپيش از اين امر آگاه نمايد.

گزارش نيوزويک همچنين با استناد به کسانی که آن ها را عوامل پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا، توصيف می کند، به آنچه که «پنهان کاری» و «چشم برهم نهادن» آمريکا در برابر اقدامات منتسب به اسرائيل در قتل کارشناسان برنامه هسته ای ايران می نامد، می پردازد.

نيوزويک در اين زمينه می نويسد حتی پيش از سفر پاردو به واشينگتن، «نبرد سايه ها» با برنامه اتمی ايران، نظر به بروز اختلافات ميان آمريکا و اسرائيل بر سر «رويکردها و راهبردهای مقابله» شدت گرفته و پيچيده شده بود و از جمله آمريکا با کشتن مهره هايی در برنامه هسته ای ايران مخالف بوده است.

نيوزويک توضيح می دهد که اقدام هوايی برای کشتن افرادی (آنگونه که آمريکا در افغانستان، پاکستان، بخش هايی از خاورميانه و حتی سرزمين های ديگر انجام می دهد)-«عمليات جنگی» محسوب می شود و «قانونی» لحاظ می گردد.

يک مقام آمريکايی در اين زمينه گفته است: «اسرائيلی ها هدف های متحرک را مورد ضربه قرار داده اند و ما تنها در برخی از عمليات غير متحرک با اسرائيلی ها بوده ايم». اين گفته مبهم را نيوزويک به نقل از يک عضو پنتاگون بازتاب داده است.

در هر حال، نيوزويک با استناد به يک مقام «بلند پايه اطلاعاتی» آمريکا می نويسد که دو کشور در هر آن چه که در ارتباط با سوء قصدها و «تصادفات» سال های گذشته در ايران بوده است، اين بازی را دنبال کرده اند: «اسرائيلی ها بيان نمی کنند؛ و آمريکا نمی خواهد چيزی بشنود» (از تو نگفتن، از ما نشنيدن).

اين مقام اطلاعاتی آمريکا افزوده است که «ما مواردی را کنترل می کنيم تا بفهميم که اطلاعاتی که آن را با اسرائيلی ها سهيم شده بوديم، برای اموری که از نظر قوانين آمريکا غير قانونی است، به کار نرفته باشد و لذا، در بيان آنچه که با اسرائيلی ها سهيم می شويم، همواره محتاط بوده ايم و اسرائيلی ها خودشان به خوبی می دانند که چرا (اين احتياط را نشان می دهيم).»

اين مقام پنتاگون از جمله گفته است که آمريکا عامدانه تصاوير ماهواره ای حساس و برخی آگاهی های ديگر را از اسرائيل پنهان می کند؛ اموری که «می توانست کمک مهمی برای اسرائيل باشد.»

به نوشته نيوزويک، در زمان رياست جمهوری جرج بوش، همکاری های نزديکی ميان اسرائيل و آمريکا در مقابله با برنامه هسته ای ايران انجام می شد که مهم ترين آنها، فروش تجهيزات نامناسب و لطمه ديده يا مجهز به برنامه های نرم افزاری جاسوسی برای رد گيری مکان آزمايشگاههای هسته ای پنهانی اتمی ايران و يا لطمه رساندن به اين طرحها بود؛ فروش هايی که توسط مأمورانی که به قالب فروشنده تجهيزات در بازار سياه در آمده بودند، انجام می شد.

نيوزويک به همکاری ها در توليد برنامه های نرم افزاری («بد افزارها») نيز در چارچوب نبرد سايبری و وارد کردن ويروس، با هدف از کار انداختن سانتريفيوژهای غنی کننده اورانيوم ايران اشاره می کند و می نويسد که با روی کارآمدن اوباما، در حالی که مأموران ارشد آمريکايی درگير در اين طرح ها نمی خواستند که اين شيوه ها قطع شود و بويژه سيا از اين که «سرمايه های مهمش در ايران از بين برود» نگران بود، اما دولت اوباما در صدد تجديد نظر در اين برنامه ها برآمد.

نيوزويک می گويد که با روی کارآمدن اوباما، استيو کاپس، مرد شماره دو سيا و ژنرال جيمز کرات رايت، مرد شماره دو ستاد نيروهای مسلح آمريکا نزد تام دانيلون، از مشاوران ارشد امنيتی اوباما (کسی که بعداً به عنوان مشاور امنيت ملی اوباما نيز منصوب شد و هنوز هم اين مقام را دارد) رفته و به او گفتند که برنامه های پيشين در ارتباط با برنامه هسته ای ايران بايد ادامه يابد و هنگامی که پاسخ کافی نگرفتند، ژنرال کرات رايت شخصاً نزد اوباما رفت.

نيوزويک توصيف می کند که «اوباما با دقت کامل به حرف های کرات رايت گوش سپرد؛ نگرانی اش را درک کرد؛ اما نگران بود که ادامه اين عمليات محرمانه ممکن است که به برنامه های خود او برای اولويت دادن گام های سياسی در برابر ايران لطمه بزند».

يکی از دستياران اوباما به نيوزويک گفته است «پرزيدنت تلاش کرد که آهنگ برنامه های محرمانه ما را کاهش دهد و نتيجه اين شد که ايرانی ها توانستند دوباره برنامه غنی سازی اورانيوم خود را با سرعت بيشتری از سر بگيرند» و سرانجام اوباما متقاعد شد که او بايد هر دو مسير را با هم ادامه دهد: اقدامات محرمانه به موازات گام های ديپلماتيک، به گونه ای که اوباما به دستيارانش گفت: «اقدام موفق در لطمه زدن به برنامه هسته ای ايران، فرصت و بخت بيشتری به ما برای پيشبرد اقدامات سياسی مان می دهد.»

در زمينه «سکوت اسرائيلی ها» در قبال رويکردهای اوباما در برابر ايران، مقامات اسرائيلی که در گزارش نيوزويک مورد مصاحبه قرار گرفته اند، تنها گفته اند که از «تغيير مثبت» اخير در ديدگاههای رييس جمهوری آمريکا خشنود هستند و بيان او در قياس با سال گذشته بسيار تغيير کرده است.

نيوزويک به نقل از يکی از عوامل اسرائيلی که او را از «دايره نزديکان نتانياهو»، نخست وزير اسرائيل، توصيف کرده است، نوشته است که «امروز وقتی شما به اوباما گوش می دهيد، اين احساس را داريد که اگر بدترين سناريو رخ دهد، آمريکايی ها آماده حمله هستند».

در هرحال، يکی ديگر از مقامات اسرائيلی به نيوزويک گفته است که «تنها با گذشت زمان است که تصوير روشن تر خواهد شد اما آمريکا در مسير تنازع (با ايران) است و احتمال ورودش به مقابله (نظامی) با ايران بيشتر می شود.»

همزمان با نشريه نيوزويک، پايگاه خبری معتبر آمريکايی «ديلی بيست» نيز تأکيد کرده است که سفر تامير پاردو به واشينگتن برای سنجيدن دولت اوباما در زمينه اين پرسش بوده است که آمريکا تا چه حد با يک حمله اسرائيلی مخالف است.

اين ها در حالی است که آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، در نماز آدينه ده روز پيش در تهران به آمريکا هشدار داد که در مسير تقابل نظامی با ايران نباشد و گفت «تهديد، آمريکا را به خطر می اندازد و عملی کردن تهديد، ده برابر بيشتر.»

روزنامه واشينگتن پست نيز يکشنبه در تفسيری نوشته بود که بوی جنگ خاورميانه را در بر گرفته است.

XS
SM
MD
LG