لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

«پر قدرت ترين افراد جهان»


در فهرست «پرقدرت ترين افراد جهان » باراک اوباما رييس جمهور آمريکا با فاصله بسياری از ديگران در مقام اول قرار دارد.
در فهرست «پرقدرت ترين افراد جهان » باراک اوباما رييس جمهور آمريکا با فاصله بسياری از ديگران در مقام اول قرار دارد.
مجله فوربز چاپ آمريکا که به خاطر جمع آوری اطلاعات و انتشار جدولی سالانه از ثروتمندترين افراد جهان طی يک دو دهه اخير اعتبار فراوانی پيدا کرده در روزهای اخير فهرست ديگری را منتشر کرده است شامل پر قدرت ترين افراد جهان.

اين فهرست ۶۷ نفر را شامل می شود يعنی يک نفر به ازای هر صد ميليون نفر از جمعيت جهان. اين فهرست رهبران کشورهای مهم جهان ، تبهکاران بزرگ، ثروتمندان و صاحب موسسات مالی را شامل می شود.

مطلبی که مجله فوربز به اين مناسبت منتشر کرده با نقل قولی از ناپلئون بناپارت آغاز می شود که در وصف قدرت گفته است :« من عاشق قدرت ام. عشقم من به قدرت مثل يک هنرمند است. درست مثل نوازنده ای که به ويولون خود عشق می ورزد و به وسيله آن نغمه ها و ملودی های خود را خلق می کند.»

مجله فوربز در ادامه می افزايد در طول تاريخ «قدرت» به اشکال گوناگون توصيف شده است. آنرا عالی ترين شکل ارضا تمايلات انسانی، منبع مطلق فساد و حتی بهترين معشوقه خوانده اند. اما ذات واقعی «قدرت» در هر حالت و مورد می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال نوع قدرت يک رهبر سياسی و يا رييس يک دولت با نوع قدرت يک شخصيت دينی کاملا متفاوت است. آيا نوع قدرت و نفوذ يک روزنامه نگار را می توان با قدرت يک تروريست همسان دانست؟

مجله فوربز توضيح می دهد که برای انتخاب افراد و تکميل فهرست « قدرتمندترين افراد جهان» تمام اين نکات در نظر گرفته شده و چهار بعد يا زاويه گوناگون معيار قرار گرفته است.

نکته اول ميزان نفوذ آن فرد بر تعداد کثيری از مردم است. به عنوان مثال پاپ بنديکت رهبر کاتوليک های جهان در رتبه يازدهم از اين فهرست قرار دارد و دليل آن رهبری معنوی بيش از يک ميليارد نفر از جمعيت جهان است. اما در عين حال مايک دوک مدير شرکت سوپر مارکت های زنجيره ای وال – مارت که بزرگترين کارفرمای خصوصی در سطح جهان است در مقام هشتم اين فهرست است.

نکته دومی که مجله فوربز در انتخاب و رده بندی اين فهرست در نظر گرفته است ميزان قدرت مالی است که هر يک از اين افراد در کنترل خود دارند. در مورد روسای دولت ها حجم توليد ناخالص ملی آن کشور معيار بوده و برای صاحبان و مديران عامل بنگاههای اقتصادی و تجاری موقعيت آنها و بنگاههای اقتصادی از نظر حجم سرمايه و ميزان سودآوری ملاک بوده است.

البته در برخی از موارد، به عنوان مثال بيل کسلر سردبير ارشد نيويورک تايمز که در رتبه ۵۱ فهرست قرار دارد منابع اين رسانه در مقايسه با موسسات رسانه ای مشابه معيار بوده است. در مورد ميلياردرها ، به عنوان مثال بيل گيت از صاحبان مايکروسافت که در رتبه دهم فهرست قرار دارد، ثروت خالص آنها يکی از معيارهای اصلی بوده است.

مجله فوربز می نويسد که معيار و نکته سوم در خصوص انتخاب و رده بندی فهرست « پر قدرت ترين افراد جهان» چندگانگی نفود و قدرت افراد در حوزه های مختلف بوده است.

به عنوان مثال سيلويو برلوسکونی نخست وزير جنجالی ايتاليا که در اين فهرست در رتبه دوازدهم قرار دارد رييس دولت و سياستمدار و در عين حال يک غول انحصاری بنگاههای رسانه ای و صاحب يکی از بزرگترين باشگاههای فوتبال ايتاليا آ.س. ميلان است.

اوپرا وينفری ستاره برنامه های تلويزيونی آمريکا که در رتبه ۴۵ قرار دارد از چنان نفوذ چند جانبه ای در ميان افکار عمومی اين کشور برخوردار است که با حمايت وجهت گيری خود می تواند يک کتاب يا يک رييس جمهور را در اين کشور به موفقيت برساند.

بالاخره به گفته مجله فوربز عامل چهارم در تنظيم فهرست اين نکته بود که اين افراد بايد در حال حاضر نيز قدرت و نفوذ خود را به کار بگيرند. به عنوان مثال اينگوار کامپرار صاحب ۸۳ ساله شرکت ایکا که ثروتمندترين فرد در اروپا است در اين فهرست قرار نگرفت چون او در حال حاضر از قدرت خود استفاده نمی کند. ولی در مقابل ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه در رتبه سوم اين فهرست است چون او به اشکال مختلف از فشار بر رقبای داخلی گرفته تا تشنج آفرينی در مناسبات با همسايگان ميزان محدود قدرت خود را به هر شکل ممکن به کار می گيرد.

در فهرست «پرقدرت ترين افراد جهان » باراک اوباما رييس جمهور آمريکا با فاصله بسياری از ديگران در مقام اول قرار دارد. در اين فهرست نکات تعجب آوری نيز ديده می شود. به عنوان مثال جورج بوش رييس جمهور سابق آمريکا نتوانست مقامی کسب کند در حاليکه بيل کلينتون رييس جمهور اسبق آمريکا با نشستن در مقام ۳۱ به نسبت بسياری از روسای فعلی دولت های جهان موقعيت برتری دارد.

در پايان مجله فوربز می نويسد که تنظيم و ارائه اين فهرست در حقيقت آغاز گر يک بحث و ديالوگ است و نه نتيجه مسلم و قطعی در رده بندی افراد پر قدرت جهان.

به عنوان مثال آيا دالای لاما رهبر مذهبی تبت که در مقام ۳۹ است واقعا از رييس جمهور فرانسه که در مقام ۵۶ قرار دارد پر قدرت تر است؟ و يا تبهکاران منفوری مثل خواکين گوزمن ميلياردر مکزيکی که گرداننده بزرگترين شبکه توزيع مواد مخدر جهان است اصلا بايد در اين فهرست جای داده شوند؟

مجله فوربز در پايان از خوانندگان و علاقمندان می خواهد که با مراجعه به وب سايت نظرات و ديدگاههای خود را در ميان بگذارند.
XS
SM
MD
LG