لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۷

ستايش باراک اوباما از حرکت ميانمار به سمت دمکراسی


باراک اوباما در سفر شش ساعته خود به ميانمار (برمه) با رييس دولت اين کشور و ان سان سوچی از چهره های سرشناس مخالفان حکومت ديدار کرد.

به نوشته روزنامه « گاردين » باراک اوباما در سخنان خود طی اين سفر بی سابقه از ملت های آسيايی ديگر خواست که به گفته وی « سفر ستودنی» برمه به سمت دمکراسی را الگو قرار دهند. باراک اوباما اولين رييس جمهور آمريکاست که از کشور ميانمار که تا چند سال پيش به خاطر حکومت نظاميان و اختناق شديد يکی از منزوی ترين و منفورترين رژيم های سياسی در جهان بود، ديدن می کند.

باراک اوباما و آن سان سوچی
باراک اوباما و آن سان سوچی


دهها هزار نفر از مردم ميانمار برای استقبال از باراک اوباما به خيابانها آمدند . آقای اوباما در اين سفر شش ساعته با « تين سين» رييس جمهور برمه که از ژنرال های سابق ارتش و مسئول اجرای اصلاحات سياسی اخير در کشور است ملاقات کرد.

پس از اين ديدار رييس جمهور آمريکا به ملاقات آن سان سوچی از چهره های سرشناس مبارزه برای دمکراسی رفت. اين ديدار در منزل وی صورت گرفت که خانم آن سان سوچی به مدت بيست سال در آنجا در حبس خانگی قرار داشت.

پس از اين ملاقات ها وی در جلسه ای با حضور بيش از هزار نفر از دانشجويان، چهره های سياسی مخالف حکومت، مدافعان حقوق بشر، رهبران جوامع اقليت ها و شمار زيادی از رهبران نهادهای مدنی و شخصيت های فرهنگی و مذهبی سخنرانی کرد. اين سخنرانی به طور زنده از کانال های تلويزيون کشور پخش شد.

به نوشته روزنامه « گاردين» باراک اوباما در بخشی از سخنرانی خود گفت که تاريخ ميانمار يک آزمايش خوبی است که نشان می دهد آيا يک کشور از طريق گذر به سوی دمکراسی به جای بهتری تبديل خواهد شد يانه.

وی در بخشی از سخنان خود گفت:« وقتی که من دوره رياست جمهوری خود را آغاز کردم من برای همه حکومت هايی که با تکيه بر زور و وحشت حکومت می کنند پيامی فرستادم و به آنها گفتم که اگر شما مشت خود را باز کنيد ما حاضريم دست خود را به سوی شما دراز کنيم. امروز من به اينجا آمده ام تا به وعده خود عمل کنم و دست دوستی را به سوی ميانمار دراز کنم.»
رييس جمهور آمريکا در ادامه سخنان خود به رهبران کره شمالی گفت که برنامه های هسته ای خود را رها کرده و مسير صلح و پيشرفت را برگزينند. وی افزود که آمريکا از قدرت گيری صلح آميز چين و هند در آسيا استقبال می کند.

بخش اصلی سخنان نيم ساعته باراک اوباما به تشريح ديدگاههای وی در مورد آينده دمکراتيک و آزاد برمه اختصاص داشت. وی با تاکيد بر چهار اصل اساسی دمکراسی يعنی آزادی بيان، آزادی اجتماع، آزادی مذهب و آزادی زندگی خصوصی گفت در يک دمکراسی واقعی صاحبان اصلی قدرت شهروندان هستند.

وی بارها به مسئله زندانيان سياسی و خشونت های قومی اخير در ميانمار اشاره کرد و تاکيد کرد همانطور که تاريخ معاصر آمريکا نشان می دهد بايد به تمام تفاوت های قومی و دينی احترام گذاشت و از اين تنوع استقبال کرد.

روزنامه « گاردين» يادآوری می کند که حکومت برمه در دو سال اخير اصلاحات سياسی زيادی انجام داده ولی هنوز به هيچ وجه نظام سرکوبگر و کنترل مطلق نظاميان از بين نرفته است. تا حدی از سانسور کاسته شده ، برخی از زندانيان سياسی آزاد شده و در جريان انتخابات ميان دوره ای گروههای سياسی مخالف حکومت توانستند وارد پارلمان شوند.

با اين همه گروههای مدافع حقوق بشر می گويند که هنوز هم مشکلات بزرگ و عميقی در اين کشور وجود دارد و به همين خاطر مخالفان تبعيدی حکومت ميانمار و مدافعان حقوق بشر از باراک اوباما انتقاد کرده و می گويند که اين ديدار پيشرس بوده است.

در مقابل مقامات دولت و مشاوران باراک اوباما مدعی اند که برقراری تماس با حکومت برمه روند اصلاحات را تسريع خواهد کرد. اما از روی سخنرانی باراک اوباما می توان حدس زد که علاوه بر مسايل داخلی کشور میانمار يکی از هدف های اصلی سفر رييس جمهور به اين کشور دادن پيام مهمی به ملل و دولتهای ديگر جهان بود.
XS
SM
MD
LG