لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

اوباما: وضعیت دولت پاکستان بسیار شکننده است


باراک اوباما
باراک اوباما

باراک اوباما رئيس جمهوری آمريکا از وضعيت پاکستان ابراز نگرانی کرد و گفت به نظر می رسد دولت اين کشور قادر به تامين کردن نيازهای اوليه مردم اين کشور، از جمله بهداشت و مدرسه نيست.

وی همچنين سيستم قضائی اين کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت دولت پاکستان موفق به برقراری حکومتی قانون محور نشده و اکثریت مردم به سیستم قضائی این کشور دسترسی ندارند.

به گزارش خبرگزاری آمريکايی بلومبرگ، آقای اوباما که شب چهار شنبه در کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفيد سخن می گفت که آمريکا خواستار پاکستانی با ثبات است و نمی خواهد اين کشور مبدل به حکومتی اتمی و در دست شبه نظاميان باشد.

این سخنان آقای اوباما در حالی بیان می شود که در درگيری های قومی در شهر کراچی، در جنوب پاکستان، دست کم ۲۰ نفر کشته شدند. بنا بر گزارش ها، تظاهرکنندگان در روز چهارشنبه چندين خودرو را به آتش کشيدند.

اکثريت جمعيت کراچی را اردو زبان ها تشکيل می دهند اما در سالهای اخير تعداد پشتون ها در اين منطقه رو به افزايش است. گفته می شود که درگيری های روز چهارشنبه بين اين دو گروه بوده است.

آصف علی زرداری رئيس جمهوری پاکستان اين خشونت ها را محکوم کرد و خواستار اتحاد مردم پاکستان شد. آقای زرداری افزود، در زمانی که نيروهای امنيتی در شمال کشور در حال مبارزه با ستيزه جويان طالبان هستند، پاکستان نمی تواند درگيری های کراچی را تحمل کند.

درگیری های شدید نیز در روزهای گذشته بین نیروهای پاکستانی و شبه نظامیان طالبان رخ داده است.

ارتش پاکستان روز سه شنبه اعلام کرد که توانسته است کنترل شهر مهم «دگر» در منطقه «بونير» در شمال غربی کشور را از تصرف نيروهای طالبان خارج کند.

منطقه درگيری‌ها در ۱۰۰ کيلومتری اسلام‌آباد، پايتخت پاکستان قرار دارد و به گفته سخنگوی ارتش برای خارج شدن شهر «دگر» از تصرف نيروهای طالبان، هليکوپترهای ارتش سربازانی را در پشت خطوط طالبان پياده کرده و اين سربازان توانستند با گذشتن از خطوط نيروهای متخاصم به نيروهای زمينی ارتش ملحق شده و شهر اشغالی را آزاد کنند.

تشديد فعاليت ارتش پاکستان عليه نيروهای طالبان پس از آن صورت می‌گيرد که هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، اسلام‌آباد را به مصالحه و واگذاری قدرت به طالبان متهم کرد.

XS
SM
MD
LG