لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

قیمت نفت به پایین ترین حد ظرف سه ماه گذشته رسید


قيمت نفت در بازارهای جهانی، روز سه شنبه حدود چهار دلار کاهش يافت و به ۱۲۰ دلار رسيد. (عکس: AFP)
قيمت نفت در بازارهای جهانی، روز سه شنبه حدود چهار دلار کاهش يافت و به ۱۲۰ دلار رسيد. (عکس: AFP)

رکود فعاليت های اقتصادی در آمريکا و کاهش خطر طوفان در خليج مکزيک، موجب شد که قيمت نفت در بازارهای جهانی به بشکه ای ۱۲۰ دلار يعنی پايين ترين حد خود در سه ماه گذشته برسد.


قيمت نفت در بازارهای جهانی، روز سه شنبه حدود چهار دلار کاهش يافت و به ۱۲۰ دلار برای هر بشکه رسید.


وزارت بازرگانی آمريکا روز دوشنبه اعلام کرد: مصرف کنندگان آمريکايی که با افزايش قيمت بنزين، مواد غذايی و ديگر کالاها روبرو هستند، کمتر از گذشته خرج می کنند.


اين وزارتخانه افزود: ماه ژوئن بيشترين کاهش را در هزینه های مصرف کنندگان اين کشور در پنج ماه گذشته نشان می دهد.


بسياری از تحليلگران اقتصادی اعلام کرده بودند که اعتماد مصرف کنندگان آمريکايی به دليل تورم و بحران بانک های اين کشور به شدت کاهش يافته است.


به گزارش آسوشيتدپرس، يکی ديگر از دلايل سقوط قيمت نفت در بازارهای جهانی کاهش خطر طوفان «ادوارد» در خليج مکزيک است.


اگر چه اين طوفان در ۲۴ ساعت آينده احتمال دارد سرعت بيشتری به خود بگيرد ولی به نظر نمی رسد به تاسیسات نفتی و گازی منطقه آسيبی جدی برساند و موجب کاهش توليد و صدور نفت شود.


قيمت نفت که از سال ۲۰۰۳ سير صعودی داشته است، سال گذشته رکورد ۱۰۰ دلار را شکست و اوايل ماه جاری ميلادی بهای هر بشکه نفت از مرز ۱۴۷ دلار گذشت.

قيمت نفت که از سال ۲۰۰۳ سير صعودی داشته است، سال گذشته رکورد ۱۰۰ دلار را شکست و اوايل ماه جاری ميلادی بهای هر بشکه نفت از مرز ۱۴۷ دلار گذشت.


بحران هسته ای ایران و افزایش قیمت نفت


بسياری از صاحبنظران بحران هسته ای ايران و کاهش قيمت دلار را از عوامل مهم افزايش قيمت نفت می دانند.


شکيب خليل، رييس سازمان کشورهای توليد کننده نفت، اوپک، ماه گذشته در باره روند بهای نفت در بازار های جهانی گفت: «درصورت تقويت دلار و رفع نگرانی ها در مورد ايران، احتمالا بهای نفت کاهش خواهد يافت.»


وزير نفت الجزاير، اعلام کرد:«در صورتی که دلار تقويت شود و اگر مسئله ايران حل شود، روند بهای نفت به سمت ۷۰ و ۸۰ دلار در هر بشکه حرکت خواهد کرد».


با این حال به نظر می رسد در روزهای گذشته، سرمايه گذاران و دلالان افزايش تنش ميان ايران و غرب را درباره برنامه هسته ای تهران ناديده گرفته اند.


محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران روز دوشنبه درباره امکان بستن تنگه هرمز از سوی ايران هشدار داد و گفت: « با توجه به طول ساحل ايران در محدوده تنگه هرمز و وضعيت جغرافيای خاص آن و همچنين ارتفاعات موجود در طول اين ساحل، يک امکان طبيعی برای ايران به وجود آمده است و با توجه به تجهيزاتی که نيروهای مسلح مان در اختيار دارند، بستن تنگه هرمز به مدت نامحدود بسيار راحت خواهد بود.»


۴۰ درصد از صادرات نفت جهان از طريق تنگه هرمز می گذرد. همچنين سالانه ۱۳ هزار شناور از مسير تنگه هرمز وارد خليج فارس می شوند و ۹۰ درصد واردات و صادرات ايران نيز از همين مسير انجام می شود.


ايران بارها اعلام کرده که در صورت حمله به اين کشور، تنگه هرمز را مسدود می کند.


اين در حالی است که دريا سالار کوين کاسگريف، فرمانده ناوگان پنجم ايالات متحده آمريکا در خليج فارس، حدود يک ماه پيش در يک کنفرانس خبری گفت: واشينگتن اجازه نخواهد داد که ايران تنگه هرمز را مسدود کند.


XS
SM
MD
LG