لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۵

کشف قدیمی ترین فیلم اقتباس شده از چارلز دیکنز


چارلز دیکنز، نویسنده انگلیسی
چارلز دیکنز، نویسنده انگلیسی

يک کارمند آرشيو انستيتو فيلم بريتانيا اخيرا به شکل تصادفی يک قطعه فيلم يک دقيقه ای را کشف کرده است که محصول سال ۱۹۰۱ است و يکی از شخصيت های آن برگرفته از آثار چارلز ديکنز است.

به نوشته روزنامه « گاردين » اين کارمند در حال تحقيق در مورد فيلم های قديمی محصول چين بود ولی ناگهان متوجه شد که در يکی از فهرست های آرشيو فيلم کوتاهی با نام «مرگ جو بيچاره» ثبت شده است. او به خاطر شباهت اين اسم با نام يکی از شخصيت های داستان « خانه تاريک» اثر چارلز ديکنز حدس زد که احتمالا اين فيلم با آثار نويسنده سرشناس انگليسی ارتباط دارد.

با توجه به قدمت صد و يازده ساله اين قطعه فيلم جای تعجب فراوان دارد که هنوز سالم است و با وجود اشتباهی که در بايگانی آن صورت گرفته نکته مهم اين است که پس از اين همه سال اين فيلم حفظ شده است. کشف اين قطعه فيلم درست يک ماه پس از دويستمين سالگرد تولد چارلز ديکنز روی می دهد.

روزنامه « گاردين » يادآوری می کند قبل از کشف اين فيلم کوتاه قديمی ترين فيلم شناخته شده ای که از روی آثار چارلز ديکنز ساخته شده است فيلمی است به نام « روح مارلين » که در سال ۱۹۰۱ روی پرده رفت.

اکنون مشخص شده که فيلم کوتاه « مرگ جو فقير » اثر کارگردان پيشتاز بريتانيايی جی. ای . اسميت است و حدس زده می شود که قبل از ماه مارس ۱۹۰۱ در شهر « برايتون » واقع در جنوب انگلستان فيلمبرداری شده است.

به گفته انستيتو فيلم بريتانيا اين فيلم علاوه بر داستان چارلز ديکنز ممکن است از آثار هانس کريستين آندرسون نيز الهام گرفته باشد. اين فيلم کوتاه قرار است به مجموعه فيلم هايی که به مناسبت دويستمين سالگرد تولد چارلز ديکنز در نيمه دوم ماه مارس در انستيتو فيلم بريتانيا به نمايش گذاشته می شوند، افزوده شود.

XS
SM
MD
LG