لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۱

پرونده فساد مالی اولمرت؛ صلح خاورمیانه قربانی می شود؟


در صورت طرح اتهام رسمی علیه اهود اولمرت توسط پلیس اسرائیل، این موضوع می تواند بر بر روند مذاکرات صلح با فلسطينی ها اثرات مهمی بگذارد.(عکس: AFP)
در صورت طرح اتهام رسمی علیه اهود اولمرت توسط پلیس اسرائیل، این موضوع می تواند بر بر روند مذاکرات صلح با فلسطينی ها اثرات مهمی بگذارد.(عکس: AFP)

رسانه های اسرائیل موضوع بازجویی پلیس این کشور از اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل را، که در مظان اتهام دریافت کمک مالی از اعطاء کنندگان خارجی برای برنامه های تبلیغاتی خود بوده است را در صدر اخبار خود قرار دادند.


اهود اولمرت روز يکشنبه، ۱۱ ماه مه، اعلام کرد که با پليس، دادستانی و وزارت دادگستری «بيشترين همکاری را به عمل خواهد آورد.»


وی در عين حال، چنين وانمود می کند که در برنامه های عادی او تغييری رخ نداده و به ديدارهای کاری و سخنراني های خود در نشست های دولت ادامه می دهد.


اکنون این احتمال مطرح است که به دليل برنامه های فشرده سياسی اهود اولمرت در روزهای آتی، از جمله سفر جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا، و شمار ديگری از رهبران کشورهای جهان برای شرکت در جشن های شصتمين سالروز استقلال اسرائيل به اورشليم (بیت المقدس)، پليس نتواند از آقای اولمرت بازجويی های بيشتری انجام دهد و اين امر به پايان سفر سران سياسی جهان موکول می شود.


آقای اولمرت پنجشنبه اعلام کرد، پولی برای خود دريافت نکرده بلکه هر پولی که گرفته شده، صرفا برای مبارزات انتخاباتی وی در سال هایی بوده که او نامزد احراز پست شهرداری و يا پست های ديگری، قبل از رسيدن به مقام نخست وزيری بوده است.


  • «هرچند که در قوانين کشور، لزوم کناره گيری از مقام رسمی در صورت ایراد اتهام مطرح نشده است، اما اگر اين بازجویی ها به مرحله اتهام رسمی برسد، من بلافاصله از پست نخست وزيری کنار می روم.»
اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل

اهود اولمرت گفت: «من به چشمان تک تک مردم اسرائيل با شجاعت نگاه مي کنم و سوگند می خورم که هيچ پولی برای شخص خودم دريافت نشده و صرفا برای برنامه های تبليغاتی بوده و قانون اسرائيل اين امکان را می دهد که نامزدها از کسانی که آماده کمک مالی هستند، پول بگيرند.»


نخست وزیر اسرائیل در این مورد افزود: «هرچند که در قوانين کشور، لزوم کناره گيری از مقام رسمی در صورت ایراد اتهام مطرح نشده است، اما اگر اين بازجویی ها به مرحله اتهام رسمی برسد، من بلافاصله از پست نخست وزيری کنارمی روم.»


دادستانی اسرائيل شامگاه پنجشنبه موافقت کرد که جزیياتی از بازجویی ها در مورد آقای اولمرت در رسانه ها مطرح شود، زيرا پيش از آن نيز، چند روزنامه غربی، بويژه روزنامه آمریکایی «نيويورک پست» از طريق خبرنگار اسرائيلی خود، اين جزئيات را برملا کرده بود.


پليس اسرائيل ازآقای موشه تالانسکی که يک آمريکایی يهودی سالخورده و دوست نزديک اهود اولمرت است، به بازجویی پرداخته و اکنون می خواهد که وی در يک دادگاه علنی عليه اولمرت شهادت دهد.


دادستانی و پليس اسرائيل به آقای تالانسکی اطمينان داده اند که او تحت تعقيب قرار نخواهد گرفت و شهادت او برای پرونده سازی عليه اولمرت استفاده خواهد شد.


پليس اسرائيل اين احتمال را نيز بررسی می کند که به يک دوست وکيل پيشين اولمرت به نام اوری متسر، حمايت قضایی دهد تا او هم عليه اولمرت ادای شهادت کند.


نخست وزیر اسرائیل در برابر دوربين های تلويزيونی گفته است: «ازسال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ که نامزد احراز چند مقام بود، از طريق آقای موشه تالانسکی در شرق آمريکا از افرادی در آن کشور که حاضر به اعطای کمک مالی به برنامه های وی بودند، کمک دريافت گرديد و اين پول ها در راه برنامه های تبليغاتی مصرف شد.»


اکثر اين پول ها از سوی يهوديان آمريکایی که حاميان سياست های حزب ليکود بودند، دريافت شده بود.

در آن زمان، آقای اولمرت از سران حزب ليکود بود. اما پس از آنکه آریل شارون حزب ليکود را ترک کرد و حزب جديد «کاديما» را تاسيس نمود، اولمرت در شمار نخستين سياستمدارانی بود که به عضويت «کاديما» درآمد.


اهود اولمرت يکی از ميانه روترين افراد در حزب ليکود محسوب می شد که با تاسيس حزب «کاديما» خواهان پيشرفت بيشتر در صلح با فلسطيني ها و کشورهای عربی است.


روزنامه های اسرائيل، روز يکشنبه يک افشاگری جديد انجام داده و نوشتند که یکی از سفرهای نخست وزیر این کشور به واشینگتن و اقامت چند روزه او در هتل «ريتز- کارلتون» که ۴۷۱۷ دلار هزينه داشته، توسط آقای تالانسکی تامين مالی شده است.


احتمال اينکه در مورد جديد، دادستانی با تشکيل رسمی پرونده اتهامی عليه اولمرت موافقت کند، می تواند زلزله ای عظيم در صحنه سياست اسرائيل بوجود آورد و بر روند مذاکرات صلح با فلسطينی ها و تلاش های گسترده دولت آمريکا در پيشبرد صلح ميان اسرائيل و فلسطينی ها در ماه های آينده اثرات مهمی بر جای بگذارد.


XS
SM
MD
LG