لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

اولمرت خواستار فشار روسیه بر ایران شد


اهود اولمرت (نخست وزیر اسرائیل) همراه با سرگئی لاورف (وزیر امور خارجه روسیه). (عکس: EPA)
اهود اولمرت (نخست وزیر اسرائیل) همراه با سرگئی لاورف (وزیر امور خارجه روسیه). (عکس: EPA)

سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه که شامگاه دوشنبه درمسکو با اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل ديدار کرد، به او «اطمينان خاطر» داد که «روسيه متعهد است که ايران به بمب اتمی دسترسی نيابد.»


روزنامه های اسرائیلی اعلام کردند که نخست وزير این کشور، سه شنبه، در ديدار با دميتری مدوديوف، رييس جمهوری روسيه، خواهان «جلوگيری از ادامه همکاری های هسته ای روسيه با ايران و خودداری روسيه از فروش جنگ افزار پيشرفته به ايران و سوريه» می شود.


اهود اولمرت که از دوشنبه وارد مسکو شده، ديدارهای خود را با سران روسيه با ملاقات با سرگئی لاوروف آغاز کرد.


آقای لاوروف درپايان اين ديدار به خبرنگاران گفت : روسيه به اين تعهد خود پايبند است که ايران به توانائی هسته ای با ماهيت نظامی نرسد.


آقای اولمرت اعلام کرد که به وزير امور خارجه روسيه گفته است که « اين کشور بايد دخالت خود در صحنه بين المللی برای شدت بخشيدن به فشار به هدف جلوگيری از دستيابی ايران به جنگ افزارهسته ای را افزايش دهد.»


نخست وزير اسرائيل در ديدار با آقای لاوروف، «نگرانی اسرائيل را از روند تجهيز ايران به توانایی هسته ای و تسليحات پيشرفته» مورد تاکيد قرارداد و گفت: نقش روسيه درمديريت اين بحران اهميتی بسزا دارد.


«راديوی ارتش اسرائيل» سه شنبه اعلام کرد «اولمرت آخرين ارزيابی دستگاه های اطلاعاتی اسرائيل را به آگاهی مدوديوف می رساند که براساس آن، ايران بيش از هرهنگام ديگر به احتمال رسيدن به بمب اتمی نزديک شده است».


«راديوی سراسری اسرائيل» همچنین افزود که «راهکار مشخصی که نشان دهد چگونه روسيه مانع از تجهيز ايران به جنگ افزار اتمی شود، در ديدار اولمرت-لاوروف ارائه نشد. اما اولمرت ازلاوروف خواست، روسيه با غرب در برقراری تحريم های جدی عليه ايران همکاری بيشتری نشان دهد.»


«اس-۳۰۰ در مقابل اف- ۳۵ کارآيی ندارد»


اسرائيل خواهان خودداری روسيه از دادن تجهيزات پدافندی جديد ازنوع اس- ۳۰۰ به ايران است. کارشناسان نظامی می گويند، اين تجهيزات می تواند موجب ناکامی در يک حمله احتمالی به تاسيسات هسته ای ايران شود.


روس ها دادن اين سيستم به ايران را تکذيب می کنند. همزمان، کارخانه لاکهيد مارتين آمريکا، سازنده جنگنده- بمب افکن های اف- ۳۵ اعلام کرد، توانايی های اين جنگنده های پيشرفته درحدی است که می تواند از سيستم های پدافند هوائی روسيه ازمدل اس- ۳۰۰ نيز عبور کند.


پنتاگون هفته گذشته موافقت اصولی خود را برای فروش ۵۰ فروند از اين جنگنده ها به اسرائيل به آگاهی کنگره رساند، که قراراست در گام نخست، ۲۵ فروند آن به اسرائيل تحويل شود.


اما جنگنده ها درسال ۲۰۱۳ يا ۲۰۱۴ به اسرائيل تحويل خواهند شد. به گفته اسرائيل، فرانسه و آمريکا، تا آن زمان، جمهوری اسلامی به بمب اتمی دست يافته است.


سفر دو روزه اهود اولمرت به روسيه شامگاه سه شنبه پايان می گيرد. دراين سفر، وی با ولاديمير پوتين، نخست وزيرروسيه ديدار نخواهد کرد. رسانه های اسرائيل نوشته اند، آقای پوتين گفته است، درخارج از مسکو بسرمی برد و برنامه ای در جدول روزانه وی برای ملاقات با آقای اولمرت تعيين نشده است.


بنا به ارزيابی رسانه های اسرائيل، اين امر «ممکن است نشانه ادامه خشم پوتين نسبت به همکاری های نظامی اسرائيل با گرجستان باشد.»


XS
SM
MD
LG