لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۱

گفت و گوی اولمرت و عباس در مورد بحران غزه


اولمرت با عباس در مورد بحران نوار غزه گفت و گو کرد.
اولمرت با عباس در مورد بحران نوار غزه گفت و گو کرد.

اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه، 27 ژانویه، با محمودعباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، در اورشلیم (بیت المقدس)، در مورد بحران نوار غزه گفت و گو کرد.


محمود عباس از اولمرت خواسته است تا مسووليت و اختيارات مربوط به گذرگاه های غزه را به تشکيلات فلسطينی واگذارکند تا شايد بتواند به بحران بوجود آمده، که اسرائيل، مصر و تشکيلات خودگردان فلسطينی را شديدا غافلگير کرده، پايان بخشد.


اولمرت درديدار خود با عباس گفت:«دولت وی آماده همکاری با تشکيلات ميانه روی فلسطينی و مذاکره با مصردرباره گذرگاه های غزه است تا راه حلی مشترک برای بحران کنونی بدست آيد.»


با وجود اين، ديپلمات های اسرائيلی می گويند، «بعيد می دانند که بتوان درآينده ای نزديک وضعيت گذرگاه های غزه را به حالت پيشين برگرداند.»


دیدار اولمرت و عباس زمانی صورت می گیرد که اوضاع درنوارغزه درپی انهدام گذرگاه مرزی الرفح توسط شبه نظاميان سازمان حماس دستخوش دگرگونی شديدی شده است.


در اسرائيل نيز، انتشارقريب الوقوع گزارش کميسيون تحقيق ملی «وينوگراد» درباره نبرد ۳۳ روزه تابستان ۲۰۰۶ ميان ارتش اسرائيل با سازمان حزب الله لبنان، فشار بر نخست وزيراسرائيل را برای کناره گيری شدت بخشيده است.


بسیاری از ناظران می گويند، دو رهبر، در موقعیت بسیار ضعیفی قرار دارند.


عباس: شلیک راکت به اسرائیل بیهوده است


محمود عباس روز شنبه درسخنرانی درمقرحکومتی فلسطينی دررام الله، سازمان حماس را «جنايتکار» ناميد وازشبه نظاميان اين سازمان و ديگرتشکل های مسلح فلسطينی درغزه خواست ازشليک راکت به خاک اسرائيل دست بردارند.


محمود عباس اعلام کرد که اين حملات بيهوده است و تنها رنج ومصيبت برای ملت فلسطينی را بيشترمي کند.


محمودعباس تاکيد کرد که می توان گفتگوهای مرحله نهایی صلح با اسرائيل را پيش برد.


بيش از يک هزاراسرائيلی، که ازجنبش های چپگرای اين کشوربودند، شنبه با رفتن به مرز غزه و توزيع کمک، با رنج مردم غزه ابراز همبستگی کردند.

اسرائيل پس ازآنکه حملات راکتی نيروهای فلسطينی مخالف صلح عليه جنوب اين کشورشدت گرفت، يک سری مقررات تنبيهی عليه غزه برقرارکرد تا عامه فلسطينی ها تحت فشارقرارگيرند و از حکومت حماس بخواهند حملات راکتی به اسراييل را پايان دهد.


بسته شدن گذرگاه های غزه با خاک اسرائيل، درارسال سوخت و برخی مايحتاج اساسی برای عامه فلسطيني ها مشکلات بزرگی ايجاد کرد.


سازمان اسلام گرای حماس درواکنش به اين امر، دراقدامی غيرمنتظره، گذرگاه غزه با مصر را سه شنبه گذشته منهدم کرد تا دريچه ای بروی جهان آزاد برای عامه مردم غزه بگشايد.


محمودعباس درسخنرانی شنبه خود گفت، تشکيلات فلسطينی طرحی برای اداره گذرگاه های غزه تهيه کرده که می تواند تحريم برقرارشده ازسوی اسرائيل را کاهش دهد.


اين درحالی است که سازمان حماس ازاوایل تابستان سال گذشته، نيروهای رسمی حکومت خودگردانی را ازاداره امور غزه برکنار کرده است.


محمود عباس شنبه تاکيد کرد که «تشکيلات خودگردان با حماس، تا هنگامی که اين سازمان اسلامگرا به تسلط يکجانبه و غيرقانونی ادامه می دهد، مذاکره ای نخواهد کرد.»


درپايان ديداريکشنبه اولمرت – عباس اعلام شد که نخست وزيراسرائيل به درخواست رهبرفلسطينی پاسخ مثبت داده و ارسال سوخت، آذوقه و ادامه تامين جريان برق برای غزه را تعهد کرده است.


بيش از يک هزاراسرائيلی، که ازجنبش های چپگرای اين کشوربودند، شنبه با رفتن به مرز غزه و توزيع کمک، با رنج مردم غزه ابراز همبستگی کردند.


اسرائيل وضعيت جديد درغزه را «يک تغيير استراتژيک شديدا نگران کننده که می تواند بربسياری ازمعادلات منطقه ای اثربگذارد» توصيف کرده است.


اسرائيل قويا ابرازنگرانی کرده که «سازمان های شبه نظامی فلسطينی با استفاده ازهرج ومرج بوجود آمده، انواع جنگ افزارو نيروهای جديد وارد نوارغزه کنند.»


برخی مقامات اسرائيل حتی مدعی شده اند که جمهوری اسلامی ايران می کوشد ازاين وضعيت «سواستفاده» کند و محموله های جديد جنگ افزار به غزه بفرستد.


در گذشته نیز اسرائیل ایران را متهم به پشتیبانی نظامی از فلسطینی ها کرده ولی تهران همواره این اتهامات را رد کرده است.


XS
SM
MD
LG