لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۸

اعلام آمادگی اسراییل برای مذاکره با اعراب


آقای اولمرت پیشتر طرح « صلح در برابر زمین» را رد کرده بود.
آقای اولمرت پیشتر طرح « صلح در برابر زمین» را رد کرده بود.

اهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل در یک کنفرانس خبری مشترک با صدراعظم آلمان آمادگی تل آویو برای انجام مذاکرات صلح با رهبران کشورهای میانه رو عرب را اعلام کرد.


آقای اولمرت که پیشتر طرح ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی برای « صلح در برابر زمین» را رد کرده بود گفت که اسراییل همه رهبران کشورهای عرب از جمله ملک عبدالله، پادشاه عربستان را به گفت وگو دعوت می کند.


وی افزود: پادشاه عربستان رهبر خيلی مهمی است و اگر او پيشنهاد تشکيل اجلاسی را با رهبران ميانه روی عرب ارايه دهد و من و رهبر تشکيلات خودگردان فلسطين را دعوت کند من با خوشحالی در اين اجلاس شرکت می کنم.


نخست وزير اسراييل افزود: کشورهای ميانه روی عرب به رهبری عربستان سعودی می خواهند نقش فعالی را برای ايجاد صلح ميان اسراييل و فلسطين ايفا کنند.


در اجلاس اتحاديه عرب در رياض که هفته پیش برگزار شد، رهبران کشورهای عربی بر تعهد خود نسبت به طرحی که ملک عبدالله پنج سال پيش ارائه کرده بود تاکيد کردند.


بر اساس اين طرح، کشورهای عربی در صورت خروج اسراييل از اراضی اشغالی جنگ سال ۱۹۶۷ با اسراييل روابط عادی برقرار می کنند. اين طرح همچنين خواستار پيدا کردن راه حلی عادلانه برای مساله پناهندگان فلسطينی شدند.


به گزارش رويترز، ديپلمات ها قبل از سخنان آقای اولمرت اعلام کردند که آمريکا و مصر از اسراييل خواستند تا هر چه زودتر با هیاتی از کشورهای عربی گفت وگوهای خود را برای پيشبرد طرح صلح خاورميانه آغاز کند.


بی اطلاعی از نقشه حمله آمریکا


اهود المرت، نخست وزير اسراييل روز يکشنبه با بی اطلاعی از نقشه آمریکا برای حمله به ایران گفت که اسراييل برای از بين بردن تاسيسات هسته ای ایران خود را آماده نمی کند.


آقای اولمرت این سخنان را در واکنش به اظهارات ریيس اطلاعات ارتش اسراییل ابراز کرد که گفته بود ايران در حال آماده کردن تدارکات دفاعی خود است چون نگران است که در تابستان امسال از سوی ايالات متحده آمريکا مورد حمله قرار گيرد.


نخست وزیر اسراییل در اين مورد گفت که اسراييل از چنين نقشه حمله ای اطلاعی ندارد.


ژنرال آموس يادلين، رييس اطلاعات ارتش اسراييل، روز یکشنبه همچنين به کابينه اين کشور گفته بود که گروه چريکی حزب الله لبنان و سوريه نيز بر اين باورند که در صورت حمله آمريکا آنها نيز ممکن است مورد هدف قرار گيرند.


XS
SM
MD
LG