لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۸

يک ميليون دلار برای «باغ مخفی» فرهاد مشیری


 تابلوی «باغ مخفی» اثر فرهاد مشيری
تابلوی «باغ مخفی» اثر فرهاد مشيری
تابلوی «باغ مخفی» اثر فرهاد مشيری، نقاش ايرانی، روز سه شنبه ۲۷ فروردين ماه در يک حراجی در شهر دوبی به قيمت ۹۸۷۷۵۰ دلار به فروش رفت.
به گزارش سايت بلومبرگ، تابلوی «باغ مخفی» گرانقيمت ترين اثر به فروش رفته در مزايده روز سه شنبه حراج بين المللی کريستی روز سه شنبه دوبی بود که طی آن در مجموع ۵.۵ ميليون دلار اقلام مختلف فروخته شد.
در تابلوی «باغ مخفی» فرهاد مشيری، خردسالی هنرمند به تصوير کشيده شده که در رؤيای کودکی در حالی که پيژامه ای بر تن دارد در آغوش خرسی بزرگ آرام گرفته که سراسر بدنش با ذرات درخشان بلورين پوشيده شده است. دورتادور خرس و کودک خردسال در باغ رؤيا را گل های رنگارنگ و براق فراگرفته است. مشيری نخستين هنرمند اهل خاورميانه است که کارش در سال ۲۰۰۸ به بهايی بيش از يک ميليون دلار به فروش رسيد.
در اولين روز حراج، کارهايی از مراکش تا ايران تا سوريه و ترکيه به مزايده گذاشته شد. مايکل جِها، مديرعامل حراج کريستی در خاورميانه، طی مصاحبه ای که پيش از برگزاری مزايده انجام شد، می گويد هم اينک بازار «مطمئن تر از هميشه به رشد ثابت خود ادامه می دهد.»
بلومبرگ می نویسد در سالهای منتهی به بحران اقتصادی جهانی، دوبی مرکز ريخت و پاش های مالی منطقه بود و طی چند سال به قطب تجارت خليج فارس تبديل شد. صرف مبالغ نقدينگی بيشتر در معاملات هنری توسط کشورهای ثروتمند حاشيه خليج فارس نيز به سود دوبی بوده و اين شهر را، با دارا بودن بيش از ۴۰ گالری، به هسته مرکزی هنر معاصر خاورميانه بدل کرده است. اين در حالی است که اين شهر امارات متحده عربی در سال ۲۰۰۹ در آستانه ورشکستگی بود.
به گزارش بلومبرگ، ماه گذشته نيز دوبی محل برگزاری نمايشگاه ساليانه هنری، موسوم به «آرت دوبی» بود که طی آن ۷۵ گروه به نمايندگی از موزه ها و گالری های ۳۰ کشور مختلف رهسپار امارات متحده عربی شدند. ابوظبی، ديگر شهر امارات، نيز اعلام کرده تا در سال ۲۰۱۵ شعبه محلی موزه لوور پاريس را تأسيس خواهد کرد و دو سال بعد از آن نيز شعبه ای از موزه گوگنهايم در اين شهر گشوده خواهد شد.
XS
SM
MD
LG