لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

چالش های کارآفرینان در ایران


فریدون خاوند
فریدون خاوند
فریدون خاوند، استاد اقتصاد در پاریس با رادیو فردا در مورد کارآفرینی در ایران و چالش هایی که کارآفرینان با آن روبرو هستند، به گفتگو نشسته است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:22 0:00
لینک مستقیم

آقای خاوند می گوید «کلمه کارآفرين در ادبيات اقتصادی ايران، ترجمه کلمه ای است که یک اقتصاددان لیبرال فرانسوی در قرن نوزدهم، در مورد گروهی از بازيگران اقتصادی استفاده کرد. نقش اصلی این بازیگران ايجاد زمينه مناسب برای ترکيب کار و سرمايه برای ايجاد ثروت است.
به گفته این تحلیلگر اقتصادی، «کارآفرينان خطر می کنند منابع مالی لازم را برای سرمایه گذاری در صنعت، کشاورزی و خدمات فراهم می کنند. منظور از کارآفرینی الزاما ایجاد کارخانه بزرگ نیست. راه انداختن یک کسب و کار کوچک هم ایجاد ثروت می کند.»
آقای خاوند می افزاید «علی طیب نیا، وزیر اقتصاد، اخیرا کارآفرینان را کسانی توصیف کرد که ویژگی آنها راه اندازی کسب و کار جدید است.»
به گفته فریدون خاوند، وزیر اقتصاد ایران شرایط اقتصادی و محیطی ایران طی سه دهه گذشته را مانعی برای کارآفرینی در ایران دانست.

به گفته این استاد اقتصاد در پاریس، وزیر اقتصاد ایران، ایجاد انحصار در بازار، تورم، ملی شدن صنایع، تغییر دستوری نرخ ارز، قوانین گیج کننده در واردات و صادرات را از جمله مسایلی دانسته که فرصت بروز استعداد کارآفرینی را سلب کرده است.
آقای خاوند در پایان می گوید جامعه ایران از اواخر قرن نوزدهم ثابت کرده که اگر شرایط مناسبی ایجاد شود می تواند کارآفرینان شایسته ای را بوجود بیاورد که حتی به فتح بازارهای خارجی بروند.
XS
SM
MD
LG