لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۳

مذاکرات احمدی نژاد با مقام های پاکستان


محمود احمدی نژاد با یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان، نیز دیدار کرد.(عکس: AFP)
محمود احمدی نژاد با یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان، نیز دیدار کرد.(عکس: AFP)

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، در اولين مرحله از سفر آسيايی خود، برای گفت و گو با مقامات پاکستانی روز دوشنبه وارد اسلام آباد شد.


انتظار می رود مقامات دو کشور در مورد «خط لوله صلح» و افغانستان با يکديگر گفت و گو کنند.


آقای احمدی نژاد پس از ورود به پايتخت پاکستان مورد استقبال مقامات این کشور قرار گرفت و سپس با پرويز مشرف، رييس جمهوری اين کشور ديدار کرد.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، اين دو رهبر به مدت چند ساعت در پشت درهای بسته با يکديگر گفت و گو کردند. محمود احمدی نژاد همچنین با يوسف رضا گيلانی، نخست وزير اين کشور نيز، دیدار کرده است.


انتظار می رود موضوع اصلی اين گفت و گوها، احداث خط لوله انتقال گاز ايران، موسوم به «خط لوله صلح»، به هند از طريق خاک پاکستان، باشد.


انتظار می رود موضوع اصلی گفت و گوها بین رهبران ایران و پاکستان، احداث خط لوله انتقال گاز ايران، موسوم به «خط لوله صلح»، به هند از طريق خاک پاکستان، باشد.

پروژه خط لوله گاز صادراتی ايران به پاکستان و هند، از سال ۱۹۹۴ آغاز شده و در دو سال اخير مذاکرات متعددی بين سه کشور برگزار شده است، ولی هند در مورد امنيت بخش هايی از اين لوله که از پاکستان می گذرد دچار شک و ترديد است. اين دو کشور بيش از ۵۰ سال است که با یکديگر در رقابت هستند.


هزينه ساخت خط لوله «صلح» حدود هفت ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار تخمين زده شده و پاکستان خواستار دريافت روزانه ۶۰ ميليون متر مکعب گاز از طريق اين خط لوله ۲۷۰۰ کيلومتری است و ايران تاکنون با صدور ۳۰ ميليون متر مکعب گاز در روز موافقت کرده است.

ايالات متحده که رابطه نزديکی با پاکستان و هند دارد از مخالفان ساخت چنين خط لوله ای است چرا که اين امر موجب می شود ايران کمتر از نظر اقتصادی منزوی شود. دولت آمريکا سعی می کند تا با افزايش فشار بر ايران اين کشور را متقاعد به توقف غنی سازی کند.


آمريکا و غرب ايران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی دارد، در حالی که تهران همواره اين اتهامات را رد کرده و هدف برنامه هسته ای خود را صلح آميز می داند.


پاکستان که خود دارای بمب اتمی است، بارها اعلام کرده که ايران حق دارد به تکنولوژی صلح آميز هسته ای دسترسی داشته باشد و بحران هسته ای ايران بايد به صورت مسالمت آميز حل و فصل شود.


احتمال می رود دو کشور در مورد همسايه خود افغانستان نيز گفت و گو کنند. حامد کرزای، رييس جمهوری اين کشور، روز يکشنبه از يک سوء قصد جان سالم بدر برد.


رييس جمهوری ايران، پس از گفت و گو با مقامات پاکستانی، به سريلانکا و هند سفر می کند.


XS
SM
MD
LG