لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۸

اخبار ضد و نقیض در مورد مذاکرات فتح و حماس


محمود عباس
محمود عباس
در حالی که جنبش فتح و حماس روز سه شنبه اعلام کرده اند که مذاکرات خود برای تشکيل يک دولت واحد فلسطينی را روز ۲۳ آوريل ادامه می دهند، روزنامه های فلسطينی مانند القدس، اليوم الجديده و پايگاه اينترنتی خبری عرب زبان المحيط چهارشنبه خبر داده اند که مذاکرات فتح و حماس نتوانسته به تشکيل يک دولت واحد بينجامد و طرفين توافق کرده اند که دو دولت؛ يکی درکرانه باختری و ديگری در غزه برپا کنند.

اين رسانه ها می افزايند که براساس اين توافق، هيات عالی همآهنگی نيز تشکيل خواهد شد تا ناظر بر فعاليت های هر دو دولت باشد و همآهنگی لازم ميان آنها را ايجاد کند، و نقش داوری را در اختلافات احتمالی آتی ايفا کند، اما خود اين هيات اختيارات الزام آوری نخواهد داشت.

«منابع فلسطينی» می گويند که دولت کرانه باختری زير نظر فتح و دولت غزه زير نظر حماس خواهد بود. نقش گروه های ديگر فلسطينی در دو دولت فدرالی روشن نشده است.

دو دولت فلسطينی اکنون نيز در کرانه باختری و غزه وجود دارند اما منابع فلسطينی می گويند، اين بار تفاوت در اين است که تشکيل دو دولت با توافق طرفين است.

تاکنون حماس و فتح اين موضوع را تائيد و تکذيب نکرده اند.

در همين حال به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، مهمترين موضوع اختلاف برای تشکيل يک دولت ائتلافی بين حماس و فتح اين است که گروه اسلام گرای حماس موجوديت اسرائيل را به رسميت نمی شناسد و غرب با چنين ائتلافی همکاری نخواهد کرد.

دور تازه مذاکرات آشتی ملی فلسطينی پس از نبرد ۲۲ روزه ارتش اسرائيل درغزه از سرگرفته شد. حماس از ژوئن ۲۰۰۷، درپی يک کودتای خونين بر غزه بطور يکجانبه مسلط شد و فتح را از قدرت بيرون راند.

ژنرال عمر سليمان رئيس سازمان اطلاعات مصر ميانجی گر اصلی در مذاکرات آشتی ملی فلسطينی ها بوده است.

اما اتهامات گسترده روزهای اخير مصر به حزب الله در مورد تلاش برای انتقال جنگ افزار برای حماس از طريق خاک مصر، موقعيت حماس در برابر مصر را حساس تر کرده است.

سازمان حماس اعلام کرد که «هرچند به تلاش حزب الله برای کمک به فلسطينی ها افتخار می کند اما حماس در ماجرای تنش کنونی مصر و حزب الله نقشی نداشته است.»

اين درحالی است که جرج ميچل فرستاده ويژه باراک اوباما درنزاع عربی- اسرائيلی، پس ازديدارهايش ازمراکش و الجزاير چهارشنبه وارد اسرائيل می شود.

ميچل که برای آگاه شدن از نظر نخست وزير جديد اسرائيل درباره راهکارهای استقلال فلسطين به اين سومين ماموريت در دو ماه اخير رفته، با سران تشکيلات فلسطينی در رام الله نيز ديدارمی کند.
XS
SM
MD
LG