لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

پیروزی نسل «جوان» فتح در انتخابات داخلی این سازمان


محمود عباس
محمود عباس
جنبش فتح نسل ميانه و جوان خود را برنسل قديمی ترجيح داد و «خون جوان» در پيکر اين سازمان ديرپای فلسطينی جاری شد.

انتخابات داخلی فتح دوشنبه در جريان مجمع عمومی اين سازمان برگزارشد که براساس نتايج، جوانان و نسل ميانه بر چهره های قديمی ترغلبه کرده و اکثريت کرسی ها را در دو نهاد کميته مرکزی و شورای انقلابی به خود اختصاص دادند.

۹۶ نامزد برای ۱۸ کرسی کميته مرکزی فتح، و ۶۱۷ نفر برای ۸۰ کرسی شورای انقلابی رقابت کردند. افراد انتخاب شده، خود ۴۰ نفر ديگر را به شورای انقلابی وارد می کنند. رهبرفتح نيز چهار نفر ديگر را به کميته مرکزی معرفی می کند.

مروان برغوثی رهبرسازمان «تنظيم»؛ شاخه جوانان جنبش فتح، ۵۰ ساله، مهمترين چهره انتخابی جديد در کميته مرکزی فتح است. مروان برغوثی به جرم آمريت قتل هشتاد اسرائيلی به پنج بار حبس ابد محکوم شده و در زندان اسرائيل است. انتخاب او غيابی صورت گرفت اما از درون زندان برای کنگره فتح پيام فرستاد.

ناظران می گويند که برغوثی ممکن است جانشين محمود عباس باشد هرچند که محمد غانم (ابو ماهر) چهره قديمی نيز حائز بيشترين آرا شده است.

محمد ذحلان رئيس پيشين امور امنيتی غزه، و جبرئيل رجوب مقام ارشد امنيتی پيشين و رئيس کنونی فدراسيون فوتبال فلسطينی در کرانه باختری نيز بر رقيبان مسن تر خود غلبه کرده اند. دحلان گفت «شاهد دوره جديدی از دموکراسی در فتح هستيم».

ناصرالقدوه برادرزاده ياسرعرفات نيز که سال ها «سفير فلسطين» در سازمان ملل بود، به عضويت کميته مرکزی درآمد. ناصر الطيراوی رئيس دانشکده نظامی فلسطينی نيز از اعضای جديد کميته مرکزی است.

اکثريت برگزيده نشان می دهد که چرا نسل قديمی با برگزاری مجمع عمومی و انتخابات آن مخالفت می کرد. احمد قريع (ابوالعلا) نخست وزير پيشين و رئيس هيات مذاکرات صلح با اسرائيل در سال های اخير در اين رقابت ناکام مانده است.

عليرغم برتری نسل های ميانه و جوان بر قديمی ترها، ناظران می گويند که فهرست انتخاب شده اکثرا کسانی هستند که مورد حمايت محمود عباس (ابومازن) بودند.

شنبه نيز محمود عباس در مقام رياست فتح ابقا شد، که وی نامزد بلا رقيب اين مقام بود، و درپی انتخاب دگربار گفت «مبارزه تا استقلال فلسطين ادامه خواهد يافت»، و قدس (اورشليم) را «پايتخت کشورمستقل فلسطين» ناميد.

فتح يکشنبه اساسنامه جديد خود را نيز تصويب کرد که ضمن گفت و گو با اسرائيل، بارديگر از گزينه «مقاومت» برای رفع اشغال و رسيدن به استقلال حمايت می کند. همزمان، فتح بر پايبندی خود به انديشه «دوملت، دو کشور» تاکيد نهاد.

درمجمع عمومی فتح در شهر بيت لحم، زادگاه حضرت عيسای مسيح، دو هزار نفر از اعضای فتح از سراسر جهان- و عمدتا از کشورهای عربی - شرکت کردند. اما حماس مانع از رفتن اعضای ۲۵۰ نفره فتح مقيم غزه به کرانه باختری شد هرچند که آنها از راه دور در رای گيری شرکت کردند.

اززمان برپائی فتح درسال ۱۹۵۹ اين ششمين مجمع عمومی اين جنبش، و نخستين همآيش پس از بيست سال بود.

مجمع عمومی کنگره فتح از سه شنبه ۱۳ مرداد کار خود را آغاز کرد و سه شنبه بيستم مرداد با سخنرانی ديگری از محمود عباس و در پی اعلام نتايج رسمی رای گيری های داخلی، به کار خود پايان می دهد.

فتح اکنون برای پيروزی در انتخابات پارلمانی و رياست جمهوری و غلبه بر حماس، دورخيز کرده و بويژه اميدواراست که بتواند دوباره کنترل غزه را در دست گيرد. از ژانويه ۲۰۱۰ به عنوان موعد احتمالی برای انتخابات همزمان شورای قانونگذاری و رهبری ياد شده است.
XS
SM
MD
LG