لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۳

«تحریم ها علیه دولت محمود عباس لغو می شود»


اتحادیه اروپا احتمالا روز دوشنبه پشتیبانی سیاسی و مالی خود را از دولت عباس اعلام خواهد کرد.
اتحادیه اروپا احتمالا روز دوشنبه پشتیبانی سیاسی و مالی خود را از دولت عباس اعلام خواهد کرد.

دولت آمریکا و اتحادیه اروپا در پی لغو تحریم های اقتصادی علیه دولت فلسطین در کرانه باختری هستند، چرا که به گفته آنها، تندورهای حماس دیگر در این دولت حضور ندارند.


یک مقام ارشد دولت آمریکا روز یکشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، اوایل هفته جاری سیاست های جدید ایالات متحده را در مورد دولت فلسطین در کرانه باختری اعلام خواهد کرد.


کاخ سفید تاکنون در این مورد اظهار نظر نکرده ولی جاکوب ولز، کنسول آمریکا در اورشلیم (بیت المقدس) در مورد تحریم های بین المللی علیه دولت فلسطین گفته که این تحریم ها به دلیل پیروزی اسلام گرایان حماس به تصویب رسید و به دولت کنونی محمود عباس ربطی ندارد.


ایالات متحده اتحادیه اروپا و اسراییل، جنبش حماس را به عنوان یک گروه تروریستی می شناسند.


هفته گذشته نیروهای حماس موفق به تسخیر نوار غزه شدند و این امر موجب تقسیم مناطق فلسطینی به دوقسمت شد.


کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، اوایل هفته جاری سیاست های جدید ایالات متحده را در مورد دولت فلسطین در کرانه باختری اعلام خواهد کرد.

کرانه باختری تحت رهبری محمود عباس و فتح است و نوار غزه تحت کنترل اسماعیل هنیه و حماس. یک میلیون و ۵۰۰ هزار فلسطینی در هر کدام از این مناطق زندگی می کنند.


سناتور جک رید از حزب دمکرات و از اعضای کمیته نیروهای مسلح سنا روز یکشنبه به سی ان ان گفته است که «من فکر می کنم ما سال ها پیش باید از محمود عباس پشتیبانی می کردیم و او را به رسمیت می شناختیم.»


وی افزود محمود عباس به عنوان یک رهبر میانه رو فرصت موفق شدن داشت ولی ما از وی حمایت نکردیم.


برخی در آمریکا و اروپا می گویند باید در ابتدا تمامی توجه و کمک را بر کرانه باختری متمرکز کرد تا نشان دهیم که یک حکومت فلسطینی نمونه چگونه می تواند باشد.


بسیاری در اروپا مخالف چنین طرحی هستند و می گویند چنین سیاستی نوار غزه را در اختیار ایران و سوریه قرار می دهد.


محمود عباس پس از آن که در یک درگیری پنج روزه کنترل نوار غزه را در مقابل حمله نیروهای حماس از دست داد در کرانه باختری تلاش می کند، قدرت خود را تثبیت کند.


آقای عباس، سلام فیاض، وزیر امور اقتصاد و دارایی را به جای اسماعیل هنیه به عنوان نخست وزیر برگزیده است.


سناتور جوزف بایدن از حزب دمکرات نیز گفته است که ما باید از فیاض پشتیبانی کنیم ولی شرایط دشواری است.


حمایت اتحادیه اروپا از محمود عباس


در همین حال، به گزارش خبرگزاری ها، وزیران خارجه اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه در لوکزامبورگ اعلام خواهند کرد که از دولت جدید فلسطین در کرانه باختری حمایت خواهند کرد.


سخنگوی خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اروپا به خبرگزاری فرانسه گفت که اتحادیه اروپا از محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی پشتیبانی سیاسی و مالی خواهد کرد.


اتحادیه اروپا بزرگترین کمک کننده به فلسطینی ها است. پس از پیروزی سال گذشته حماس در انتخابات، پارلمان اتحادیه اروپا به کمک خود به فلسطینی ها ادامه داد ولی سعی کرد این کمک ها به طور مستقیم در اختیار حماس قرار نگیرد.


وزیران خارجه اروپا احتمالا تقسیم مناطق فلسطینی را به دو قسمت محکوم خواهند کرد.


واشینگتن در صدد است که با تسریع بخشیدن به گفت و گو میان عباس و اولمرت، جنبش حماس را در نوار غزه از نظر اقتصادی منزوی کند.

به گزارش رویترز، تزپی لیونی، وزیر امور خارجه اسراییل گفته است که سعی خواهد کرد وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ را متقاعد کند که به تحریم علیه حماس برای یک سال دیگر ادامه دهند.


اهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل نیز که در نیویورک بسر می برد، قول داد که دارایی های مشدود شده فلسطینی را آزاد کند.


واشینگتن در صدد است که با تسریع بخشیدن به گفت و گو میان عباس و اولمرت، جنبش حماس را در نوار غزه از نظر اقتصادی منزوی کند.


برخی از مقامات اروپایی می گویند چنین سیاستی ممکن است مشکلات امروز را حل کند ولی راه حلی برای آینده نیست.


XS
SM
MD
LG