لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

پانه‌تا: حمله به ایران می‌تواند به اقتصاد جهان ضربه بزند


لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا
لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، در مورد پیامدهای ناخواسته حمله به ایران هشدار داد و گفت چنین حمله‌ای می‌تواند به اقتصاد جهان ضربه بزند. وی افزود روز جمعه نگرانی‌های واشینگتن در این مورد را با همتای اسرائیلی خود مطرح خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر دفاع آمریکا که برای حضور در یک نشست امنیتی به کانادا سفر کرده است، به خبرنگاران گفت ایالات متحده معتقد است که بهترین راه مقابله با برنامه هسته‌ای ایران فشار دیپلماتیک و تحریم است.


وی افزود آمریکا معتقد است که با همکاری با متحدانش و جامعه بین‌الملل می‌توان تلاش‌های دیپلماتیک و تحریم‌ها را گسترش داده و «ایران را هر چه بیشتر منزوی کنیم».

شورای امنیت تاکنون چهار قطعنامه تحریمی علیه ایران صادر کرده و از این کشور خواسته تا غنی‌سازی را متوقف کند. تهران تاکنون از این دستور سرپیچی کرده و غنی‌سازی را حق خود می‌خواند.


آقای پانه‌تا با اشاره به یک گزارش تحلیلی آمریکا گفت حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران فقط به مدت یک یا دو سال می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را به تاخیر بیندازد.

غرب و اسرائیل تهران را متهم می‌کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد، ولی ایران همواره این اتهامات را رد کرده و برنامه هسته‌ای خود را برای مقاصد صلح‌آمیز می‌خواند.

وزیر دفاع آمریکا در مورد پیامدهای ناخواسته حمله آمریکا به ایران گفت این حمله می‌تواند پای نیروهای آمریکایی در منطقه را به میدان بکشاند.

ایران همواره تهدید کرده است به هر گونه حمله‌ای پاسخ خواهد داد و اسرائیل و منافع آمریکا در خلیج فارس را هدف قرار خواهد داد.

وی همچنین گفت من باید به شما بگویم که این حمله پیامدهای اقتصادی نه فقط برای اقتصاد ما، بلکه جهان خواهد داشت.

برخی از کارشناسان می‌گویند ایران قادر به بستن تنگه هرمز است. تنگه هرمز آبراهی حياتی برای عبور جريان نفت بين دو کشور ايران و عمان است و حدود ۴۰ درصد نفت جهان از اين مسير به بازارهای جهانی ارسال می‌شود.

آقای پانه‌تا روز جمعه در کنفرانس امنیتی که در هالیفکس در کانادا برگزار می‌شود، با ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، دیدار و گفت‌وگو می‌کند.


وزير دفاع ايالات متحده گفت وی نگرانی‌های آمريکا از پيامدهای ناخواسته هر گونه اقدام نظامی عليه ايران را در گفت‌وگو با همتای اسرائيلی‌اش مطرح خواهد کرد.

در همین حال سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، اعلام کرد که قطعنامه جدیدی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مورد برنامه هسته‌ای ایران، روز جمعه به رای گذشته می‌شود.

در این پیش‌نویس که قرار است ۳۵ عضو شورای حکام آژانس درباره آن بحث کنند نسبت به «موضوعات حل نشده برنامه اتمی ایران» ابراز نگرانی «عمیق و فزاینده» شده است.

روز پنج‌شنبه یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرد با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، خواستار اعزام هیئت ویژه‌ای به ایران برای گفت‌وگو درباره آخرین گزارش خود شده است.

گزارشی که ایران به شدت نسبت به آن اعتراض کرده و آن را سیاسی دانسته است.

XS
SM
MD
LG