لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

مجلس با دو فوریت کاهش سن رای‌دهندگان مخالفت کرد


مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی
اکثريت نمايندگان مجلس شورای اسلامی، روز يکشنبه، با دو فوريت لايحه دولت، برای کاهش سن رای دهندگان از ۱۸ سال به ۱۵ سال مخالفت کردند.

اين لايحه در حالی که کمتر از ۵۰ روز به برگزاری دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری باقی است، چهارشنبه گذشته برای ارائه به مجلس به تصويب هيئت دولت رسيد، و محمود احمدی نژاد عصر شنبه پنجم ارديبهشت آن را با قيد دو فوريت به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد تا يکشنبه در دستور مجلس قرار گيرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، دو فوريت اين لايحه ۱۷۱ رأی مخالف، ۷ رأی ممتنع و ۵۷ رای موافق از مجموع ۲۳۹ نماينده حاضر را کسب کرد.

در جلسه علنی ششم ارديبهشت، مجلس پس از ارائه اين لايحه از سوی غلامحسين الهام، سخنگوی دولت و وزير دادگستری، محمد حسين فرهنگی، محمدرضا خباز به عنوان دو نماينده مخالف اين لايحه سخن گفتند، و حسن کامران و بهروز جعفری نيز به عنوان نمايندگان موافق با لايحه دولت به اظهار نظر پرداختند.

خبرگزاری مهر گزارش داد که مهدی کوچک زاده از نمايندگان نزديک به دولت در حين بررسی اين لايحه اقدام به پخش برگه هايی در ميان نمايندگان کرد که با اعتراض و تذکر نمايندگان ديگر مواجه شد.

اين خبرگزاری گزارش داد که در اين برگه ها به نقل از يک سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی کاهش سن رای دهندگان مورد تاکيد قرار گرفته بود.

با رد دو فوريت لايحه انتخاباتی دولت احمدی نژاد ، کاهش سن رای دهندگان به صورت عادی در کميسيون های مربوطه بررسی خواهد شد ، و در عمل سن رای دهندگان در انتخابات آينده رياست جمهوری همچنان ۱۸ سال باقی می ماند.

سخنگوی دولت روز شنبه به خبرگزاری ها گفته بود که در صورت تصويب اين لايحه در مجلس شورای اسلامی نزديک به چهار ميليون نفر بر آمار رای دهندگان افزوده می شود.

سايت رسمی اطلاع رسانی دولت نيز در مورد هدف دولت از ارائه لايحه تغيير شرايط سنی رای دهندگان در فرصت کم باقی مانده به انتخابات رياست جمهوری را «ايجاد زمينه مشارکت نسل جوان » ، و « ساماندهی انتخابات کشور » توصيف کرده بود اما کاظم جلالی سخنگوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس با انتقاد از لايحه دو فوريتی دولت ، به روزنامه جام جم گفت که بهتر است دولت آقای احمدی نژاد «از سماجت در اين زمينه دست بردارد زيرا کاهش سن رای دادن دليل بر اهميت دادن به جوانان نيست.»

...

  • آیا مخالفت با کاهش فوری سن رای‌دهندگان می‌تواند تاثیری بر نتیجه انتخابات پیش رو در ایران داشته باشد؟ شما با این کار مجلس ایران موافقید یا مخالف؟
XS
SM
MD
LG