لینک‌های قابلیت دسترسی

جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۹:۳۸ - ۹ دسامبر ۲۰۱۶

«شوش و پاسارگارد به باد و بوران سپرده شده اند»


مقبره دانیال نبی در شوش از جمله آثاری است که نسبت به تخریب های انجام گرفته در آن اظهار نگرانی شده است. (عکس: GNU)

مقبره دانیال نبی در شوش از جمله آثاری است که نسبت به تخریب های انجام گرفته در آن اظهار نگرانی شده است. (عکس: GNU)

در پی صدور اطلاعيه شماری چند از سازمان های غير دولتی، که نسبت به نابودی ميراث فرهنگی ايران از جمله پاسارگاد ابراز نگرانی کرده اند، اين روزها از سوی برخی باستان شناسان نيز، اطلاعيه ديگری انتشار يافته که تخريب و بی توجهی نسبت به آثار تاريخی شوش در خوزستان را بحث محوری خود قرار داده است.


این باستان شناسان در مورد بقای مجموعه آثاری در شوش که در طول هشت سال جنگ ايران و عراق، زير آتش خمپاره و موشک آسيب های فراوان ديده است، ابراز نگرانی کرده اند.


در آغاز دهه ۷۰ شمسی، اگر چه تلاش هايی از سوی تنی چند از باستان شناسان ايرانی برای مرمت و احيای آثار شوش به عمل آمد، ولی اين حرکت سازنده از دو سال پيش به اين سو، به دليل ناهماهنگی ها رنگ باخت.


يکی از دلايل نابسامانی ها در رسيدگی به ميراث فرهنگی شوش را می توان در تغيير دايمی مديران اين طرح جستجو کرد.


  • «پاسارگاد در آب فرو نرفته است بلکه رطوبت هوا به آن آسيب می رساند و نزديکی آب از هر طرف به اين آثار صدمه می زند.»
نماينده «کميته بين المللی نجات پاسارگاد و شوش» در آلمان

محمد عارف، شاعر و پژوهشگر، که در عين حال نماينده «کميته بين المللی نجات پاسارگاد و شوش» در آلمان است، در گفت وگو با راديو فردا با اشاره به بی توجهی نسبت به آثار تاريخی دشت پاسارگاد، در مورد وضعيت کنونی اين آثار در شوش می گويد: « مناطقی از شوش را که در دوران جنگ آسيب ديده بود، به صورت خيلی جزيی مرمت و حفظ کرده بودند که اکنون آنها هم در حال از بين رفتن است. شوش چون در منطقه آبخيز قرار گرفته است، اگر به داد آن نرسند آرام آرام از بين خواهد رفت.»


او معتقد است: « يکی از مهمترين وظايف فعلی ملت ايران و ياران کوروش اين است که در سراسر ايران بکوشند هر ذره از فرهنگ، هويت و حافظه تاريخی شان را به هر ترتيبی که هست حفظ کنند و نگذارند نابود شود.»


محمد عارف، در مورد عکس های منتشر شده از آثار تاريخی پاسارگاد و شوش، که کارشناسان معتقدند بيشتر اين عکس ها دستکاری شده است، نظر خود را چنين ابراز می کند: « برخی از عکس ها به صورت اغراق آميز و هنری درست می شوند.»


وی ادامه می دهد: «به عنوان مثال، هنرمند برای اخطار به مردم عکس را طوری مونتاژ می کند که گويا آب به پاسارگاد رسيده است. اين عکس ها يک اثر هنری هستند و ربطی به وضعيت فعلی پاسارگاد ندارند.»


وی می افزايد: «طبق تحقيقات دقيق انجام شده توسط ياران ما در ايران، اين آثار به دست طبيعت و به دست باد و بوران سپرده شده و مرمت نمی شوند.»


آقای عارف می گوید که «پاسارگاد در آب فرو نرفته است بلکه رطوبت هوا به آن آسيب می رساند و نزديکی آب از هر طرف به اين آثار صدمه می زند. اين عکس ها به اين معنی حقيقت ندارند، اما واقعيت اين است که ما بايستی به کمک همه دوستان، تلاش کنيم جلوی هرگونه تخريبی را بگيريم.»


XS
SM
MD
LG