لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

نقش احتمالی ایران در حمله کربلا زیر ذره بین پنتاگون


آمريکا ايران را به حمايت از شورشيان در عراق متهم کرده، اما ايران اين اتهام را رد می کند
آمريکا ايران را به حمايت از شورشيان در عراق متهم کرده، اما ايران اين اتهام را رد می کند

آمریکا در مورد نقش احتمالی ایران و یا نیروهای تعلیم دیده توسط این کشور، در ربودن و کشتن پنج سرباز آمریکایی در کربلا، در روز ۲۰ ژانويه امسال تحقیق می کند.


به گزارش سی ان ان، به گفته ارتش آمريکا، نقش احتمالی ايران در عمليات ۲۰ ژانويه، که موجب کشته شدن پنج سرباز آمريکايی شد، به جديت در حال بررسی است.


در اين عمليات افرادی با يونيفورم ارتش آمريکا وارد پايگاه نظامی اين کشور در کربلا شده و پس از ربودن پنج آمريکايی آنها را کشتند.


برخی از گزارش ها حاکی از آن است که عمليات به دليل حمايت افرادی در داخل پايگاه نظامی قابل اجرا بوده است.


طبق گزارش ها پيچيدگی و هماهنگی عمليات، موجب شده برخی به سپاه پاسداران ايران مشکوک شوند.


اخیرا نشريه رسمی سپاه پاسداران که با عنوان صبح صادق و زير نظر شورای نويسندگان اداره سياسی ستاد نمايندگی ولی فقيه در سپاه منتشر می شود، با انتشار مقاله ای آمريکا را به ربودن نيروهای امريکايی در منطقه و انتقال آنها به نقاط دلخواه تهديد کرد.


اين نشريه که سخنگوی مطبوعاتی سپاه پاسداران محسوب می شود، به صراحت مسئوليت ربودن چند افسر آمريکايی را متوجه جيش المهدی در عراق کرده و همزمان هشدار داده که ربودن اتباع آمريکا در خاورميانه،اروپا و آمريکای لاتين امری دشوار نيست و هر لحظه می تواند انجام گيرد.


به گزارش سی ان ان، برخی از عراقی ها گمانه زنی می کنند که سپاه پاسداران ايران به دليل دستگيری پنج نفر از ماموران ايرانی در دفتری در اربيل، دست به عمليات انتقام جويانه زده است.


به گفته مقامات آمريکايی، پنج ايرانی دستگير شده در اربيل، از افسران ارشد سپاه قدس بوده اند و در قاچاق اسلحه برای شورشيان عراق دست داشته اند.


ايران، دفتری را که به آن حمله شده، «کنسول گری ايران در اربيل» می نامد، اما نظاميان آمريکايی و مقام های عراقی اعلام کردند که اين دفتر، «کنسولگری تحت قوانين مصونيت ديپلماتيک» نبوده است.


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز دوشنبه ۲۹ ژانويه، در مصاحبه با راديو ملی آمريکا گفت که اگر جمهوری اسلامی به خشونت در عراق دامن بزند، با واکنش سخت آمريکا رو به رو خواهد شد.


ديروز سناتور باراک اوباما از ايالت ايلی نوی و يکی از نامزدهای دمکرات مقام رياست جمهوری آمريکا گفت که آنچه بسياری از ما را نگران می کند، اين است که بی آنکه همه رويکردهای ديپلماتيک را دنبال کرده باشيم و بدون آنکه مردم آمريکا درکی از آنچه در جريان است داشته باشند، وارد يک خصومت فعال با ايران می شويم.


XS
SM
MD
LG