لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۵

ایران، محور مذاکرات پرز در آمریکا


شيمون پرز، رئيس جمهوری اسرائيل
شيمون پرز، رئيس جمهوری اسرائيل

شيمون پرز، رئيس جمهوری اسرائيل، که روز يک‌شنبه به آمريکا سفر کرد می‌گويد که دولت باراک اوباما نبايد افزايش نفوذ ايران در منطقه را ناديده بگيرد.

به نوشته روزنامه اسرائيلی جروزالم پست، آقای پرز قرار است با همتای آمريکائيش باراک اوباما و معاون وی جوزف بايدن و هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، ديدار و گفت‌وگو کند.

آقای پرز همچنين با بان کی - مون، دبيرکل سازمان ملل، نيز ديدار خواهد داشت.

اين روزنامه اسرائيلی می‌افزايد که رئيس جمهوری اسرائيل در مورد برنامه هسته‌ای ايران و مذاکرات صلح با فلسطينی‌ها با مقامات آمريکايی گفت‌وگو می‌کند.

آقای پرز اخيرا اعلام کرده بود که برنامه هسته‌ای ايران راه حل نظامی ندارد.

در همين حال تزيپی ليونی، از رهبران اپوزيسيون اسرائيل و وزير خارجه سابق اين کشور، نيز به آمريکا سفر کرده و با خانم کلينتون و جيمز جونز، مشاور امنيت ملی اوباما، ملاقات می‌کند.

آقای پرز و خانم ليونی قرار است در سازمان «آيپاک»، از بانفوذترین لابی‌های هوادار اسرائیل در آمریکا، سخنرانی کنند.

خانم ليونی در مصاحبه‌ای با راديوی ارتش اسرائیل روز يک‌شنبه به شدت از بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، انتقاد کرد و گفت که به نظر وی دولت کنونی اسرائيل هيچ برنامه‌ای برای ارائه به دولت آمریکا ندارد.

نخست وزير اسرائيل روز ۱۸ مه برای ديدار با باراک اوباما به واشينگتن می‌رود.

خانم ليونی گفت که در ملاقات با مقام‌های آمريکایی بار ديگر در مورد ادامه مذاکرات صلح با فلسطينی‌ها و خطر برنامه هسته‌ای ايران تاکيد خواهد کرد.

آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل نیز، برای مذاکرات با مقام های اروپایی، در مورد برنامه هسته ای ایران، مذاکرات صلح با فلسطینی ها و رابطه اتحادیه اروپا با کشورش، روز یکشنبه به اروپا سفر کرده است.

آمريکا، اسرائيل و اتحاديه اروپا تهران را متهم می‌کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد، ولی ايران همواره برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آميز خوانده است.

XS
SM
MD
LG