لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۳

جايزه حقوق بشری برای پيتر گابريل


پيتر گابريل، موسيقيدان معروف بريتانيايی. (عکس: AFP)
پيتر گابريل، موسيقيدان معروف بريتانيايی. (عکس: AFP)

پيتر گابريل، خواننده و موسیقیدان معروف بريتانيايی، دهم سپتامبر در لندن و در مراسم سازمان عفو بين الملل به خاطر فعاليت های انسان دوستانه خود جايزه نيکوکاری را دریافت می کند.


ديويد هاول اوانز، معروف به The Edge، گيتاريست مشهور گروه راک U2 اين جايزه را به او اهدا می کند.


پيتر گابريل به دليل فعاليت های خود برای عفو بين الملل، به ويژه تور «فتنه اميد» که مجموعه کنسرت هايی در ۱۹۸۶ به نفع حقوق بشر در سراسر آمريکا بود، سزاوار اين جايزه شناخته شد.


پيش از اين، نلسون ماندلا و گروه راک U2 نيز اين جايزه را دريافت کرده اند.


پيتر گابريل، يکی از معروف ترين خوانندگان، موسيقيدانان و هنرمندان عرصه چند رسانه ای جهان است که کار خود را با گروه «جنسيس» همراه با «فيل کولينز» آغاز کرد.


پس از جدايی از اين گروه به تنهايی فعاليت پربار موسيقی خود را با معرفی موسيقی ملت های مختلف جهان و تلفيق موسيقی های ملی با موسيقی مدرن، ادامه داد.


موسيقی او را نمی توان در ژانر خاصی تعريف کرد آثار او ترکيبی از پاپ، راک و نيو ايج هستند. گابريل همچنين در موسيقی ديجيتالی نيز ابتکاراتی به خرج داده است.


شرکت تهيه «سی دی» وی با نام «رئال ورلد» تا کنون هنرمندان بزرگی از ديگر کشورها را به جهانيان معرفی کرده است. از جمله این هنرمندان می توان از نصرت فاتح علی خان، هنرمند فقيد پاکستانی، يوسو ندور، خواننده معروف سنگالی، لاکشمينارايانا شانکار، آهنگساز و ويولنيست هندی نام برد.


گابريل تا کنون موسيقی چند فيلم را نيز ساخته از جمله موسيقی فيلم Birdy، ساخته آلن پارکر در سال ۱۹۸۵ و «آخرين وسوسه مسيح» ساخته جنجالی مارتين اسکورسيزی در سال ۱۹۸۹.


پيتر گابريل از فعالين مدافع حقوق بشر است و بارها کنسرت هايی در اين راه برگزار کرده است. او از حاميان فعال سازمان عفو بين الملل محسوب می شود.


گابريل همچنين خود دست به تاسيس سازمان نيکوکاری مدافع حقوق بشر زده که نام آن «شاهد» (Witness) است.


جايزه نيکوکاری به شخصيت هايی از عرصه های مختلف هنری، اجتماعی و سياسی اهدا می شود که در راه حقوق بشر تلاش می کنند.


XS
SM
MD
LG