لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

تلفات بنزین از تهران تا یاسوج


صحنه ای از اتوبوس آتش گرفته در جریان نا آرامی های یاسوج
صحنه ای از اتوبوس آتش گرفته در جریان نا آرامی های یاسوج

تعداد دستگیر شدگان طی نا آرامی های اخیر در اعتراض به سهمیه بندی بنزین در دو شهر تهران و یاسوج ۲۴۰ تن اعلام شد.


معاون دادستان تهران اعلام کرد که « حدود ۸۰ نفر در حوادث آتش‏ سوزی جايگاه‏های سوخت در تهران بازداشت شده‏اند.»


وی خبر داد که رسیدگی به پرونده دستگیر شدگان اعتراضات نسبت به سهمیه بندی بنزین در «دادسرای ویژه امنیت» رسیدگی می شود.


به گفته محمد سالارکیا، «برای همه متهمان قرار اعم از بازداشت، کفالت و وثیقه صادر شده است.»


وی تعداد دستگیر شدگان را اعلام نکرد ولی گفت « پرونده اين متهمان در دست رسيدگی و در مرحله تحقيقات است.»


معاون دادستان تهران:« حدود ۸۰ نفر در حوادث آتش‏سوزی جايگاه‏های سوخت در تهران بازداشت شده‏اند.»

آمار کشته شدگان از سوی مقامات رسما اعلام نشده اما نمایندگان به نقل از وزیر کشور در جلسه غیر علنی مجلس از کشته شدن سه تن در ناآرامی های شب چهارشنبه تهران خبر دادند و دست کم دو مرد و یک زن نیز در جریان اعتراض نسبت به سهمیه بندی بنزین در شهرستان یاسوج مرکز استان محروم کهگیلویه و بویر احمد کشته شده اند.


تعداد دستگیر شدگان در یاسوج ۱۶۰ نفر اعلام شده است.


آمارهای ضد و نقیض در تهران


معاون دادستان تهران شنبه به خبرگزاری ها گفت «حدود ۸۰ نفر در حوادث آتش ‏سوزی جايگاه‏های سوخت در تهران بازداشت شده‏اند.»


محمود سالارکیا در عین حال خبر داد که رسیدگی به اتهامات دستگیر شدگان «نا آرامی های اخیر در«دادسرای ویژه امنیت» در مرحله تحقیقات است.


این در حالی است که خبرگزاری جمهوری اسلامی،ایرنا در ساعات اولیه بروزنا آرامی های تهران در بامداد چهارشنبه به نقل از علی نمازی، دادیار ویژه امنیت تهران از «دستگيری ۳۰۰ نفر» در پايتخت خبر داده بود.



پمپ بنزین ها بیشترین خسارت را در جریان اعتراضات مردمی به سهمیه بندی بنزین متحمل شدند.

معاون امنيت دادسرای عمومی و انقلاب تهران نیز روز چهارشنبه در خصوص اتهام دستگیر شدگان در تهران به خبرگزاری دانشجویان، ايسنا، گفت که اتهام آنان «اخلال در نظم عمومی» است.


در تحولی دیگر، روز جمعه، هشتم تیرماه دبير شورای اطلاع رسانی نيروی انتظامی از گشتزنی عوامل پليس برای جلوگيری از وقوع حوادث مشابه در شب اعلام سهميه بندی بنزين در سطح شهرها خبر داد و گفت:«حوادث رخ داده در شب ياد شده از سوی تعدادی اراذل و اوباش تحت تعقيب پليس رخ داد كه همه آنها به دستگاه قضايی معرفی شدند.»


سرهنگ مهدی احمدی در عین حال حوادث رخ داده در تهران را منحصر به یک شب نکرد و گفت«عده ای از اراذل و اوباش كه تحت تعقيب پليس و حاملان سلاح سرد بودند، حوادث چند شب گذشته را سبب شدند.»


آقای احمدی تعداد دستگیر شدگان را«بیش از ۸۰ نفر» اعلام کرد.


به گفته سرهنگ احمدی، از روز حادثه تا كنون حضور پليس در سطح شهر پر رنگ تر شده و برای تحت كنترل قرار دادن شرايط، نيروهای پليس جهت پيشگيری از حوادث مشابه، اقدام به گشتزنی می كنند.


وی تاكيد كرد:« اين نيروها تا هر زمان كه ضرورت ايجاد كند در سطح شهر حضور خواهند داشت.»


تعداد کشته شدگان در نا آرامی های تهران نیز تاکنون به طور رسمی اعلام نشده ولی تعدادی از نمایندگان به نقل از گزارش غیر علنی وزیر کشور به مجلس تعداد کشته شدگان را سه نفر ذکر کردند.


این نمایندگان در عین حال به نقل از وزیر کشور گفته اند که مقامات کشور در برآورد خود، انتظار گسترده تر بودن ناآرامی ها و تلفات بیشتر را داده بودند.


اعتراض شدید در شهرهای محروم


دست کم سه نفر نیز در نا آرامیهای شهرستان یاسوج مرکز استان کهکیلویه و بویر احمد کشته شدند.


مرگ دو تن از این افراد به تایید معاون اجتماعی و ارشاد نیروی انتظامی استان کهکیلویه و بویر احمد رسیده اما وی در خصوص کشته شدن یک زن که بر اثر جراحات ناشی از اصابت گلوله به بیمارستان بهشتی یاسوج انتقال یافته بود توضیحی نداد.


غلامعلی توسلی به خبرگزاری کار ایران، ايلنا، گفته است: «جواد زمانی فرزند شيروان ۲۱ ساله و سيد رضا خادمی فرزند گل محمد ۲۵ ساله ، كشته شدگان تجمع های اخير ياسوج هستند كه مراتب به خانواده های آنان اعلام شده است.»


تعداد کشته شدگان در نا آرامی های تهران تاکنون به طور رسمی اعلام نشده ولی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نقل از گزارش غیر علنی وزیر کشور به مجلس، تعداد کشته شدگان را سه نفر اعلام کردند.

معاون نیروی انتظامی کهگیلویه و بویر احمد با بيان اين مطلب كه مشخص نيست كه اين دو توسط چه كسانی در روز چهارشنبه ششم تير كشته شده اند، افزود« موضوع توسط نيروی انتظامی در حال بررسی است.»


وی در خصوص تعداد دستگیر شدگان در اعتراضات و ناآرامی ها در این استان از دستگيری «بيش از ۱۶۰ نفر» در ارتباط با اين وقايع خبر داد و گفت « دستگير شدگان در زندان بسر می برند.»


نا آرامی های یاسوج به دنبال انتشار خبر سهمیه بندی بنزین روی داد که در پی آن معترضان به ساختمان های فرمانداری، شهرداری، بانک ها و پمپ بنزین حمله کردند و پس از تخریب پمپ ها، دفتر شرکت پخش فراورده های نفتی را به آتش کشیدند.


تعدادی اتوبوس و خودرو نیز در این شهر به آتش کشیده شد. رسانه های محلی از حضور سپاه پاسداران برای مهار نا آرامی ها خبر دادند.


به گزارش همین رسانه ها، روز پنجشنبه نیز گروهی از بسیجی ها در حمایت از تصمیم دولت در این شهر تجمع کردند و شعار «مرگ بر اخلالگر» سر دادند.



استان كهگيلويه و بويراحمد، كوچكترين استان كشور و یکی از استان های محروم کشور به شمار می آید که مطابق آمار بيشترين درصد بيكاری و كمترين تعداد قبولی در مراكز آموزش عالی و بيشترين درصد شهيد و جانباز نسبت به جمعيت را دارد و از كمترين ميزان سرمايه گذاری عمرانی برخوردار است.


در استان ایلام یکی دیگر از استان های محروم کشور نیز اعتراض به سهمیه بندی بنزین باعث درگیری میان معترضان و ماموران نیروی انتظامی شد.


بر اساس گزارش های دریافتی، بدنبال انتشار خبر اجرای سهمیه بندی بنزین، صف های طویل و چند کیلومتری در سطح شهر ایلام تشکیل شد و مردم شهر در اعتراض به این وضعیت، به ساختمان های دولتی حمله ور شدند که در جریان آن، به چندین بانک، سازمان تبلیغات اسلامی و اداره کل محیط زیست استان خسارت وارد آمد.


معترضان شیشه های ساختمان فرمانداری ایلام را نیز شکستند و قصد حرکت به سمت ساختمان استانداری را داشتند که نیروهای ضد شورش مانع از هجوم به ساختمان استانداری شدند.


نگرانی در شهرهای بزرگ


در شیراز نیز به گزارش سایت نوروز معترضان یک پمپ بنزین را به آتش کشیدند و با هجوم به سه پمپ بنزین آنان را به شدت تخریب کردند.


استانداری اصفهان نیز از بروز مشکلاتی در این استان بر اثر اجرای سهمیه بندی بنزین خبر داد ولی از انتشار جزئیات آن خوداری کرد.


استاندار اصفهان با اشاره به مشکلات بنزین در اصفهان گفته است: «نامه هایی خطاب به وزیر کشور تنظیم شده است که امیدوارم حاصل آن رفع فوری مشکلات شهروندان اصفهانی باشد.»


رييس انجمن جايگاه داران سراسر كشور در خصوص میزان خسارت وارده به پمپ بنزین ها گفته است:«حدود ۳۰ درصد جايگاه های كشور تخريب كامل شده كه به طور متوسط هر يک بين ۳۰۰ تا ۴۰۰ ميليون تومان ضرر ديده اند.»

مرتضی بختیاری در جلسه فوق العاده ستاد سوخت استان اصفهان گفت: «سیاست های کشور باید به گونه ای اجرا شود که مردم با مشکل مواجه نشوند.»


خبر و عکس بنزینی ممنوع شد


رييس انجمن جايگاه داران سراسر كشور در خصوص میزان خسارت وارده به پمپ بنزین ها به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته است:«حدود ۳۰ درصد جايگاه های كشور تخريب كامل شده كه به طور متوسط هر يک بين ۳۰۰ تا ۴۰۰ ميليون تومان ضرر ديده اند.»


روزنامه سرمایه با استناد اظهارات آقای رئیسی فر خسارات وارده بر ۳۰ درصد اين جايگاه ها را «بيش از ۲۲۵ ميليارد تومان خسارت در شب اول» اعلام کرد.


روز شنبه نیز منابع غیر رسمی، تعداد پمپ بنزین های آسیب دیده در کشور را ۷۵۰ پمپ بنزین اعلام کردند که از این تعداد ۳۷ پمپ بنزین در تهران از خسارات جزیی تا خسارت ۱۰۰ در صدی را متحمل شدند.


براساس گزارش های انتشار یافته، طی سه روز گذشته در سایر استان ها نیز درگیرهای مشابهی روی داده است اما دولت طی دو ابلاغ به خبرگزاری ها و مطبوعات انتشار هرگونه خبری در این خصوص را ممنوع اعلام کرده است.


روزنامه اعتماد روز پنجشنبه در این خصوص خبر داد که «نيروی انتظامی از قبل از ظهر چهارشنبه هرگونه تصويربرداری و فيلمبرداری از پمپ بنزين ها را ممنوع اعلام کرد.»


XS
SM
MD
LG