لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۱

دزدان دریایی نفتکش عظیم عربستانی را ربودند


سيریوس استار، نفتکش عظیم عربستان سعودی، حامل ۲۵ نفر و دو ميليون بشکه نفت به ارزش ۱۰۰ ميليون دلار، بزرگ‌ترين کشتی‌ای است که تاکنون توسط دزدان دريايی ربوده شده است.


به گزارش خبرگزاری «رويترز»، ربوده شدن اين کشتی تازه‌ترين اقدام دزدان دريايی سومالی طی سال جاری محسوب می‌شود و باعث افزايش بهای نفت خام در بازارهای جهانی شده است.


کشتی ربوده شده، که دست‌کم ۳۱۸ هزار تن وزن دارد، ۲۵ خدمه از کشورهای کرواسی، بريتانيا، فيليپين، لهستان و عربستان سعودی داشته است.



ناوگان پنجم آمريکا اعلام کرده است که نفتکش عظیم سيریوس استار روز شنبه در ۸۳۰ کيلومتری سواحل کنيا ربوده شده و روز دوشنبه به پناه‌گاه دزدان دريايی در منطقه ايل، در شمال سومالی، نزدیک شده است.


درياسالار مايک مولن، فرمانده ستاد نيروهای مسلح آمريکا، به خبرنگاران حاضر در در پنتاگون گفت که در حال حاضر عمليات نظامی، به علت حساسیت جان گروگان‌ها، بسيار دشوار است.


ناتان کريستنسنف، يکی از سخنگويان ناوگان پنجم آمريکا، نيز گفت اين کشتی‌ربايی بی‌سابقه است و نفت‌کش ربوده‌شده سه برابر يک ناو هواپيمابر است.


در ماه ژوئن شورای امنيت سازمان ملل متحد به کشتی‌های نظامی خارجی اجازه داد تا برای مقابله با دزدان دريايی وارد آب های سومالی شوند.


با اين همه، کنترلی جدی بر ساحل ۳۰۲۵ کيلومتری سومالی، که دارای طولانی‌ترين ساحل در قاره آفريقاست، صورت نمی‌گیرد.


طی يک سال گذشته دزدان دريايی سومالی بيش از ۹۰ کشتی را در آب‌های بين‌المللی دزديده‌اند.


۳۱ مرداد سال جاری کشتی ايران ديانت، در حالی که با ۴۲ هزار و پانصد تن انواع مواد معدنی و صنعتی از چين به سمت هلند در حرکت بود، ربوده شد.


ايران ديانت هفت هفته بعد، و پس از مذاکره با دزدان دريايی سوماليايی، آزاد شد.



XS
SM
MD
LG