لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۰

ارکستر سمفونیک پیتزبورگ آمریکا در فکر سفر به ایران


 ارکستر سمفونيک شهر پيتزبورگ
ارکستر سمفونيک شهر پيتزبورگ
ارکستر سمفونيک شهر پيتزبورگ، ارکستر آمريکايی که حدود نيم قرن پيش به ايران سفر کرده بود، در فکر بازگشت به ايران برای اجرای مجموعه برنامه هايی است که در نوع خود کم نظير است.
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس مسئولان اين ارکستر و «انستيتو خاورميانه» در آمريکا در مورد اين سفر احتمالی که قرار است در ماه سپتامبر اجرا شود با مقامات ايرانی در حال مذاکره هستند.
مقامات ارکستر سمفونيک پيتزبورگ که در سال ۱۹۶۴ دو کنسرت در شهر تهران اجرا کرده بود و نمايندگان يک نهاد غيردولتی و غير انتفاعی در شهر پيتز بورگ ، قرار است برای گفتگوهای بيشتر ماه آينده همزمان با جشنواره بين المللی موسيقی فجر به ايران سفر کنند.
سيمين کورتيس ، رئيس«انستيتو خاورميانه»، گفت بازگشت به ايران برای اجرای برنامه پس از نيم قرن و در حاشيه اين سفر اجرای برنامه ای هم در سلطان نشين عمان، اگر اتفاق بيافتد بسيار جالب و تاريخی خواهد بود.
در سال ۱۹۷۳ و يک سال پس از ديدار تاريخی ريچارد نيکسون رييس جمهور وقت آمريکا از چين، ارکستر سمفونيک فيلادلفيا برای اجرای برنامه به پکن سفر کرد.

اين ديدارهای ديپلماتيک و فرهنگی مهم دو سال پس از آن اتفاق افتاد که اعضای تيم تنيس روی ميز آمريکا برای مسابقه با تيم ملی چين به پکن سفر کرده بودند و به همين خاطر در فرهنگ اصطلاحات سياسی به " ديپلماسی پينگ پنگ" مشهور شد.
ارکستر فيلارمونيک نيويورک نيز در سال ۲۰۰۸ به پايتخت کره شمالی سفر کرد.
ارکستر فيلارمونيک پيتزبورگ در سال ۱۹۸۷ اولين ارکستر آمريکايی بود که پس از يک دهه به چين سفر کرد. همين ارکستر در سال ۱۹۸۹ نيز در اتحاد شوروی سابق برنامه اجرا کرد.
"رابرت موير" از مسئولان ارکستر سمفونيک پيتزبورگ می گويد:" سفر يک ارکستر می تواند از نظر تماس فرهنگی و گشودن درهای ديپلماسی بين دو شکور نقش مهم و تاريخ سازی ايفا کند." وی افزود در صورت اجرای يک چنين برنامه ای ارکستر سمفونيک پيتزبورگ تلاش خواهد کرد در ايران آثار موسيقيدان های ايرانی و آمريکايی را با بهره گيری از تک نوازان ايرانی اجرا کند.
مسئولان ارکستر نيز تاکيد می کنند که دريافت يک دعوتنامه رسمی از سوی دولت ايران و موضوع امنيت از جمله مسائل مهمی هستند که روی پيشبرد اين برنامه تاثير تعيين کننده ای خواهند داشت.
XS
SM
MD
LG