لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۱

۱۰ سال تلاش «قهرمانانه» رهبر کره شمالی برای پيتزا


اولین رستوران با غذاهای ایتالیایی در پیونگ یانگ گشایش یافت. عکس تزئینی است.
اولین رستوران با غذاهای ایتالیایی در پیونگ یانگ گشایش یافت. عکس تزئینی است.

روزنامه انگليسی گاردين می نويسد که برای ميليون ها نفر جمعيت گرسنه کره شمالی خوردن پيتزا در رستوران يک خيالبافی محض است.

به نوشته اين روزنامه به همين خاطر انتشار خبر گشايش اولين رستوران با غذاهای ايتاليايی در پايتخت اين کشور طنز تلخی است از آنچه درسفره مردم و ميز شام رهبران اين کشور چيده می شود.

روزنامه گاردين چاپ لندن در شماره ۱۶ مارس خود به سوابق تلاش های ديکتاتور کره شمالی طی ۱۰ سا ل گذشته برای آوردن پيتزا به اين کشور منزوی و فقير اشاره می کند.

گاردين به نقل از روزنامه چوسون سيبو که بلندگوی تبليغاتی کره شمالی است و در ژاپن منتشر می شود، می نويسد:«تلاش های ۱۰ ساله کيم يونگ ايل رهبر کره شمالی بالاخره در ماه دسامبر سال گذشته به ثمر رسيد و اولين رستوران با غذاهای ايتاليايی در پيونگ يانگ گشايش يافت.»

گاردين می افزايد که غذاهای اين رستوان – ازجمله پيتزار و ماکارونی – با آرد گندم، کره و پنير وارداتی از ايتاليا طبخ می شوند. پخت اغذيه ايتاليائی و گشايش اين رستوران محصول اقدامات رهبر کره شمالی برای آوردن بهترين پيتزا به اين کشور «قحطی زده» است.

ظاهرا کيم يونگ ايل حدود ۱۰ سال پيش گروهی از آشپزهای ايتاليائی را به کره شمالی دعوت می کند تا روش پخت اين غذاها را به تعدادی از افسران ارتش اين کشور آموزش دهند.

ارمانو فورلينز يکی از اين آشپزها بعدها از تجربيات سفر و اقامت خود به کره شمالی گفت که چطور موقع ورود انواع و اقسام آزمايشات پزشکی روی آنها انجام شده و يا يکی از افسران ارتش کره شمالی که آموزش می ديد از فورلينز پرسيده بود که فاصله دقيق پخش دانه های زيتون بر سطح پيتزا را برای وی محاسبه و تشريح کند.

«از شراب فرانسوی تا خاویار ایرانی»

به نوشته روزنامه گاردين از شواهد چنين برمی آيد که کيم يونگ ايل رهبر کره شمالی شخصا علاقه و توجه ويژه ای به آموزش پخت پيتزا نشان می داد . دوره آموزش در يک کشتی نظامی به دور از سواحل برپا شده بود و ظاهرا وی چند بار برای بازرسی و سرکشی به اين کشتی آمده بود. آشپز ايتاليائی بعدها گفت:« کاملا مطمئن نيستم که اين شخص واقعا رهبر کره شمالی بود يا نه. ولی سرآشپز ما که دليلی برای اغراق نداشت گفت که از اين ديدار چند دقيقه ای کاملا متاثر شده بود. گو اينکه خدا را ديده است.»

گاردين می افزايد: «به نظر می رسد که اين دوره آموزشی توقع کيم يونگ ايل را برآورده نکرد و در ادامه تلاشهای ديکتاتور کره شمالی برای طبخ بهترين پيتزا او تعدادی آشپز را به شهرهای رم و ناپل در ايتاليا فرستاد. تا بالاخره پس از رضايت کامل دستور گشايش اين رستوران را صادر کرد.»

به نوشته این روزنامه چاپ لندن، کره شمالی يکی از فقيرترين کشورهای جهان است. در سال های ميانی دهه ۱۹۹۰ قحطی شديدی مردم اين کشور را به مرز گرسنگی کشاند و برخی ارزيابی ها حاکی از آن است که حدود «دو ميليون نفر در آن سال ها بر اثر عوارض ناشی از گرسنگی و سو تغذيه تلف شدند.»

گاردین می افزاید : «گفته می شود که رهبر کره شمالی به غذا توجه ويژه ای دارد. او بخصوص به کنياک و شراب فرانسوی، سوشی و سوپ کوسه علاقه مند است.»

به نوشته این روزنامه يکی از آشپزهای سابق رهبر کره شمالی که بعدها در جريان سفری به ژاپن گريخت تجربيات خود از دوران آشپزی برای ديکتاتور کره شمالی را با اسم مستعار منتشر کرده است. آشپز سابق کیم یونگ ایل مدعی است که برای تهيه خاويار به ايران و ازبکستان سفر می کرد و يا برای خريد ژامبون به دانمارک و در جستجوی هندوانه و انگور اعلا به چين می رفت.»

يکی از رسانه های کره جنوبی از قول آشپز سابق کيم يونگ ايل می نويسد: «رهبر کره شمالی خيلی غذا نمی خورد ولی از ناخنک زدن به غذاهای مختلف لذت می برد، فقط برای مزه کردن.»

XS
SM
MD
LG