لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

«۶۴ درصد از آمريکايی ها از توافقی هسته ای با ايران حمايت می کنند»


بر پايه نظر سنجی مشترک روزنامه واشنگتن پست و شبکه خبری ای بی سی آمريکا ۶۴ درصد از آمريکايی ها از توافقی هسته ای با ايران حمايت می کنند در حاليکه ۳۰ درصد از شرکت کنندگان در اين نظر سنجی مخالف معامله هسته ای با ايران هستند.
به نوشته واشنگتن پست گرچه در گذشته هم نظر سنجيهای مشابهی انجام شده
اما بيشتر آنها درباره ادامه فعاليتهای ديپلماتيک برای مهار برنامه هسته ای ايران و يا انتخاب گزينه نظامی بود، ولی اکنون برای نخستين بار نظر شرکت کنندگان بطور مشخص درباره انجام معامله ای هسته ای با ايران پرسيده شده است.
اين سئوال که آيا آنها با لغو برخی از تحريمهای اقتصادی عليه ايران از طرف آمريکا و کشور های ديگر در قبال محدود تر شدن برنامه هسته ای ايران بنحوی که توليد سلاح هسته ای برای جمهوی اسلامی مشکلتر شود ،موافقند يا نه ؟
در اين نظر سنجی بيش از ۷۰ درصد از طرفداران حزب دموکرات ، ۵۷ درصد از هواداران حزب جمهوريخواه و بيش از ۶۰ درصد از افرادی که خود را متمايل به اين دو حزب نمی دانند گفته اند که با انجام چنين معامله ای موافقند.
واشنگتن پست می نويسد نمايندگان کنگره ممکن است توافق هسته ای با ايران را نپذيرند و حتی در زمانيکه مذاکرات جريان دارد برای تصويب تحريمها ی شديدترعليه ايران تلاش کنند ولی به نوشته اين روزنامه نظرسنجی اخير می تواند آنها را به حمايت از توافق هسته ای با ايران ترغيب کند.
شامگاه سه شنبه باراک اوباما ، رئيس جمهوری آمريکا با روسای چند کميسيون حساس کنگره ملاقات کرد و بار ديگر از آنها خواست تا زمانيکه مذاکرات در جريان است از تصويب تحريمهای جديد عليه ايران خودداری کنند.
روز چهارشنبه هم جو بايدن ، معاون رئيس جمهور آمريکا با سناتورهای ارشد مجلس سنا به مدت دو ساعت درباره روند مذاکرات هسته ای با ايران گفتگو کرد.
در واشنگتن گفته می شود بدليل تعطيلات دو هفته ای پيش رو در کنگره آمريکا احتمال بررسی و تصويب تحريمهای جديد عليه ايران بسيار ضعيف است.
XS
SM
MD
LG