لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۷

وضعيت پنج تن از اعتصاب کنندگان در زندان تبريز «وخيم» است


در پی اعتصاب غذای پنج تن از فعالين مدنی آذربايجان ايران در زندان مرکزی تبريز، يکی از اين افراد بخاطر وخامت حال به درمانگاه زندان منتقل شد.

محمود فضلی، شهرام رادمهر، آيت مهرعلی بيگلو، لطيف حسنی و بهبود قليزاده از روز شنبه، ۲۲ تير، در اعتراض به احکام سنگين حبس صادر شده در دادگاه انقلاب تبريز عليه آنها و عدم رسيدگی به اعتراضات خود دست به اعتصاب غذا زدند.

سجاد رادمهر برادر شهرام در گفتگو با راديو فردا می گويد که «امروز در چهارمين روز اعتصاب اين افراد، محمود فضلی که جانباز جنگ ايران و عراق هست به درمانگاه زندان منتقل شده است. اين در حالی است که در روزهای گذشته، اخباری از وخامت حال جسمانی شهرام رادمهر و بهبود قليزاده نيز به دست ما رسيده بود».

بگفته وی، مسئولان زندان تبريز از انتقال شهرام رادمهر به پزشک متخصص ممانعت به عمل آورده اند و بيم آن می رود که سلامتی آنها با ادامه اعتصاب غذا در خطر جدی قرار گيرد.

به گفته سجاد رادمهر، قاضی باقرپور رئيس شعبه‌ی سوم دادگاه انقلاب تبريز۹ ارديبهشت، محمود فضلی، شهرام رادمهر، آيت مهرعلی بيگلو، لطيف حسنی و بهبود قليزاده را به اتهام تشکيل يک گروه غيرقانونی به قصد بر هم زدن امنيت کشور» و «مشارکت در فعاليت تبليغی عليه نظام» به ۸ سال حبس تعزيری و به اتهام تبليغ عليه نظام جمهوری اسلامی ايران به ۱ سال حبس تعزيری و مجموعاً هرکدام را به ۹ سال حبس تعزيری محکوم کرد.

اين حکم سنگين توسط قاضی ايمانی رئيس شعبه ۶ دادگاه تجديد نظر استان آذربايجان شرقی نيز تاييد و حکم نهايی روز يکشنبه ۲۶ خرداد ۹۲ در زندان تبريز به آنان ابلاغ شد.

پيش از اين سازمان عفو بين‌الملل با انتشار بيانيه‌ای با اشاره به حکم ۹ سال حبس فعالان آذربايجانی نگرانی خود را از افزايش سرکوب مخالفان، معترضان و کنشگران سياسی، صنفی و اجتماعی و فعالان ملی در آستانه انتخابات رياست جمهوری در ايران، اعلام کرده بود.

سجاد رادمهر می گويد که «اين فعالان مدنی در طول بيش از سه ماهی که در اداره اطلاعات تبريز تحت بازجويی بودند، مورد شکنجه جسمی و روحی قرار گرفته اند و سپس به بند کاردرمانی زندان تبريز منتقل شدند».
XS
SM
MD
LG