لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۰

اسرائیل در انتظار اعتراض هوادران فلسطینی ها در فرودگاه بن گوریون


کودکان فلسطینی در کرانه باختری
کودکان فلسطینی در کرانه باختری
درحالی که دولت يونان همچنان از حرکت کشتی های حامل فعالان بين المللی طرفدار فلسطينی ها به سوی غزه جلوگيری می کند، دولت اسرائيل خود را برای مقابله با اقدامات اعتراضی از نوع جديدی آماده کرده ومی گويد که حاميان بين المللی فلسطينی ها برای سفر هوايی به اسرائيل تدارک ديده اند.
دولت اسرائيل به نيروهای امنيتی اين کشور دستور داده است که تدابير لازم را برای جلوگيری از حضور فعالان جهانی طرفدار فلسطينی ها در فرودگاه بن گوريون به عمل آورند.
اسرائيل می گويد که اين احتمال بطور جدی مطرح است که از روز هشتم ژوييه، حاميان بين المللی فلسطينی ها با سفرهايی هوايی از نقاط مختلف جهان به اسرائيل، بخواهند در فرودگاه بن گوريون يک تجمع اعتراضی بی سابقه را برگزار کنند.
از ماهها قبل، فلسطينی ها در فيس بوک از طرفداران خود خواسته بودند که با سفراز نقاط مختلف جهان به اسرائيل، در فرودگاه بن گوريون نيز تظاهرات کنند.
هرچند سفر هوايی فلسطينی ها به اسرائيل بسيار دشوار است، اما فلسطينی هايی که گذرنامه های کشورهای دوست اسرائيل را در دست دارند، می توانند به اسرائيل سفر کنند و نيز شمار زيادی از طرفداران بين المللی فلسطينی ها به فراخوان آنها برای سفرهوايی به اسرائيل پاسخ مثبت داده بودند.
وبسايت فارسی «مرکز آگاهی های ضد تروريسم و امور اطلاعاتی» اسرائيل گزارش داده است که اين کشور احتمال می دهد که سفرهايی هوايی روز هشتم ژوئيه و پس از آن، مورد حساسيت زياد باشد زيرا دست کم، هشتصد بليط برای پروازهای هوايی از فرانسه، از سوی حاميان طرفدار فلسطينی ها تهيه شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه نيز، وبسايتی از حاميان فلسطينی ها تأييد می کند که دست کم پانصد زن و مرد و کودک برای بيان اينکه «ما فلسطينی ها را فراموش نکرده ايم»، بليط هوايی دريافت کرده اند.
وبسايت ياد شده؛ www.bienvenuepalestine.com گفته است که اين افراد از فرانسه، بلژيک، آلمان، ايتاليا و آمريکا هستند، و تآکيد کرده که اين فعاليت پنهانی نيست، و پيشاپيش گفته است که «اسرائيل حق ندارد مانع از رفتن حاميان فلسطينی ها به کرانه باختری شود.»
پليس فرودگاه اسرائيل اين هفته اعلام کرد که پروازهای هوايی، بويژه از مقصد اروپا، در روزهای آينده بيشتر زير نظر خواهند بود و مسافران آن بيش از پروازهای ديگر، کنترل خواهند شد، و نيز با خارجی هايی که بخواهند درتجمع احتمالی در فرودگاه بن گوريون شرکت کنند، برخورد شده و اين افراد ازاسرائيل اخراج خواهند شد.
اسرائيل اعلام کرد که مسافران پروازهای مشکوک از اروپا در روزهای آينده به ترمينال جداگانه ای برده خواهند شد.
دفترنخست وزيری اسرائيل در بيانيه ای گفته است که اين تدابير درچارچوب قانون به عمل می آيد و به متعرضين احتمالی، مجال خودنمايی داده نمی شود.
فلسطينی ها از طريق فيس بوک خواسته بودند که خارجی های حامی آنها پس از شرکت در تظاهرات درفرودگاه بن گوريون، به کرانه باختری بروند و از روز شانزدهم ژوئيه درسلسله تظاهراتی در کرانه باختری عليه اسرائيل شرکت کنند.
اسرائيل می گويد ائتلافی از سازمان های چپگرای بين المللی، اسلامگرايان افراطی جهان و حتی تشکل های نژاد پرست و يهودستيز دربرنامه ريزی های اين اقدامات دخالت دارند.
درهمين حال، دولت يونان همچنان از آغاز سفردريايی کشتی ها و قايق های حاميان بين المللی فلسطينی ها از سواحل يونان به سوی بندر محصور غزه جلوگيری می کند.
دومين کشتی با دهها نفراز سرنشينان آن درحالی که روز دوشنبه از ساحل بندر«اگيوس نيکولئوس» در سواحل «کرت» يونان حرکت کرد، پس از دقايقی، توسط گارد ساحلی يونان به بندر بازگردانده شد؛ امری که به اعتراض اين حاميان فلسطينی ها دامن زد.
کشتی برگردانده شده زيرپرچم کانادا و با نام «تحرير» (به نام ميدان «التحرير» قاهره و نماد «بهارعربی») شماری از روزنامه نگاران را نيز دربرمی گرفت.
گارد ساحلی يونان از اين سرنشينان خواست که از کشتی پياده شوند اما آنها فعلاً درون کشتی باقی مانده اند.
درشامگاه شنبه به يکشنبه اين هفته نيز کشتی «گستاخی اميد» زير پرچم آمريکا درحالی که تنها اندکی از ساحل بندر پيرئوس يونان حرکت کرده بود، با سرنشينان اکثراً آمريکايی آن، به ساحل برگردانده شد.
هشت کشتی و قايق با صدها نفر از طرفداران فلسطينی ها درچارچوب «ناوگان آزادی دو»، از حدود دو هفته پيش با اميد حرکت دسته جمعی به سوی ساحل غزه، گرد آمده اند.
اما طبق دستوری که وزيرامنيت شهروندی يونان شنبه صادرکرد، گارد ساحلی اين کشور تا کنون از حرکت دو فروند از کشتی ها درروزهای اخير جلوگيری کرده است.
فعالان خشمگين شامگاه يکشنبه نيز در آتن، پايتخت يونان، تظاهرات کردند. اما دولت يونان با اين استدلال که برخورد احتمالی نيروی دريايی اسرائيل با سرنشينان اين کشتی ها، ممکن است که جان اين فعالان بين المللی را به خطر اندازد، مانع از حرکت آنها شده است.
دولت اسرائيل از يونان بخاطر اين ممانعت قدردانی کرد. اهود باراک، وزيردفاع اسرائيل، يکشنبه گفت که دولت يونان، و نيز حتی دولت های قبرس و ترکيه همکاری خوبی با اسرائيل نشان داده اند و مانع از حرکت دريايی جديد به سوی غزه شده اند.
يونان پيشنهاد کرده است که محموله هايی که اين کشتی ها با خود برای فلسطينی ها آورده اند، توسط يونان يا به بندر اسرائيلی اشدود يا بندر مصری العريش برده شود تا سپس از راه زمينی به غزه انتقال يابد.
اسرائيل با اين پيشنهاد موافقت کرده است اما فعالان بين المللی طرفدار فلسطينی ها آنرا رد کرده اند.
درحالی که دولت حماس ازيونان خواسته است که مانع از آغاز حرکت کشتی ها نشود، فعالان سرنشين آن، به انتقاد شديدی از محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی نيز پرداخته ومدعی هستند که آقای عباس «ازپشت به آنها خنجرزده» و او بوده که پيشنهاد انتقال محموله های کشتی ها را به يونان داده است.
درهمين حال، اقدام ترکيه نيز که دو هفته پيش با ايجاد فشار برسازمان اسلامگرای طرفدار فلسطينی ها؛ «اينسانی يارديم وقفی» (آی.اچ.اچ)، مانع از پيوستن کشتی ترکيه ای «ماوی مرمره» به حرکت دريايی جديد به سوی غزه شد، موجب قدردانی اسرائيل شده است ورسانه های اين کشور نوشته اند که دو کشور درحال بهبود جدّی مناسبات خود و پشت سرگذاشتن ماجرای خونين «ماوی مرمره» هستند.
XS
SM
MD
LG