لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۸

پرودی: اقدام نظامی عليه ايران قابل قبول نيست


پرودی از عربستان سعودی خواست به تلاش خود برای کاهش تنش بين ايران و غرب ادامه دهد.
پرودی از عربستان سعودی خواست به تلاش خود برای کاهش تنش بين ايران و غرب ادامه دهد.

رومانو پرودی، نخست وزير ايتاليا روز يکشنبه، ۲۲ آوريل در عربستان سعودی گفت که اقدام نظامی عليه ايران قابل قبول نيست و گفت وگو تنها راه حل است.


وی همچنين از مقامات سعودی خواست به تلاش خود برای کاهش تنش بين ايران و غرب ادامه دهند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای پرودی گفت ما می توانيم فقط از طريق گفت وگو به راه حل های پايدار و رضايت بخش برسيم.


نخست وزير ايتاليا که در مجلس مشورتی عربستان سعودی سخن می گفت راه حل نظامی را غير قابل قبول خواند.


وی به هراس غرب از برنامه هسته ای ايران اشاره کرد و گفت: برنامه ای که ايران می گويد برای توليد برق است می تواند برای توليد بمب اتمی هم مورد استفاده قرار گيرد.


آمريکا و بسياری از کشورهای دنيا به اهداف برنامه هسته ای ايران مظنون هستند و فکر می کنند ايران قصد توليد سلاح هسته ای دارد. اما ايران همواره گفته است که این برنامه برای توليد برق است.


آقای پرودی تلاش های ديپلماتيک برای کاهش تنش بين ايران و آمريکا را ستود. وی همچنين طرح « زمين در مقابل صلح» عربستان سعودی برای پايان دادن به جنگ اعراب و اسراييل را مهم دانست.


نخست وزير ايتاليا با اشاره به تلاش عربستان سعودی برای شرکت سوريه در اجلاس کشورهای عرب در رياض گفت که اروپا سياست جديدی در قبال سوريه در پيش گرفته است.


وی اظهار اميدواری کرد که رهبران سوری اين فرصت جديد را ناديده نگيرند.


رومانوو پرودی ضمن حمايت از طرح عربستان برای حل بحران خاورمينه گفت که « زمان آن رسيده است که فلسطينی ها کشور مستقلی را تشکيل دهند و همزمان دول عربی نيز نه تنها موجوديت اسراییل را به رسميت بشناسند بلکه روابطشان با اين کشور را عادی سازند.»


نخست وزير ايتاليا معتقد است که بحران های لبنان، اسراييل و فلسطين و عراق بدون مشارکت و گفت و گو با جمهوری اسلامی ايران و سوريه هرگز پشت سر گذارده نخواهند شد و در اين راستا از مقامات عربستان خواست تماس های خود با تهران و دمشق را گسترش دهند .


در رابطه با بحران لبنان، رومانو پرودی گفت: «ما از تشکيل دادگاهی برای محاکمه عاملين و آمرين ترور رفيق حريری، نخست وزير سابق لبنان که در جريان انفجار بمبی در بيروت در سال ۲۰۰۵ ميلادی کشته شد هستيم و ليکن اين دادگاه نبايد عجولانه تشکيل شود و يا بدون در نظر گرفتن جوانب مختلف به کارش پايان دهد.»


از سخنان رومانو پرودی اين چنين به نظر می آيد که اين دادگاه نبايد به طور مستقيم پای حکومت سوريه را که بسياری آن را مسئول ترور رفيق حريری می دانند به ميان کشد زيرا در غير اين صورت آتش جنگ در لبنان شعله ور خواهد شد و مذاکرات صلح اسراييل و فلسطين هرگز به نتيجه نخواهند رسيد.


XS
SM
MD
LG