لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۸

پوتین در نشست شانگهای: غنی‌سازی حق ایران است


سيزدهمين نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای روز جمعه، ۲۲ شهریورماه، در شهر بيشکک،پايتخت قرقيزستان، آغاز به کار کرد.

ولاديمیر پوتين، رئیس جمهور روسیه، در سخنرانی رسمی خود در نشست سران شانگهای که در لحظه تنظيم اين گزارش در حال انجام است، به برنامه هسته‌ای ايران اشاره کرد و گفت که ايران مانند هر کشور دیگر کاملا حق برخورداری از برنامه صلح‌آميز هسته‌ای، از جمله غنی‌سازی، را دارد.

سخنان آقای پوتین در حالی بیان می شود که رهبران ایران تاکنون نتوانسته‌اند جامعه جهانی را متقاعد کنند که برنامه هسته‌ای‌شان صرفا مقاصد صلح‌آميز دارد.

شورای امنیت که روسیه از اعضای دائم آن است، تاکنون با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته تا غنی‌سازی را متوقف کند ولی تهران تاکنون از این درخواست سرپیچی کرده و غنی‌سازی را حق خود می‌خواند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، ممکن است در حاشیه همین اجلاس مذاکراتی با روسيه در زمينه‌های نظامی و انرژی نيز داشته باشد.

يوری اوشاکوف دستيار رئيس جمهور روسيه روز گذشته اعلام کرد که قرار است فاز اول نيروگاه بوشهر ۲۴ سپتامبر، ۱۲ روز ديگر، در اختيار طرف ايرانی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی روسيه، ريا نووستی، وی همچنين خاطرنشان کرد که مسائل مرتبط به همکاری روسيه و ايران در زمينه استفاده از نيروی اتمی صلح‌آميز در ديدار قريب‌الوقوع روسای جمهور دو کشور در بيشکک مورد بحث قرار خواهد گرفت.
مسکو اميدوار است مسائل مرتبط با تحويل تسليحات روسيه به ايران در ديدار روسای جمهور دو کشور در بيشکک حل و فصل شود؛ «من مطمئنم که در جريان ديدار دوجانبه در حاشيه اجلاس شانگهای، جنبه‌های مختلف همکاری نظامی-فنی دو کشور مفصل مورد بحث قرار خواهد گرفت».
یوری اوشاکوف، دستیار پوتین

دستيار پوتين همچنين گفت که مسکو اميدوار است مسائل مرتبط با تحويل تسليحات روسيه به ايران در ديدار روسای جمهور دو کشور در بيشکک حل و فصل شود؛ «من مطمئنم که در جريان ديدار دوجانبه در حاشيه اجلاس شانگهای، جنبه‌های مختلف همکاری نظامی-فنی دو کشور مفصل مورد بحث قرار خواهد گرفت».

ايران از روسيه به خاطر عدم تحويل سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ به مجامع بين‌المللی شکايت کرده و درخواست غرامت ۴ ميليارد دلاری کرده است.

انتظار می رود در پايان نشست سازمان همکاری شانگهای، کشورهای عضو بيانيه مشترکی را امضا کنند.

روسيه اخيرا پيشنهاد کنترل سلاح‌های شيميايی دولت بشار اسد توسط جامعه جهانی را پيشنهاد کرد تا از حمله نظامی آمريکا به اين کشور ممانعت کند.

موضوعات نشست

با توجه به اين که بحران سوريه يکی از موضوعات اساسی اين نشست است و چين نيز حمايت خود را از طرح کنترل سلاح‌های شيميايی سوريه توسط جامعه جهانی اعلام کرده و به شدت مخالف حمله نظامی به اين کشور است، انتظار می‌رود که سران کشورهای عضو در بيانيه پايانی اجلاس اين موضوع را مورد تاکيد قرار دهند.

به نوشته سایت رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، موضوع نشست سران در روز جمعه، ۲۲ شهريورماه، بررسی امنيت منطقه بعد از آغاز سال ۲۰۱۴، بحران سوريه، همچنين ايجاد يک بانک و موسسه مالی سازمان همکاری شانگهای است.
آقای روحانی پنجشنبه ديدارهايی با روسای جمهوری چين، قزقستان، قرقيزستان و افغانستان برگزار کرد و روز جمعه نيز در حاشيه نشست سازمان ديداری دوجانبه با ولاديمیر پوتين رئيس جمهور روسيه خواهد داشت.

موضوع امنيت منطقه‌ای در سال ۲۰۱۴، بيشتر مربوط به خروج نيروهای نظامی خارجی از افغانستان در اين سال است، موضوعی که به نگرانی‌هايی پيرامون آينده افغانستان و تامين امنيت اين کشور، همچنين امکان قدرت‌گيری طالبان و ديگر نيروهای افراطی دامن زده است.

در اين نشست، قرقيزستان رياست دوره‌ای سازمان را به تاجيکستان تحويل خواهد داد.

کشورهای چين، روسيه، تاجيکستان، قرقيزستان، قزاقستان و ازبکستان اعضای سازمان همکاری شانگهای هستند و کشورهای ايران، افغانستان، مغولستان، همچنين وزير خارجه هند و نخست وزير پاکستان به عنوان عضو ناظر در اين نشست شرکت دارند.

در همين زمينه خبرگزاری رويترز نيز ۲۲ شهريورماه گزارش داده است که کشورهای عضو شانگهای در نظر دارند ۲۹ سپتامبر منطقه تجاری آزادی را به طور آزمايشی راه‌اندازی کنند که هدف از آن آزاد کردن ارزها و نرخ بهره بانکی کشورهای عضو برای تبادلات تجاری آزاد است.

رئيس جمهوری چين طی چند روز گذشته، قبل از عزيمت به قرقيزستان سفرهايی به کشورهای آسيای مرکزی داشت و قراردادهايی به امضا رساند.

روسيه و چين، به‌رغم عضويت در سازمان شانگهای، در منطقه آسيای ميانه رقيب اقتصادی و سياسی همديگر هستند.

آقای روحانی پنجشنبه ديدارهايی با روسای جمهوری چين، قزقستان، قرقيزستان و افغانستان برگزار کرد و روز جمعه نيز در حاشيه نشست سازمان ديداری دوجانبه با ولاديمیر پوتين رئيس جمهور روسيه خواهد داشت.

اين اولين سفر خارجی روحانی از زمان انتخابات رياست جمهوری است.

انتظار می‌رود که روحانی در اين نشست از کشورهای عضو برای کمک به حل ديپلماتيک مناقشه برنامه هسته‌ای ايران کمک بخواهد.
XS
SM
MD
LG