لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۲

شورای ملی انتقالی لیبی: جنازه قذافی دفن شد


معمر قذافی
معمر قذافی
شورای ملی انتقالی ليبی می گويد، جنازه معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی، پسرش معتصم و يکی از مشاورانش صبح سه شنبه در محلی محرمانه به خاک سپرده شده اند.
به نوشته شبکه خبری الجزيره، قبيله معمر قذافی خواستار تحویل جسد او و دفن وی در «سرت، شده بود، اما شورای ملی انتقالی لیبی این درخواست را رد کرد.
به مدت چهار روز، جسد قذافی و پسرش معتصم در سردخانه‌ای در مصراته در معرض بازدید عموم قرار داشت و اجساد باید منتقل می شدند.
یکی از دلایل این انتقال بی ثمر ماندن تلاش برای جلوگیری از متلاشی شدن اجساد بود ، چرا که درهای این سردخانه برای ورود تماشگران باز می‌ماند.
قذافی پنجشنبه گذشته بدنبال اسارتش در نزديکی زادگاه خود
«سرت» در شرايط نامعلومی جان باخت و رهبران جديد ليبی قول داده اند تحقيقاتی در اين خصوص بعمل آورند.

سازمان دیده بان حقوق بشر نیز از پیدا شدن اجساد ۵۳ نفر از هواداران معمر قذافی در «سرت» خبر داد. به گفته این نهاد مدافع حقوق بشر که مقرش در نیویورک است، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد احتمالا نیروهای «انقلابی» آنها را اعدام کرده اند.

یکی از پژوهشگران این سازمان می گوید بخشی از نیروهای مخالف قذافی خود را بالاتر از قانون می دانند و دست به غارت و کشتار می زنند.

شورای ملی انتقالی لیبی، یک‌شنبه رسماً آزادسازی تمام سرزمین لیبی را از سلطه ۴۲ ساله نظام معمر قذافی را اعلام کرد. بدین ترتیب دوران پس از قذافی در لیبی به طور رسمی آغاز شد.

مصطفی عبدالجلیل روز یک‌شنبه در سخنانی در جشن اعلام آزادسازی لیبی تمامی قوانین مغایر با شریعت اسلامی را باطل دانست. او در این باره گفت: «ما به عنوان کشوری اسلامی شریعت اسلامی را به عنوان منبع اصلی قانون‌گذاری خود انتخاب کرده‌ایم، بنابراین هر قانونی که مخالف آموزه‌های اسلام و شریعت اسلامی باشد، طبق قانون باطل است و لغو خواهد شد.»
XS
SM
MD
LG