لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

تبادل دانشجو بین دانشگاه ادیان و مذاهب قم و آلمان


بخش پژوهشی «دانشگاه اديان و مذاهب» قم با دانشگاه های گوناگون در دنيا ارتباط دارد و با برخی از دانشگاه های جهان دست به تبادل دانشجو می زند.

سخنرانان دانشگاه اديان و مذاهب به مراکز سياسی، دينی و دانشگاهی در اروپا دعوت ميشوند و يا تبادل دانشجو با دانشگاه های آلمانی مانند Potsdam و Paderborn و قم انجام می دهند.

دکتر مصطفی آزمايش که از سخنگويان برون مرزی دراويش گنابادی محسوب ميشود، در این مورد می گوید: «اينها ميخواهند گروههای تحقيقی و پژوهشی و ديالوگی بفرستند دور دنيا. اينها از نظر بين المللی دو تا پايگاه درست کرده اند که يکی از آنها "مرکز تقريب مذاهب اسلامی" و ديگری "مجمع جهانی اهل بيت" است.»

رهبر جمهوری اسلامی ايران آيت الله علی خامنه ای، چندی پيش محسن اراکی را به سمت «دبير کل مجمع تقريب مذاهب اسلامی» منصوب و حجت‌الاسلام و المسلمين آقای محمدعلی تسخيری را که قبلا سمت دبير کل «مجمع تقريب مذاهب اسلامی» را داشته به عنوان مشاور عالی رهبری در امور جهان اسلام منصوب ميکند.

آقای اراکی که خوب انگليسی و عربی و فارسی حرف ميزند طبق نظر دکتر آزمايش «اهل گفتگو» ميباشد. اراکی که مسئول کارهای تبليغی دينی نظام حاکم بر ايران در خارج از کشور است از سخنرانانی مانند دکتر حسن اسلامی که در دانشگاه اديان و مذاهب فعال است، ميخواهد که در هماهنگی با دانشگاه های اروپايی به خارج بروند و در موسسات مذهبی و علمی سخنرانی کنند. برای مثال آقای دکتر اسلامی در ۱۲سپتامبر در Katholische» «Akademie در شهر برلن سخنرانی ميکند.

آقای آزمايش در جواب اين سئوال که رابطه «مجمع جهانی اهل بيت» و «دانشگاه اديان و مذاهب» چيست، ميگويد: «مجمع جهانی اهل بيت ستون فقرات آن است.»

يعنی فارغ التحصيلان دانشگاه اديان و مذاهب به اکثر ممالک جهان اعم از کشورهای مسلمان يا کشورهای اروپايی مانند آلمان فرستاده ميشوند که در خارج از ايران، به تبليغ تشيع و در حقيقت به تثبيت مواضع سياسی مذهبی جمهوری اسلامی را بپردازند.

به نظر دکتر آزمايش رئيس دانشگاه آلمان در Potsdam که با دانشگاه اديان و مذاهب قم همکاری ميکند يا «عامدانه و يا سهوا اشتباه ميکند.»

آقای دکتر آزمايش ميگويد که هدف دانشمندان «دانشگاه اديان و مذاهب» مطالعه مذاهب ديگر است با اين هدف که بتوانند بهتر با آنان مبارزه کنند. او ميگويد: «هدف اين دانشگاه در قم درست کردن لوبی هايی است که به خارج بروند و توان آنرا داشته باشند که روشنفکران غربی را راضی کنند که حقانيت با ماست و ديگران باطل هستند.»

او ميگويد:«مديران نظام حاکم بر ايران معتقد به جهان باز نيستند که درونش گروه های مختلف وجود داشته باشند و به همين دليل هم صوفيان و يا بهاييان و نوکيشان مسيحی و حتی پيروان و اهل تسنن را در داخل کشور تحت تعقيب قرار ميدهند.»

يک سال پيش شهر کوار واقع در استان فارس شاهد هجوم وحشيانه (مانند هجوم به سفارت انگلستان) لباس شخصيها و نيروهای بسيج به دراويش بيدفاع و مظلوم اين شهر بود. در اين واقعه که با دخالت ماموران مسلح نيروی انتظامی پايان يافت چهار درويش گنابادی در اثر اصابت گلوله جنگی به بدنشان مصدوم و مجروح شدند که در نهايت يکی از آنها به اسم وحيد بنانی به علت خونريزی شديد جان باخت. با اين حال مقامات امنيتی کوشيدند با پرونده سازی واهی عليه دراويش، آنها را مقصر قلمداد کرده و حتی برای صدور حکم محارب برعليه آنها از ظرفيت قوه قضائيه نيز استفاده کنند.

آزمايش ميگويد: «ولی در خارج حاميان حقوق پيروان اقليتهای مذهبی با شدت تمام فعالند و ميکوشند با برقراری تماس و اطلاع رسانی دقيق و مداوم و ايجاد ارتباطات گسترده با مراکزی مانند مرکز حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو و اتحاديه اروپا و سازمان عفو بين الملل و ساير مجامع بين المللی مدافع حقوق بشر برای احقاق حقوق پيروان اديان متنوع در داخل ايران اقدام کنند و اميدوارند که ديگر، شهرهای ايران شاهد تکرار صحنه های دلخراش سالهای گذشته برعليه پيروان مکتب درويشی نباشد.»
XS
SM
MD
LG