لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۱

رادان کشته شدن ۶۹ نفر را در اعتراض های اخير تکذيب کرد


احمد رضا رادان
احمد رضا رادان
احمد رضا رادان، فرمانده نيروی انتظامی کشته شدن ۶۹ نفر را در اعتراض های پس از انتخابات تکذيب کرد. احمد رضا رادان در پاسخ به سوالی در اين زمينه گفته است که او چنين چيزی را نشنيده و اين گونه ارقام، آمارسازی و عمليات روانی است.

این سخنان در حالی بیان می شود که پیشتر، عليرضا بهشتی، نماينده ميرحسين موسوی در هیأت حمايت از آسيب‌‌ديدگان حوادث اخير، در گفت‌وگو با راديوفردا شمار قربانيان را ۶۹ نفر و تعداد افرادی که هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برند را طبق اعلام خانواده‌هايشان ۲۴۵ نفر اعلام کرد.

وی در همين زمينه به خبرگزاری کار ایران، ايلنا، گفته است که در اين جلسه در خصوص پيگيری وضعيت بازداشت‌شدگان پس از انتخابات مذاکراتی صورت گرفت و به کميته ويژه مجلس پيشنهاد شد فراخوانی برای مراجعه خانواده‌های بازداشت‌شدگان به کميته ويژه مجلس انتشار يابد.

اين پيشنهاد در حالی ارائه می‌شود که، به گفته گروه‌ها و فعالين حقوق بشر، شماری از خانواده‌های قربانيان و بازداشت‌شدگان اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات از بيم پيامدهای مراجعه خود به سازمان‌های دولتی و غيردولتی، تمايلی به ارائه عرض‌حال و شکايت ندارند.

طبق رويه‌ای که تاکنون در مورد قربانيان حوادث پس از انتخابات از سوی مسئولين انتظامی و امنيتی اعمال شده، خانواده‌های اين قربانيان اجازه پيدا نکرده‌اند که مراسم مرسوم ختم و عزاداری برای بزرگداشت عزيزان از دست رفته خود برگزار کنند.

در جلسه هیأت منتخب موسوی ـ کروبی برای حمايت از آسيب‌ديدگان اخير با کميته ويژه مجلس شورای اسلامی، اين هیأت اعلام آمادگی کرد تا اطلاعات مربوط به آسيب‌ديدگان حوادث اخير در اختيار کميته ويژه مجلس قرار گيرد.

همچنين توافق شد که هیأت منتخب موسوی‌ - کروبی گزارشی از ضرب و شتم زندانيان تهيه کرده و آن را به صورت مستند و در اختيار کميته ويژه مجلس قرار دهند.

پيشتر فرهاد تجری، نايب رئيس کميسيون حقوقی و عضو کميته ويژه مجلس، اعلام کرده بود که «شواهد امر حاکی از آن است که در درگيري‌های خونين بعد از انتخابات نهايتاً ۳۰ نفر کشته شده‌اند».

در همين حال خبرگزاری ايلنا روز سه‌شنبه به نقل از سخنگوی قوه قضائيه از بازداشت ۴۰۰۰ نفر در ناآرامي‌های پس از انتخابات خبر داد.

عليرضا جمشيدی اعلام کرده است که از اين تعداد ۳۷۰۰ نفر در هفته نخست آزاد شده و بقيه کماکان در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها به سر می‌برند.
XS
SM
MD
LG