لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

ورود هاشمی رفسنجانی و رحيم مشايی صحنه انتخابات ايران را دگرگون کرد


خبرنگار روزنامه « نيويورک تايمز» در گزارشی از تهران می نويسد که هاشمی رفسنجانی و رحيم مشايی تا آخرين لحظات باقی مانده برای ثبت نام نامزدها همه را منتظر نگه داشته بودند.

اگر صلاحيت آنها توسط شورای نگهبان تاييد شود حضور آنها بدون ترديد صحنه انتخابات رياست جمهوری ايران را دگرگون خواهد ساخت.

هر دو نفر ديدگاهها ، پيروان و حاميانی دارند که بخش اعظم جريان حاکم که ائتلافی از روحانيون سنتی و فرمانده سپاه پاسداران است، آنان را رقيب و حتی دشمن اصلی خود می پندارد. بدون شک انتقادها و مخالفت های اين دو نام با جريان حاکم بخش زيادی از آرای شهروندان ناراضی ايران را به خود جلب خواهد کرد. ولی نکته مهم ديگر اين است که دو فرد و جريانهای حامی آنها به شدت با يکديگر مخالف هستند.

اسفنديار رحيم مشايی پس از ثبت نام در يک کنفرانس خبری همراه با محمود احمدی نژاد گفت که همان سياستهای خارجی و تصوير اقتصادی دولت احمدی نژاد را ادامه خواهد داد. رحيم مشائی همچون احمدی نژاد نمايندگان نسل ديگر و جوانتر از سياستمداران پرورش يافته در جمهوری اسلامی هستند که قصد دارند نسل قبلی را کنار بزنند.

احمدی نژاد و اطرافيان وی تا همين چند سال پيش به شدت مورد حمايت رهبر و جريانهای حاکم بودند ولی اکنون از همين مراکز قدرت به عنوان تهديدی برای نظام تلقی می شوند. محمود احمدی نژاد در اين کنفرانس خبری گفت :« من يعنی احمدی نژاد و احمدی نژاد يعنی مشایی.»

اما بايد به خاطر داشت که اسفنديار رحيم مشائی از احمدی نژاد بحث برانگيز تر بوده و برخی از اقدامات وی در دوره معاونت و رياست دفتر رئيس جمهوری چنان خشم جريانهای اصلی نظام را برانگيخت که به اعتقاد بسياری رهبر جمهوری اسلامی شخصا دستور داد وی را از اين مقامهای رسمی کنار بگذارند.

خبرنگار « نيويورک تايمز» در ادامه اين مطلب می افزايد که هاشمی رفسنجانی همواره سعی کرده خود را يک سياستمدارعمل گر جلوه دهد که ضمن طرفداری از برداشتن محدوديت های اجتماعی در داخل کشور خواهان عادی سازی روابط ايران با غرب بوده است.

هاشمی رفسنجانی که اکنون هشتاد ساله است يکی از چهره های مهم جمهوری اسلامی از آغاز به قدرت رسيدن اين نظام است. وی در سالهای گذشته از منتقدان سرسخت احمدی نژاد وسياستهای وی بوده و در عين حال از روحانيون سنتی و جناح حاکم به خاطر شدت عمل آنها در سرکوب مخالفان و منتقدان انتقاد کرده است.

هيچيک از اين دو نامزد در مورد سياستهای خود برای حل معضلات اصلی ايران، از جمله وخامت اوضاع اقتصادی و تحريم های خارجی ، حرفی نزده اند. اما آقای رفسنجانی چندی پيش گفته بود که اگر نامزد شود مديران با تجربه را برای حل مشکلات ايران فرامی خواند.
طبق قانون اساسی هر ايرانی با داشتن سن معينی می تواند در انتخابات رياست جمهوری نامزد شود ولی تصميم نهايی برای تشخيص صلاحيت نامزدها با شورای نگهبان است.

امير محبيان روزنامه نگار و تحليلگری که به محافل اصلی قدرت در ايران نزديک است می گويد:«بعيد می دانم که شورای نگهبان صلاحيت آقای رحيم مشائی را تاييد کند و اميدوارم در آن حالت شاهد شورشهای خيابانی نباشيم.»

روزنامه « نيويورک تايمز» می افزايد که حتی اگر اين دو نامزد از صافی شورای نگهبان بگذرند برای پيشبرد برنامه های خود با مخالفت و کارشکنی های جناح اصلی در حکومت ايران روبرو خواهند شد.

تا قبل از روزشنبه بسياری از مردم عادی در ايران علاقه ای به رای دادن نشان نمی دادند يکی از دلايل اصلی آن سرنوشت انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۹ بود که مخالفان می گويند با تقلب گسترده در آرای اصلاح طلبان را حذف کردند. ولی با ورود رفسنجانی و مشائی به فهرست نامزدها احتمالا فضای بی تقاوتی در ميان مردم تغيير خواهد کرد.

برخی از مردم معتقدند که هاشمی رفسنجانی می تواند وضعيت نابسامان ايران را اصلاح کند. برخی ديگر که از سلطه انحصار جناح حاکم خسته شده اند فکر می کنند که رحيم مشائی می تواند با اين جناح در بيافتد.

برخی از تحليلگران معتقدند که به احتمال زياد هاشمی رفسنجانی با توافق ضمنی رهبر جمهوری اسلامی خودرا نامزد کرده است. ولی در مورد توافق رهبری با نامزدی اسفنديار رحيم مشائی ترديدهای فراوانی هست.
XS
SM
MD
LG