لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

رفسنجانی: تشویق یا تنبیه؛ راه خود را می‌رویم


اکبر هاشمی رفسنجانی. (عکس: ایرنا)
اکبر هاشمی رفسنجانی. (عکس: ایرنا)

اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس مجلس خبرگان رهبری در ايران، سه شنبه در مراسم نمازعيد قربان در تهران، خطاب به باراک اوباما، رييس جمهوری منتخب آمريکا گفت: ما نمی خواهيم با آمريکا درگير شويم و جنگ کنيم، می خواهيم از علوم و فنون روز دنيا استفاده کنيم و تشويق يا تنبيه شما هم نمی تواند ما را از راه خود باز دارد.


این سخنان در حالی بیان می شود که باراک اوباما، رييس جمهوری منتخب آمريكا، اخیرا گفت: براى تعلیق برنامه اتمى ايران مشوق هاى اقتصادى به اين كشور ارائه خواهد شد و در صورت امتناع ايران، تحريم ها تشديد خواهد شد.


آقاى اوباما اين اظهارات را روز يكشنبه و در يكى از برنامه هاى سياسى شبكه تلويزيونى «ان بى سى» آمريكا بیان كرد.


رييس جمهوری منتخب آمريكا اظهار داشت: «خواست ما اين است كه با آنها (ايرانى ها) به صورت مستقيم مذاكره كنيم و به آنها انتخاب روشنى بدهيم به اين منظور كه آيا مى خواهند مسير دشوار را برگزينند يا آسان.»


رییس جمهوری منتخب آمریکا در رقابت هاى انتخاباتى این کشور اعلام كرده بود كه دولت او بر روى محدوديت صدور بنزين به ايران كار خواهد كرد. ايران از محدوديت هاى ناشى از توليد بنزين رنج مى برد و بخش عمده اى از اين فرآورده نفتى را از خارج وارد مى كند.


ریيس مجمع تشخيص مصلحت نظام جمهوری اسلامی، در سخنرانی روز سه شنبه در مورد سخنان آقای اوباما افزود، که او انتظار ندارد کسی که خودش از نژاد آفريقائی و «سياه مظلوم در آمريکاست» حرف های بوش را تکرار کند.


هاشمی رفسنجانی گفت: سی سال است که شما می خواستيد با ما حرف بزنيد و ما حرف نمی زديم، حالا شما برای ما شرط می گذاريد.


وی گفت که اوباما در مورد ایران مانند جرج بوش رییس جمهوری آمریکا سخن می گوید.


دو كشور ايران و آمريكا از سال ۱۳۵۸ كه دانشجويان موسوم به پيرو خط امام، سفارت آمريكا در تهران را اشغال كردند با يكديگر روابط رسمى ندارند.


کاندولیزا رایس، وزير خارجه آمريكا، اوایل آذرماه از تصميم رسمی دولت جرج بوش براى گشايش دفتر حافظ منافع آمريكا در تهران خبر داد، ولى گفت كه «اجرایی کردن آن» در دست دولت باراك اوباما خواهد بود.


XS
SM
MD
LG