لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۲

«سازمان ملل خبرنگاران ایرانی را نجات دهد»


گزارشگران بدون مرز: خبرنگاران زندانی در ایران باید بدانند که از پشتیبانی سازمان ملل برخوردار هستند.
گزارشگران بدون مرز: خبرنگاران زندانی در ایران باید بدانند که از پشتیبانی سازمان ملل برخوردار هستند.

سازمان گزارشگران بدون مرز که مقر آن در فرانسه است روز دوشنبه، ۱۳ اوت، با ارسال نامه ای به بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد خواست برای نجات جان عدنان حسن پور و عبدالواحد بوتیمار(هيوا)، دو خبرنگار کرد ایرانی، از مجازات اعدام مداخله کند.


سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه ای اعلام کرد که این دو نفر در ۱۶ ژوئیه به اعدام محکوم شدند و این سازمان از بان گی مون خواسته که جان این دو نفر را نجات دهد.


در نامه این سازمان به دبیر کل سازمان ملل آمده است:عدنان حسن پور و عبدالواحد بوتیماردر سلول های انفرادی زندانی شده و حتی حکم دادگاه در مورد خود را از طریق روزنامه کیهان فهمیده اند.


گزارشگران بدون مرز می گوید: این دو نفر حدود سی روز است که در اعتصاب غذا به سر می برند و فقط آب قند مصرف می کنند.



در حال حاضر ۱۱خبرنگار به دلیل فعالیت های مطبوعاتی در زندان به سر می برند. برخی از این روزنامه نگاران در حال گذراندن محکومیت خود هستند و برخی نیز ماه ها است که در زندان به سر برده و در انتظار محاکمه هستند.

مقامات ایرانی و وکیل مدافع عدنان حسن پور و هیوا بوتیمار ادعا کرده اند که دلیل دستگیری و محاکمه آنها در رابطه با همکاری آنها با شبه نظامیان کرد «پژاک» بوده و نه مسایل مطبوعاتی.


۱۱خبرنگار در زندان های ایران


به گفته سازمان گزارشگران بدون مرز، در حال حاضر ۱۱خبرنگار به دلیل فعالیت های مطبوعاتی در زندان به سر می برند.


برخی از این روزنامه نگاران در حال گذراندن محکومیت خود هستند و برخی نیز ماه ها است که در زندان به سر برده و در انتظار محاکمه هستند.


این سازمان اعلام کرده است: «بسیاری از روزنامه نگاران قربانی سرکوب شدید مطبوعات توسط حکومت ایران هستند. آنها بارها در دادگاه حضور یافته و در مورد اتهامات بی پایه و اساس پاسخگو شده اند.»


گزارشگران بدون مرز خطاب به بان گی مون می گوید: فعالیت های سازمان ملل می تواند ایران را ملزم به رعایت مفاد کنواسیون بین المللی حقوق سیاسی و مدنی که این کشور به امضا رسانده است، کند.


این نهاد می افزاید که این خبرنگاران زندانی در ایران باید بدانند که از پشتیبانی سازمان ملل متحد برخوردار هستند.


گزارشگران بدون مرز در ادامه نامه خود گزارشی درباره چگونگی دستگیر شدن و وضعیت بازداشت نه نفر دیگر از خبرنگاران زندانی ارایه کرده است.


اتهامات خبرنگاران زندانی


این سازمان در نامه خود از سهیل آصفی نام برده است که روز چهارم اوت و زمانی که بر اساس احضار قبلی به دادگاه انقلاب تهران مراجعه کرده بود، بازداشت شد.


ماموران دادستانی تهران، چهار روز بعد، اقدام به بازرسی منزل مسکونی آقای آصفی و ضبط کامپيوتر، لوازم کار، دفترچه تلفن ها، آرشيو مجلات، نوارها، نامه های خصوصی، پاسپورت و برخی لوازم شخصی او کردند.


گزارشگران بدون مرز گفته است: سهیل آصفی هنوز نمی داند که به چه اتهامی زندانی است.


در مورد بازداشت روزنامه نگار دیگر ایرانی، فرشاد قربانپور، گزارشگران بدون مرز می گوید که وی از روز ۳۱ ژوئیه به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» تحت بازداشت است و همسرش فقط یک بار موفق به ملاقات با وی شده است .


به گفته این سازمان، جلال قوامی خبرنگار «هفته نامه مردم کردستان» و محمد صادق کبودند، سردبیر این هفته نامه، دو خبرنگاری دیگری هستند که در ماه ژوئیه در کردستان ایران دستگیر شدند و متهم به «اقدام علیه امنیت ملی» شدند.


آقای کبودوند، از بنیانگذاران سازمان حقوق بشر کردستان، به شدت تحت فشار است تا مطالب منتشر شده توسط این نهاد را در مورد نقض حقوق بشر در کردستان انکار کند.
گزارشگران بدون مرز


گزارشگران بدون مرز در ادامه می گوید که به اطلاع این سازمان رسیده است که آقای کبودوند، از بنیانگذاران سازمان حقوق بشر کردستان، به شدت تحت فشار است تا مطالب منتشر شده توسط این نهاد را در مورد نقض حقوق بشر در کردستان انکار کند.

در بیانیه گزارشگران بدون مرز از «کاوه جوانمرد» و «آکو کردنسب»، خبرنگاران هفته نامه «کارفتو » چاپ سنندج، نیز نام برده شده است که در زندان به سر می برند.



به گفته این نهاد بین المللی، آقای جوانمرد که در ماه دسامبر سال گذشته دستگیر شده به طور مخفیانه در ۱۷ مه و به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» محاکمه و به دو سال زندان محکوم شده است در حالی که آقای کردنسب از اواخر ماه ژوئیه در سنندج زندانی شده و در انتظار محاکمه به سر می برد.


گزارشگران بدون مرز در مورد «سعید متین پور» می نویسد: این روزنامه نگار هفته نامه «یارپاق» که به آذری منتشر می شود به همراه همسرش در ۲۸ ماه مه در زنجان دستگیر شده و به زندان اوین منتقل شده است. وی تاکنون اجازه ملاقات با وکیل یا اعضای خانواده خود نداشته است.


گزارشگران بدون مرز از زندانی شدن «محمد حسین فلاحیه» خبر می دهد که در تلویزیون عرب زبان« العالم » کار می کرده و در ۲۹ آوریل سال جاری به جرم جاسوسی توسط دادگاه انقلاب به سه سال زندان محکوم شده است. وکیل آقای فلاحیه، وضعیت جسمانی موکل خود را «بسیار بد» اعلام کرده است.


علی فرحبخش، روزنامه نگار اقتصادی نیز از دیگر خبرنگاران زندانی است که نام وی در گزارش گزارشگران بدون مرز ذکر شده است. وی در ماه مارس به جرم جاسوسی به سه سال زندان محکوم شد.


XS
SM
MD
LG