لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

ابراز نگرانی درباره وضعيت محمدحسن فلاحيه‌زاده


لوگوی گزارشگران بدون مرز
لوگوی گزارشگران بدون مرز
سازمان گزارشگران بدون مرز در تازه‌ترين بيانيه‌ای که منتشر کرده از وضعيت محمدحسن فلاحيه‌زاده، یک روزنامه‌نگار ايرانی که به اتهام جاسوسی به سه سال زندان محکوم شده، ابراز نگرانی کرده است.

مدت زندان محمدحسن فلاحيه‌زاده تمام شده ولی وی به دليل آنکه توان پرداخت جريمه مالی سنگين‌اش را ندارد بايد در زندان بماند. وی در اعتراض به اين حکم، دست به اعتصاب غذا زده است.

رادیو فردا در گفت‌وگويی با رضا معینی، مسئول بخش ايران گزارشگران بدون مرز، از او دربارهٔ جزييات اتهامی اين روزنامه‌نگار زندانی پرسيده است.

معينی : اتهامی که در دادگاه به ايشان وارد شده است اتهام جاسوسی است. اگر چه نتوانسته‌اند آن را اثبات کنند. به دليل اينکه آقای فلاحيه‌زاده با چندين رسانه خارجی کار می‌کرده است اين اتهام بر اين مبنا بر او وارد شده است که گويا ايشان از راديوها و رسانه‌هايی که با آنها کار می‌کرده‌اند ، دستمزد دريافت کرده‌اند.

مگر دريافت دستمزد از رسانه‌های ديگری، وقتی برای اين رسانه‌ها کار می‌کنی، جرم محسوب می‌شود؟‌

اين يک بحث کلی است که هميشه با جمهوری اسلامی وجود داشته است. کار کردن با رسانه‌های خارجی و دريافت دستمزد در هيچ کجای دنيا به عنوان جاسوسی تلقی نمی‌شود. اينتصور در مورد روزنامه‌نگاران و فعالان ديگر، به محض ارتباط با رسانه‌های خارجی پيش می‌آيد . به ويژه بعد از انتخابات بارها شاهد اين بوده‌ايم که روزنامه نگارانی که با رسانه‌های خارجی کار می‌کرده‌اند به عنوان جاسوس – حداقل – مورد اتهام قرار گرفته‌اند.

اما در مورد آقای فلاحيه‌زاده به هيچ عنوان اين گونه نبوده است . يعنی مصاحبه‌های ايشان و صحبت هايشان در دادگاه هم اثبات نشده که مصداق جاسوسی است. به هر حال ايشان را به سه سال و نيم زندان محکوم کردند و به جريمهٔ سنگينی که به نوعی بازپرداخت حقوق ايشان است. يعنی اينکه آقای فلاحيه‌زاده بايستی دو برابر حقوقی را که دريافت می‌کرده است به جمهوری اسلامی مسترد کند. تا آن جايی که ما جريان پرونده را دنبال کرديم بنا به گفتهٔ بسياری از شاهدان عينی در ايران، قاضی حداد يعنی همان آقای حسن زارعی نبی، بی جهت بر دادن جريمه مالی تاکيد می‌کند.

آقای فلاحيه‌زاده امروز در زندان گرفتار شده و حکم زندانشان تقريباً تمام شده است. و بايستی به زودی آزاد بشوند اما به خاطر بازپرداخت اين جريمه سنگين در زندانند. و اين بی‌عدالتی‌ست که فقظ آقای فلاحيه‌زاده با به خطر انداختن جانشان ممکن است به اين بی‌عدالتی بتوانند اعتراض کنند.

آقای معينی، شما به جريمه سنگينی که آقای فلاحيه‌زاده بايد بپردازد اشاره کرديد. ممکن است بفرماييد اين جريمه چقدر است؟

حدوداً نزديک به ۳۰ ميليون تومان. اين مبلغ را نه تنها آقای فلاحيه‌زاده که تصور می‌کنم هيچ روزنامه‌نگاری ندارد که پرداخت کند. اين يک نوع بی‌عدالتی است که قاضی عمداً روی آن تاکيد می‌کند. اين قاضی بايد مشخص کند که اين پول را زندانی بايد از کجا تهيه کند؟ به چه مرجعی بايد پرداخت کند؟ و چرا اصلا بايستی پرداخت کند. پولی که آقای فلاحی زاده دريافت می کرده حقوقش بوده است. اين پول خرج شده و امروز هيچ دليلی ندارد که بازپرداخت شود.

اعتصاب غذای آقای فلاحيه زاده از کی آغاز شده است ؟

ما هم در اطلاعيه هايی که صادر کرده‌ايم خواهان توضيحات جمهوری اسلامی در اين‌باره بوديم . بنابر آنچه که شما هم می‌دانيد اصولاً کسی از درون زندان اوين خبر ندارد. اين که در آن درمانگاه چه می‌گذرد؟ خبر نداريم .

اين که برسر زندانيان چه می‌آيد؟ نمی‌دانيم. اما در اين مورد يک يا چند تجربهٔ تلخ داريم . هنوز يکسال نگذشته است که آقای ميرصيافی در همان درمانگاه – به گمان ما – با سهل‌انگاری يا با دخالت دست‌های پنهانی به قتل رسيده است و امروز شديداً نگران آقای فلاحيه زاده هستيم . به همين خاطر هم خواهان توضيح شده‌ايم که اول اينکه اعتصاب غذای ايشان به چه دليل بوده و دوم اينکه جمهوری اسلامی و مسئولين زندان اوين توضيح دهند و مسئوليت خودشان را راجع به آقای فلاحيه‌زاده بپذيرند.
XS
SM
MD
LG