لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۴

هشدار کاندیداهای حزب جمهوریخواه آمریکا به ایران


رالف جولیانی:هیچ گزینه ای را در مورد ایران نباید نادیده گرفت.
رالف جولیانی:هیچ گزینه ای را در مورد ایران نباید نادیده گرفت.

ده نفر از کاندیداهای نامزدی حزب جمهوریخواه روز سه شنبه ششم ژوئن در مناظره ای تلویزیونی شرکت کردند و اکثر آنها از هر گونه تلاش برای جلوگیری از برای دستیابی ایران به سلاح هسته ای حمایت کردند.


در این مناظره قریب به اتفاق کاندیداهای نامزدی جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند که حتی حمله اتمی محدود به ایران نباید خارج از دستور باشد.


رالف جولیانی شهردار سابق نیویورک که طبق نظر سنجی ها محبوبترین کاندیدای فعلی جمهوریخواهان است در مورد ایران از سیاست خارجی آقای بوش و اکثر رهبران حزب جمهوریخواه حمایت می کند.


وی معتقد است که در مورد حمله به ایران گفت که هیچ گزینه ای را نباید نادیده گرفت.


ران پل از نمایندگان کنگره آمریکا از تگزاس تنها شرکت کننده در این مناظره تلویزیونی بود که با هر گونه حمله به ایران مخالفت کرد.


به نوشته روزنامه لوموند چاپ فرانسه آقای ران گفت که باید ایده جنگ پیشگیرانه را فراموش کنیم و به قانون اساسی آمریکا بر گردیم.


پل ران: باید ایده جنگ پیشگیرانه را فراموش کنیم و به قانون اساسی آمریکا بر گردیم.

پل ران در مورد اظهار نظر دیگر کاندیداهای حاضر در مناظره در مورد حمله اتمی محدود به ایران گفت در حال حاضر اظهار نظراتی در مورد حمله پیشگیرانه به کشوری می شود که خطری برای امنیت ملی ما نیست.


دانکان هانتر نماینده جمهوریخواه در کنگره آمریکا از کالیفرنیا بر خلاف ران پل از استفاده سلاح اتمی برای حمله ای پیشگیرانه علیه ایران دفاع کرد.


کوین اندرسون از سردبیران روزنامه انگلیسی گاردین در مورد احتمال حمله اتمی به ایران به رادیو فردا می گوید که در حال حاضر فقط حرف است.


وی می گوید« نظامیان آمریکا هر وقت که در مورد طرح های حمله اتمی در زمان جنگ سرد بحث می کردند به این نتیجه رسیدند که چنین عملی برای آمریکا فاجعه آور خواهد بود چرا که فقط مساله نظامی نیست بلکه در اذهان عمومی آمریکا بازنده خواهد بود.»


آقای اندرسون می گوید که« آمریکایی ها نیز خواهان جنگ دیگری در خارج از مرزهایشان نیستند.»


موضع گیری دمکرات ها


سناتور اوهام باراک نیز که در سال ۲۰۰۴ در مورد حمله موشکی به ایران و پاکستان صحبت کرده بود ایران را خطری جدی می داند.

اگر چه جمهوریخواهان دمکرات ها را متهم می کنند که در موضع گیری خود در قبال ایران با نرمش برخورد می کنند اما دو کاندیدای محبوب دمکرات در انتخابات ایران را خطری جدی برای آمریکا دانسته اند.


سناتور دمکرات هیلاری کلینتون می گوید باید تمامی را ه های موجود مسالمت آمیز برای جلوگیری کردن از ایران برای دستیابی به بمب اتمی را دنبال کرد ولی شاید لازم باشد که از طریق نظامی وارد عمل شد.


دیگر سناتور دمکرات اوهام باراک نیز که در سال ۲۰۰۴ در مورد حمله موشکی به ایران و پاکستان صحبت کرده بود ایران را خطری جدی می داند.


وی اخیرا به کنگره آمریکا پیشنهاد داد که شرکت هایی را که در صنایع نفت و گاز ایران سرمایه گذاری می کنند تحت فشار دهد چرا که پول نفت و گاز است که موجب می شود ایران برنامه هسته ای خود را ادامه دهد.


اندرسون از گاردین:کاندیداهای جمهوریخواه در مورد ایران سخنان تندی می زنند ولی در این مرحله از انتخابات همه چیز بیشتر در مرحله حرف است تا مطرح کردن سیاست های جدی

کوین اندرسون در این مورد می گوید در مورد سخنان کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا می گوید اولویت بحث تمامی کاندیداها در حال حاضر عراق است و نه ایران.


وی می افزاید کاندیداهای جمهوریخواه در مورد ایران سخنان تندی می زنند ولی در این مرحله از انتخابات همه چیز بیشتر در مرحله حرف است تا مطرح کردن سیاست های جدی.


به گفته آقای اندرسون «البته موضع گیری تند جمهوریخواهان نسبت به دمکرات ها عادی است. دمکرات ها سعی می کنند به آمریکایی ها توضیح دهند که چگونه می خواهند نیروهای آمریکایی را از عراق خارج کنند و ایران واقعا در بحث هایشان اولویت ندارد.»


کوین اندرسون می گوید «دمکرات ها از دولت بوش انتقاد کرده اند که از نیروی نرم آمریکا به اندازه کافی استفاده نکرده است.»


آمریکا و بسیاری از کشورها ایران را متهم می کنند که در پی ساختن بمب اتمی است.ایران همواره این اتهامات را رد کرده و هدف برنامه هسته ای خود را تولید برق اعلام کرده است.


XS
SM
MD
LG